Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1355151_0001.png
1355151_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 1 L152:

Ministerens bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2014 fra Rådet forBæredygtig Trafik, jf. L 152 - bilag 3.

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark som oplyser:”Indledningsvis vil Banedanmark henlede opmærksomheden på, at høringsno-tatet for L152 behandler henvendelserne fra henholdsvis Rådet for BæredygtigTrafik, CFL Cargo og Ole Lund Jensen. Jf. høringssvar og høringsnotat mv. påFolketingets hjemmeside under L152, Bilag 1.De fremsatte problemstillinger i henvendelsen, vedrørende projektet ved Ring-sted station og en østlig og vestlig løsning for udfletningsanlæg, herunder ha-stighedsopgradering og afvikling af godstrafik, er endvidere detaljeret gennem-gået i en række svar på spørgsmål fra Transportudvalget, vedrørende projektetved Ringsted station.Her nævnes eksempelvis TRU 367 og TRU 368 (krydsningskonflikter og spor-planer), TRU 370 (godsspor), TRU 372 (vestlig løsning/afvikling af gods), TRU374 (gods), TRU 376 (østlig flyover), TRU 377 (østlig løsning og hastighed),TRU 379 (økonomi og vestlig løsning), TRU 411 (trafikale undersøgelser oganalyser Ringsted station), TRU 417 (sammenligning af østlig og vestlig fly-over).Vedrørende hastigheden for tog i retning mod Næstved, anses dette for at ved-røre projektet med opgradering af Sydbanen til 200 km/t. Her har det heletiden været en forudsætning for projektet, at gennemkørselshastigheden gen-nem Ringsted vil være 120 km/t. Der er således ikke tale om, at etableringen afen vestlig udfletning betyder forringelser for Sydbaneprojektet. En eventueløstlig udfletning ville heller ikke i sig selv betyde øget hastighed gennem Ring-sted for tog ad Sydbanen mod Næstved.
Der anføres i henvendelsen en række konkrete ændringer til den fremsatte løs-ning med udfletningsanlæg vest for Ringsted Station. Banedanmark har i for-bindelse med undersøgelserne gennemført en række simuleringer, der viser, atden fremsatte løsning kan afvikle den forventede trafik med en tilfredsstillendekvalitet, hvorved det ikke vurderes som nødvendigt at udvide projektet. Derhenvises i øvrigt til besvarelsen af TRU spm. 367-368.I henvendelsen fremsættes også et forslag om en ekstra forbindelse fra banenfra Odense til banen mod Næstved. Det har ikke på noget tidspunkt været endel af projektets formål at etablere en sådan direkte forbindelse, da der i dagikke kører tog i denne relation. Umiddelbart forventes potentialet for en direkteforbindelse at være begrænset.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke