Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 132
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
17. februar 2014
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 132 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 7. februar 2014.
Spørgsmål:
Henset til den korte tid til Folketingets behandling af lovforslaget, somforudsættes med lovforslaget, jf. lovforslagets fremsættelsestidspunkt ogdet foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt, bedes oplyst hvor lang tid mini-steriet har arbejdet med lovforslaget, og hvorfor det ikke er fremsat tidli-gere?Svar:
Kommissionen kritiserede i maj 2011 de danske regler for industrisamar-bejde for ikke at være i overensstemmelse med EU-retten. Kommissio-nens kritik skal bl.a. ses i lyset af vedtagelsen af direktiv 2009/81/EU omanskaffelser af forsvarsmateriel, som bl.a. har til formål at sikre et åbentog konkurrencebaseret marked for forsvarsmateriel.Kommissionen indskærpede over for alle medlemsstaterne, at industri-samarbejde er i modsætning til principperne for det indre marked, og atdet i hvert enkelt tilfælde skal begrundes i overensstemmelse med EU-retten, særligt artikel 346 i Traktaten om den Europæiske Unions Funkti-onsmåde (TEUF), at betingelser om industrisamarbejde er nødvendige forvaretagelsen af væsentlige nationale sikkerhedsinteresser.I forhold til Danmark kritiserede Kommissionen i maj 2011 særligt:at der er tale om en generel ordning, som gælder for alle anskaf-felser af forsvarsmateriel, og at kravet om industrisamarbejde ikkebegrundes efter konkret vurdering i henhold til EU-rettenat der indgår økonomiske argumenterat det ikke vurderes, om betingelser om industrisamarbejde vilskævvride konkurrencen på markedet for ikke-militære produkter.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Kommissionen har efterfølgende rettet henvendelse til Danmark i oktober2012 og senest i oktober 2013. Kommissionen har løbende skærpet reto-rikken overfor Danmark og i det seneste brev har Kommissionen tilken-degivet, at Danmark hurtigst muligt bør tage skridt til at få bragt regelsæt-tet i overensstemmelse med EU-retten, og hvis dette ikke sker, vil Kom-missionen tage formelle skridt mod Danmark.Der har siden henvendelsen fra Kommissionen i maj 2011 været en lø-bende dialog med Kommissionen, hvor man fra dansk side har indikeret,
2/2
at man vil tage de nødvendige skridt for at sikre, at der ikke er tvivl omde danske reglers overensstemmelse med EU-retten.Industrisamarbejde har på nuværende tidspunkt hjemmel i lov om er-hvervsfremme og regional udvikling, hvilket er vurderet uhensigtsmæs-sigt, da placeringen i en erhvervsfremmelov indikerer, at industrisamar-bejde bl.a. vedrører varetagelsen af økonomiske interesser, hvilket er et afKommissionens centrale kritikpunkter.Derfor har regeringen arbejdet med forskellige modeller for at justere dedanske regler på området. Folketinget ved erhvervs- og forsvarsordfører-ne har løbende været orienteret herom.Initialt har der været arbejdet på et nyt regelsæt baseret på en ny lov forindustrisamarbejde, der præciserede, at industrisamarbejde tager afsæt ien individuel og konkret vurdering af nødvendighed af at varetage Dan-marks væsentlige sikkerhedsinteresser.Dette lovforslag var i høring over sommeren 2013. Forud herfor var deren drøftelse med Folketingets partier. Tilsvarende blev høringssvareneefterfølgende drøftet med Folketingets partier, hvilket gav anledning til atundersøge mulighederne for at fortsætte industrisamarbejde uden et re-gelsæt. Derfor fremsættes den foreslåede ændring til lov om erhvervs-fremme og regional udvikling, hvor den eksisterende hjemmel til indu-strisamarbejde ophæves, og området foreslås fremadrettet reguleret påbaggrund af administrative retningslinjer, hvilket bringer de danske reglerpå linje med andre EU-medlemsstater.Det fremsatte lovforslag er blevet gennemgået og drøftet med erhvervs-og forsvarsordfører i december 2013 forud for, at lovforslaget blev sendt ihøring den 20. december 2013. I den forbindelse med blev også forvent-ningen til lovens ikrafttræden adresseret. Høringsfristen var 17. januar2014, og loven er blevet fremsat hurtigst muligt herefter.