Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1358935_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 56:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke incitamenter (især økonomiske) regioner,
kommuner og trafikselskab hver især vil have for at lade busruter finansiere
regionalt, jf. ændringen af finansieringen af trafikselskabet på Sjælland?
Svar:
Trafikselskabet ejes og finansieres direkte af regioner og kommuner, så trafik-
selskaberne har ikke noget økonomisk incitament i sig selv i forhold til over-
flytningen af ruter.
Kommunerne vil have et økonomisk incitament til at overflytte tværkommuna-
le ruter af regional karakter, da regionerne overtager finansieringen af disse.
Kommunerne vil således ikke længere skulle finansiere disse ruter. Dog vil
kommunerne heller ikke længere have ansvaret for udformningen og planlæg-
ningen af ruterne.
Regionerne vil have økonomisk incitament til at overtage tværkommunale ru-
ter, da der er en direkte sammenhæng mellem det beløb, de ruter regionerne
overtager, udgør, og den andel af de administrative omkostninger, regionerne
ikke længere skal finansiere direkte, men som skal fordeles ud på ruterne og
derved også finansieres af kommunerne. Jo flere tværkommunale ruter regio-
nerne overtager, jo større en andel af administrationsomkostningerne vil også
skulle finansieres af kommunerne. Dette forventes at ville give kommunerne
større incitament til at holde administrationsomkostningerne nede, hvilket vil
minimere de samlede udgifter til administrationsomkostninger.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke