Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 151
Offentligt
1368066_0001.png
1368066_0002.png
1368066_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
12-05-2014I forbindelse med behandlingen af (L 151) Forslag til Lov om kommu-nernes overtagelse af de regionale lands og landsdelsdækkende under-lands-visningstilbud harUdvalget i brev af 22. april 2014 stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. april 2014 fra DanskBlindesamfund, jf. L 151 - bilag 5.”Svar:Dansk Blindesamfunds henvendelse af 22. april 2014 vedrører lovforslagdsnr. L 165 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område og forskellige andre love (Opføl(Opfølg-ning på evaluering af kommunalreformen vedrørende det mest spespeciali-serede socialområde og den mest specialiserede specialundervisning m.v.)Jeg har derfor anmodet Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration ogSociale forhold om et bidrag til besvarelsen.Ministeriet for Børn, Ligestilling, IntegratIntegration og Sociale forhold har den12. maj 2014 oplyst følgende:”Med etablering af en national koordinationsstruktur og VISOs overtMedoverta-gelse af ansvaret for at tilvejebringe specialrådgivningsydelser og videviden-sudvikling skabes der et grundlag for at sikre fastholdelse og ududviklingafnogen af de vigtigste vidensmiljøer på det mest specialiserede speciaspecial-undervisningsområde.Koordinationsstrukturen skal sikre, at der fortsat er de nødvendige spe-cialiserede specialundervisningstilbud til rrådighed for elever med kompli-cerede og sammensatte vanskeligheder, som har behov for det.
2Det er i den politiske aftale om opfølgning på evaluering af kommunalre-formen, indgået den 13. november 2013, aftalt, at der vil komme en cen-tral udmelding på specialundervisningsområdet i november 2014.Kommunerne skal behandle den centrale udmelding i de kommunalerammeaftaler. På baggrund af denne behandling afrapporterer kommu-nerne om tilrettelæggelsen af indsatsen i forhold til den udmeldte mål-gruppe til Socialstyrelsen.Specialrådgivningsydelserne vil fremover skulle tilvejebringes gennem etleverandørnetværk, således at der fortsat er tilknytning til praksis, og delands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud vil fortsat efter aftalemed VISO varetage specialrådgivningen. Det følger af den politiskeaftale fra den 13. november 2013, at der for at sikre, at regionerne og delands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud får en tilstrækkeligplanlægningshorisont i forhold til VISO’s overtagelse af ansvaret forspecialrådgivningen, fastlægges en overgangsordning.Overgangsordningen indebærer, at de lands- og landsdelsdækkende un-dervisningstilbud, der i dag yder specialrådgivning, indgår i VISO’s leve-randørnetværk fra og med den 1. juli 2014, og at der samtidig aftalesopsigelsesvarsler, der balancerer hensynet til institutionernes drift ogplanlægning og en dynamisk udvikling af vidensmiljøerne.Det ligger uden for rammerne af lovforslaget L 165 om opfølgning påevaluering af kommunalreformen på det mest specialiserede socialområ-de og området for den mest specialiserede specialundervisning m.v.,konkret at sikre, at de lands- og landsdelsdækkende specialundervisnings-tilbud ikke påvirkes gennem ny organisering og herunder kan blive ned-lagt på sigt.Der er gennemført en kortlægning af specialrådgivningen, som dels skalsikre et godt grundlag for VISOs overtagelse, dels har fokus på opgavenmed at koordinere vidensudviklingen inden for det mest specialiseredespecialundervisningsområde.De forløbsbeskrivelser, der skal udgøre en faglig ramme for kommuner-nes tilrettelæggelse af indsatsen over for en række målgrupper, vil ligele-des blive udarbejdet ud fra aktuelt bedste viden om, hvilke tilbud og ind-satser der kan være relevante for de omfattede målgrupper.Forløbsbeskrivelserne vil kommunerne kunne støtte sig til, når de kon-kret skal vurdere, hvad der vil være det rette tilbud til en borger medsærlige komplekse og omfattende rehabiliteringsbehov. Forløbsbeskrivel-ser vil dog være på et overordnet niveau, og de kan og skal derfor ikkeerstatte den konkrete og individuelle vurdering i den enkelte sag.”
3Jeg kan i det hele henholde mig hertil og har følgende yderligere be-mærkninger til Dansk Blindesamfunds henvendelse af 22. april 2014.Evalueringen af kommunalreformen pegede på, at omstillingen mod øgetinklusion og anvendelse af ny teknologi, der giver døve og svært høre-hæmmede mulighed for at opfatte lyd og blive inkluderet i folkeskolenmed den nødvendige støtte – allerede før kommunalreformen - har be-tydet et faldende elevtal for de lands- og landsdelsdækkende specialun-dervisningstilbud, og at fremtiden for institutionerne derfor er usikker.Ved en samtidig ændring af folkeskoleloven får kommunerne mulighedfor at overtage de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbudhvert fjerde år.Den ændrede lovgivning på begge områder skal skabe en ny ramme foren dynamisk udvikling af såvel de specialiserede undervisningstilbud ogspecialrådgivningsydelserne og dermed sikre, at der er de nødvendigetilbud og grundlag for at fastholde og udvikle den mest specialiseredeviden.
Med venlig hilsen
Christine Antorini