Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014FormueretskontoretChristina Hjeresen2014-0037-00721111446
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 19. marts 2014.
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)
fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan gebyrerne i lovforslagets§ 14 er fastsat, herunder om gebyrerne svarer til de anslåedeadministrationsudgifter?”Svar:
1.
Forslag til lov om indsamling m.v. (lovforslag nr. L 142) bygger på an-befalingerne i betænkning nr. 1532/2012 om indsamlinger afgivet af Ud-valget om revision af reglerne om offentlige indsamlinger.Som anført under pkt. 4.12.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get blev der i betænkningen peget på, at de meromkostninger, der er for-bundet med udvalgets forslag om bl.a. at oprette et indsamlingsnævn og atlovfæste en ny generalklausul om god indsamlingsskik, bør dækkes af ind-samlingsorganisationerne.Som videre anført under pkt. 4.12.2 tilslutter Justitsministeriet sig udval-gets overvejelser vedrørende finansieringen af oprettelsen og driften afnævnet, og med forslaget til § 14 er der fastsat regler om, i hvilke tilfældeder skal foretages betaling og med hvilket beløb.2.
Fastsættelsen af beløbene i lovforslagets § 14, stk. 1, er sket på bag-grund af et skøn over det forventede ressourceforbrug hos Indsamlings-nævnet og sekretariatet ved behandling af sagerne sammenholdt med detforventede antal årlige indsamlinger mv.I forhold til Indsamlingsnævnet følger det af lovforslagets § 9, stk. 1, atnævnet skal bestå af fem medlemmer, der – udover formanden, som skalvære jurist – skal repræsentere henholdsvis indsamlingsbranchen, er-hvervslivet og offentligheden. Forslaget herom følger Indsamlingsudval-gets anbefaling i betænkning nr. 1532/2012.Efter lovforslagets § 13, stk. 1, skal Indsamlingsnævnet bistås af et sekre-tariat. Hensigten er, at den daglige administration og en del af sagsbehand-lingen, herunder forberedelse af de sager, som nævnet skal træffe afgørelsei, vil blive foretaget af sekretariatet.Indsamlingsnævnet skal føre tilsyn med de indsamlinger, der foretages,herunder skal nævnet påse, at formålet er lovligt, og at de indsamlede mid-2
ler anvendes i overensstemmelse med formålet. Alle indsamlinger skalsom udgangspunkt anmeldes til nævnet, ligesom der skal indsendes regn-skab for indsamlingen til nævnet. Indsamlingsnævnet vil endvidere kunnemeddele tilladelse til, at de indsamlede midler anvendes til et andet formål,og nævnet vil kunne tage sager op af egen drift og skal i øvrigt fungeresom en samlet indgang for spørgsmål mv. på indsamlingsområdet. Nævnetskal herudover træffe afgørelse i sager om tilladelse til hus- og gadeind-samling, idet lovforslaget som udgangspunkt opretholder det gældendeforbud mod sådanne indsamlinger.Sekretariatet vil som anført bistå Indsamlingsnævnet med administrationenaf indsamlingsreglerne og må bl.a. forventes at skulle varetage opgavenforbundet med modtagelse af anmeldelser og regnskaber. Sekretariatet vilendvidere skulle forberede sager til nævnet om bl.a. ansøgninger om at fo-retage hus- og gadeindsamlinger, sager om overtrædelse af god indsam-lingsskik samt sager, som nævnet iværksætter af egen drift. Derudover skalsekretariatet varetage driften af nævnets hjemmeside og i øvrigt stå forkommunikation om indsamlingsreglerne mv.Ved vurderingen af Indsamlingsnævnets behov for sekretariatsbistand harder været taget udgangspunkt i det samlede antal sager, som forventes be-handlet af nævnet, herunder antallet af sager, som forventes behandlet påIndsamlingsnævnets møder. Herudover er de øvrige administrative opga-ver, som sekretariatet forventes at varetage, herunder drift af nævnetshjemmeside og besvarelse af generelle henvendelser vedrørende indsam-lingsområdet, indgået i vurderingen.3.
I forhold til det forventede årlige sagsantal er vurderingen baseret på deoplysninger, som Justitsministeriet har om det nuværende antal af sager,der behandles af politiet, sammenholdt med de nye opgaver, som nævnetog sekretariatet skal varetage. Justitsministeriet har til brug for denne vur-dering endvidere været i dialog med ISOBRO (indsamlingsorganisationer-nes brancheorganisation).Justitsministeriets beregninger er foretaget på baggrund af en forventningom, at der årligt vil blive anmeldt ca. 360 indsamlinger. Endvidere er detforventningen, at 200 organisationer vil være omfattet af lovforslagets § 4,stk. 1, og derved – hvis de bliver forhåndsgodkendt og betaler et årligt ge-byr på 3.000 kr. – vil kunne foretage indsamlinger uden forudgående an-meldelse til Indsamlingsnævnet. Herudover er det forventningen, at der vilblive givet tilladelse til cirka 10 årlige landsdækkende husindsamlinger, to3
årlige regionale husindsamlinger, 10 årlige landsdækkende gadeindsam-linger samt op mod 20 årlige regionale gadeindsamlinger.4.
Som anført under pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger harJustitsministeriet på baggrund af de samlede udgifter forbundet med afløn-ning af nævnsformand og -medlemmer, drift af sekretariatet, herunder løn-omkostninger og øvrige driftsomkostninger, vurderet, at de samlede om-kostninger til oprettelse og drift af nævn og sekretariat vil udgøre 1,5 mio.kr. årligt.I forhold til sekretariatet er vurderingen som anført i bemærkningerne tillovforslaget, at omkostningerne til driften af sekretariatet vil udgøre 1,3mio. kr. årligt, der – udover lønomkostninger til det administrative perso-nale – også skal dække øvrig drift, herunder udgifter til lokaler, it og sags-behandlingssystemer. Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriethar vurderet, at der i forhold til antallet af medarbejdere i sekretariatet erbehov for 1-2 årsværk.Beregningen af de forventede udgifter til aflønning af nævnsformand og -medlemmer og udgifterne til sekretariatet er sket på baggrund af Justitsmi-nisteriets erfaringer med udgifter til drift af lignende nævn mv. sammen-holdt med vurderingen af de opgaver, som nævnet skal varetage.For at minimere de administrative udgifter har Justitsministeriet valgt –som anført under pkt. 4.11.2 i de almindelige bemærkninger – at placeresekretariatet i Civilstyrelsen, der har erfaring med at håndtere sekretariats-opgaver, og hvor der allerede er de relevante sagsbehandlingssystemer tilrådighed.Ved fastsættelsen af finansieringsbehovet har Justitsministeriet taget højdefor de udgifter, som politiet i dag vurderes at anvende på behandling af sa-ger om anmeldelse af indsamlinger. På denne baggrund anslås nettomer-udgifterne ved oprettelsen og driften af nævnet at beløbe sig til 1,2 mio. kr.årligt, jf. pkt. 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.5.
Ved fastsættelsen af de forskellige betalingskategorier i lovforslagets §14, stk. 1, har Justitsministeriet tilstræbt et enkelt og gennemskueligt beta-lingssystem, som er let at administrere, således at der ikke bruges unød-vendige ressourcer på denne opgave.
4
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at der er tale om meget for-skellige typer af indsamlinger – fra store landsindsamlinger til små ind-samlinger – hvorfor en differentiering af beløbene er vurderet nødvendigfor at sikre, at alle, der ønsker at foretage en indsamling, fortsat har mulig-hed herfor, således at betalingen ikke i sig selv udgør en unødig hindring.Der henvises herom i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2vedrørende lovforslaget.Samtidig er det også hensigten, at betalingerne skal have en vis adfærdsre-gulerende effekt. Det gælder bl.a. i forhold til organisationer, som ønskeren tilladelse til at foretage en landsdækkende husindsamling. Her vil kra-vet om betaling kunne være med til at sikre, at det alene er organisationer,der har en struktur, kapacitet og folkelig forankring til at gennemføre enhusindsamling, som ansøger herom.Herudover er der med de foreslåede differentierede beløb taget højde fordels forskellen i det forventede gennemsnitlige indsamlede beløb for deenkelte indsamlingsformer, dels de ressourcer, der vil være forbundet mednævnets behandling af de forskellige typer indsamlinger. Således forventesnævnsbehandling og opfølgning i forhold til hus- og gadeindsamlinger atblive mere ressourcekrævende end nævnets modtagelse og behandling afanmeldelser af almindelige indsamlinger.På baggrund af det forventede sagsantal forventes med de foreslåede beta-linger i lovforslagets § 14 på sigt et årligt provenu svarende til de anslåedenettomerudgifter på 1,2 mio. kr.
5