Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014FormueretskontoretChristina Hjeresen2014-0037-00721128651
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 2. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JanE. Jørgensen (V).
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)
fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at antallet afhusindsamlinger fremover forbliver på et rimeligt niveau, såborgerne ikke udsættes for unødigt mange indsamlinger.”Svar:
1.
Forslag til lov om indsamling m.v. (lovforslag nr. L 142) bygger på an-befalingerne i betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger afgivet af Ud-valget om revision af reglerne om offentlige indsamlinger.Med lovforslagets § 5, stk. 1, foreslås det i overensstemmelse med udval-gets forslag herom, at det gældende generelle forbud mod husindsamlingopretholdes. Det foreslås imidlertid, at Indsamlingsnævnet under vissenærmere angivne betingelser skal kunne meddele tilladelse til husindsam-linger, jf. lovforslagets § 5, stk. 2.2.
Som anført under pkt. 4.6.1.4 i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget blev der i betænkningen peget på, at det bør tilstræbes, at indsamlin-ger, som indebærer, at befolkningen opsøges af indsamlere på offentligesteder og især på deres private bopæl, alene kan forekomme i et vist nær-mere afgrænset omfang, som ikke på markant måde overstiger omfanget afsådanne indsamlinger efter den gældende ordning. Det blev i den forbin-delse videre anført, at ca. 10 husindsamlingsdage om året er et passendeantal, idet der dog kan være plads til flere, hvis ikke alle indsamlinger erlandsdækkende.Efter lovforslagets § 5, stk. 2, vil organisationer, der – udover at være om-fattet af lovforslagets § 4, stk. 1, (dvs. organisationer, der kan foretage ind-samling uden anmeldelse i hvert enkelt tilfælde til Indsamlingsnævnet) –kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen kan indbringes et godt ind-samlingsresultat, og som har den fornødne folkelige forankring, kunne gi-ves tilladelse til husindsamlinger. De nævnte kriterier skal sikre, at adgan-gen til at foretage husindsamlinger forbeholdes organisationer, som er afen vis størrelse og kapacitet, og som den danske befolkning har kendskabtil.I forhold til organisationens folkelige forankring skal der bl.a. foretages envurdering af organisationens indtægter i form af medlemsbidrag mv., an-tallet af frivillige i organisationen, organisationens kontaktflader i form af2
samarbejdsaftaler eller netværk i det danske samfund samt organisationensinformations- og oplysningsvirksomhed.Der henvises herom i øvrigt til pkt. 4.6.1.5 i de almindelige bemærkningertil lovforslaget og bemærkningerne til de foreslåede bestemmelser i lov-forslagets § 5, stk. 2, nr. 1-3.3.
I forhold til det årlige antal husindsamlinger er Justitsministeriet somanført under pkt. 4.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger enig medudvalget i, at husindsamlinger alene bør forekomme i et vist nærmere af-grænset omfang, som ikke på markant måde overstiger omfanget af sådan-ne indsamlinger efter den gældende ordning.Som videre anført er det Justitsministeriets vurdering, at den foreslåedebestemmelse i § 5 vil udmønte sig i ca. 10 årlige husindsamlingsdage.Der indføres med lovforslaget imidlertid ikke et fast årligt antal tilladelser,og det vil derfor kunne forekomme, at flere end 10 indsamlinger opfylderkravene i § 5, stk. 2.Efter lovforslaget vil Indsamlingsnævnet i overensstemmelse med udval-gets forslag herom være ansvarlig for administrationen af alle hus- og ga-deindsamlinger.Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovforslaget overlades Indsam-lingsnævnet et vidt skøn i forhold til administrationen af indsamlingslov-givningen, herunder også i forhold til den nye praksis for tildeling af tilla-delser til hus- og gadeindsamling. Nævnet vil således nærmere skulle ud-fylde, hvad der ligger i kravet om folkelig forankring og kravet om sand-synliggørelse af et godt indsamlingsresultat. Kravene hertil bør imidlertidsom anført i bemærkningerne fastsættes således, at der som udgangspunktikke vil være anledning til at meddele tilladelser til mere end 10 årligelandsdækkende husindsamlingsdage, hvorved bemærkes, at organisationer– på samme måde som hidtil – forudsættes at have mulighed for at gåsammen om at foretage en fælles husindsamling.I den situation, hvor flere end 10 indsamlinger opfylder kravene til at blivemeddelt en landsdækkende husindsamlingstilladelse, skal nævnet ikke fo-retage et valg blandt disse. Såfremt det i praksis imidlertid måtte vise sig,at den foreslåede ordning vil medføre et væsentligt højere antal tilladelsertil husindsamlinger end forudsat, vil ordningen skulle overvejes på ny. Der3
henvises herom i øvrigt til pkt. 4.6.2 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger og pkt. 2.4.1 i den kommenterede høringsoversigt vedrørende lov-forslaget.
4