Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1349534_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. marts 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar 2104 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. februar 2014 fra Danske
Regioner, jf. L 136 - bilag 2.
Svar:
Danske Regioner anfører i deres henvendelse, at lovforslaget ikke har fokus på
at holde administrationsomkostningerne nede, da det ikke er alle administrati-
onsomkostninger, der skal fordeles ud på ruterne. Endvidere anføres, at lov-
forslaget ikke løser den udfordring, at enkelte kommuners interesser blokerer
for ændring af ruter. Danske regioner bemærker særligt, at lovens løsning ikke
følger evalueringen.
Det skal først og fremmest bemærkes, at der har været undersøgt mange for-
skellige udformninger af finansieringsmodellen for at finde en løsning, der ta-
ger hånd om de problemstillinger, som den nuværende lov har givet anledning
til, og som samtidig ikke har for store byrdefordelingsmæssige konsekvenser
for enkeltkommuner. Sidstnævnte argument har haft særlig betydning, da en
stor økonomisk belastning for enkeltkommuner vil have væsentlig betydning
for den kollektive trafik, der udføres i kommunen og for det samlede busnet.
At det med den foreslåede finansieringsmodel ikke, som i evalueringen, er alle
administrationsomkostningerne, som kommunerne skal være med til at finan-
siere, er således et resultat af, at modellen skal være DUT-neutral, og at model-
len ikke må forrykke økonomien mellem kommuner alt for meget.
Hvis alle administrationsudgifterne skulle fordeles ud på busruterne, ville det
endvidere betyde, at alle de ruter, der skulle overføres til regionerne, ikke nød-
vendigvis ville have regional karakter, fordi de blot blev overflyttet for at ram-
me det beløb, som regionerne nu anvender på finansieringen af trafikselskabets
administration.
Den del af finansieringsmodellen der indeholder overflytning af ruter står dog
ikke alene i forhold til at løse udfordringen vedr. finansieringen af tværkom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349534_0002.png
munale ruter. For de ruter, der forsat finansieres af flere kommuner, er finan-
sieringsmodellen foreslået ændret således, at 80 % af rutens udgifter betales af
de berørte kommuner ud fra antallet af køreplanstimer. For finansieringen af
80 procent af ruten betaler den enkelte kommune således kun for det antal
køreplanstimer, kommunen bestiller, og den enkelte kommune er som ud-
gangspunkt i forhold til finansieringen ikke påvirket af, om de resterende
kommuner forlænger deres del af ruten internt i de pågældende kommuner.
De resterende 20 procent af rutens udgifter betales i fælleskab af alle kommu-
ner på baggrund af befolkningstal. At alle kommuner er med til at finansiere de
tværkommunale ruter betyder ikke, at alle kommuner har indflydelse på samt-
lige tværkommunale ruter. Det er alene de kommuner, som en tværkommunal-
rute berører, der har indflydelse på den pågældende rute.
Danske Regioner påpeger endvidere, at det er problematisk, at det er Movias
bestyrelse, der skal fastlægge rutefordelingen. Danske Regioner gør herudover
opmærksom på, at bestyrelsen ikke kan pålægge regionsrådene udgifter og
anbefaler, at der i stedet bør ske forhandlinger mellem regionen og de pågæl-
dende kommuner omkring rutefordelingen.
Det er med lovforslaget fundet mest hensigtsmæssigt, at lade trafikselskabet
beslutte hvilke ruter, der skal overflyttes, da det er trafikselskabet, der har det
samlede overblik.
Det tydeliggøres dog i bemærkningerne, at dette skal ske efter forhandling med
de to regioner og de deltagende kommuner. Det bemærkes i øvrigt, at den nye
finansieringsmodel ikke ændrer på det princip, at det er regionerne og kom-
munerne selv, der fastlægger deres serviceniveau, hvorfor hverken kommuner
eller regioner kan forpligtiges til at finansiere bestemte ruter.
Danske Regioner anbefaler desuden i henvendelsen, at paraplyorganisationen
får en politisk bestyrelse som overordnet ledelse.
Det skal hertil bemærkes, at lovforslaget ikke indeholder regler om, hvordan
den nye paraplyorganisation skal ledes.
Det er i første omgang lagt over til selskaberne at finde ud af, hvordan paraply-
organisationen skal organiseres, ledes mv., herunder hvordan der effektivt kan
træffes beslutninger i organisationen.
Der er dog med lovforslaget givet mulighed for, at der administrativt kan fast-
sættes regler omkring paraplyorganisationen. Så er der elementer som selska-
berne ikke kan finde en løsning på, er det muligt at fastsætte regler herom.
Med
venlig
hilsen
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1349534_0003.png
Magnus Heunicke
Side 3/3