Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 116
Offentligt
1329753_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.1(L116), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent Bøgsted(DF).
3. Februar 2014J.nr. 2014-0020971

Spørgsmål nr.1:

”Idet der henvises til 1. behandling af lovforslaget den 28. januar 2014 ønskes en-redegørelse for de skattemæssige konsekvenser af lovforslaget og herunderfor, ombeløbet på 25 kr. er før eller efter skat?”

Endeligt svar:

Ifølgeaftalen om finanslov 2014 medfører forslaget merudgifter på 60 mio. kr. år-ligt i 2014-2017, mens der ifølge lovforslaget er merudgifter på 90 mio. kr. i 2014og 130 mio. kr. i 2015-2017.De økonomiske konsekvenser i lovforslaget viser merudgifter til kontant- og ud-dannelseshjælp og afledte mindreudgifter til boligstøtte før indkomstskat ogtilbageløb via afgiftssystemet. Efter skat og tilbageløb udgør merudgifterne ca. 40mio. kr. i 2014 og ca. 60 mio. kr. i 2015-2017. De mindre økonomiske konsekven-ser i 2014 end i de efterfølgende år skyldes samspil med indførelsen af gensidigforsørgerpligt for samlevende, som kun har halv virkning i 2014.I forbindelse med politiske aftaler, herunder finanslovsaftaler, regnes de økonomi-ske konsekvenser som udgangspunkt inkl. afledte virkninger i form af skatter ogtilbageløb via afgiftssystemet. I forbindelse med indbudgetteringen på Beskæftigel-sesministeriets del af finansloven og på lovforslaget opgøres de økonomiske kon-sekvenser før skat og tilbageløb.Timefradraget, der efter forslaget udgør 25 kr. pr. time, er før skat. Der skal såledesbetales skat af de 25 kr., som kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere kanbeholde pr. arbejdstime.Venlig hilsen
Mette Frederiksen