Kommunaludvalget 2013-14
L 124
Offentligt
1345409_0001.png
1345409_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2014-13965Doknr.212003Dato12-03-2014
FolketingetsKommunaludvalg har d.10. marts 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 1(L124) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålnr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. marts 2014 fra Rådet for DigitalSikkerhed, jf. L 124 – bilag 4.”Svar:Jeg skal indledningsvis bemærke, at et udkast til lovforslag L 124 har været sendt ihøring i perioden fra den 6. december 2013 til den 9. januar 2014, og at Rådet forDigital Sikkerhed var blandt de hørte organisationer. Økonomi- og Indenrigsministeriethar imidlertid ikke modtaget noget høringssvar fra Rådet for Digital Sikkerhed.I henvendelsen fra Rådet for Digital Sikkerhed til Folketingets Kommunaludvalg anfø-res det, at det af lovforslagets bemærkninger fremgår, at det er meget betænkeligt atregistrere politiske forhold om borgerne. Det skal hertil bemærkes, at det, der fremgåraf lovforslagets bemærkninger, er, at det er nødvendigt at fravige persondatalovens §7, stk. 8,hvoraf det følger, at der for den offentlige forvaltning ikke må føres edb-registre med oplysninger om politiske forhold, som ikke er offentligt tilgængelige. Enfravigelse af denne bestemmelse vil således være nødvendig for at muliggøre indsam-lingen af vælgererklæringer ved anvendelseaf et digitalt system, som Økonomi- ogIndenrigsministerietskal være overordnet ansvarligt for.Det fremgår ligeledes, at det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at endi-gitalisering og forenkling af proceduren for indsamling afvælgererklæringer, som gørdet administrativt lettere og mindre omkostningskrævende for partier, der ønsker atblive opstillingsberettigettil folketingsvalg eller Europa-Parlamentsvalg, eret væsentligtled i at sikre vælgernes deltagelse i demokratiet. Efter ministeriets opfattelse er detteen tungtvejende grund, som berettiger en fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8.Rådet for Digital Sikkerhed anfører i sin henvendelse, at det er muligt at gennemføreen digitalisering uden der sker registrering af oplysninger om politiske forhold. Det skali den forbindelse bemærkes, at der i nogle af de høringssvar, som ministeriet modtog,blev udtrykt bekymringer om privatlivsbeskyttelse og ministeriets adgang til oplysnin-ger om vælgeres afgivelse af en vælgererklæring til støtte for et givent parti.På baggrund af disse høringssvar om privatlivskonsekvenser som følge af lovforslagetreviderede ministeriet den påtænkte udformning af det digitale system til indsamling afvælgererklæringer med henblik på at begrænse ministeriets adgang til data i syste-met. Frem til anmeldelsen af et parti vil afgivne vælgererklæringer således blive lagreti det digitale system på en sådan måde, at ministeriet ikke kan få adgang til oplysnin-ger om, hvilket parti den enkelte vælgererklæring er afgivet til støtte for. Detteer nær-
mere beskrevet i lovforslagets bemærkninger afsnit 4.9.3. og i høringsnotatets afsnit2.2.1., hvortil der henvises.Ministeriet vil således først få adgang til selve indholdet af de afgivne vælgererklærin-ger, hvis partiet anmelder sig over for ministeriet med henblik på at blive opstillingsbe-rettiget til Folketinget eller Europa-Parlamentet. På dette tidspunkt er en sådan ad-gang til de afgivne vælgererklæringer – ligesom det er tilfældet i dag – nødvendig for,at ministeriet kan gennemføre kontrollen af, om partiets anmeldelse er ledsaget af detfornødne antal gyldige vælgererklæringer.I lovforslaget er der således taget højde for, at der ved indretningen af et digitalt sy-stem til indsamling af vælgererklæringer ikke gives adgang til flere oplysninger omindholdet af afgivne vælgererklæringer, end der er i dag efter de gældende regler.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2