Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. maj 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0037-00681146702
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstof-fer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (L112), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22.april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og eks-
plosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (L 112):
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke dele af lovforslaget, derville kunne gennemføres uden lovændringer og hvilke dele, derkræver lovændringer.”Svar:
Nedenfor følger en oversigt over, hvilke dele af lovforslaget der vil krævelovændringer, og hvilke dele der vil kunne gennemføres administrativt.1.
Gennemførelsen af følgende initiativer vil kræve lovændringer:Ændring af straffelovens § 81 a om fordobling af straffen for vissealvorlige forbrydelser, der begås med baggrund i gruppekonflikter,hvor der tidligere er anvendt skydevåben mv., med henblik på atgive bestemmelsen et bredere anvendelsesområde (lovforslagets §1, nr. 11 og 12, og pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger).Øget graduering af strafudmålingen i sager om ulovlig besiddelseaf skydevåben omfattet af straffelovens § 192 a, stk. 1, nr. 1, såle-des at der udmåles en skærpet straf, når skydevåbnet besiddes påoffentligt tilgængeligt sted, og at straffen skærpes yderligere, nårder samtidig besiddes ammunition til skydevåbnet (lovforslagets §1, nr. 13, og pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger).Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af knive på offentligttilgængelige steder mv., således at der i almindelighed idømmeshårdere straffe i tredjegangstilfælde og derover (lovforslagets § 3,nr. 4, og pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger).Skærpelse af straffen for overtrædelse af såkaldte zoneforbud, så-ledes at der i almindelighed idømmes hårdere straffe i tredjegangs-tilfælde og derover (lovforslagets § 4, nr. 1, og pkt. 5.2 i de almin-delige bemærkninger).Begrænsning af adgangen til udgang og prøveløsladelse for indsat-te, der af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af perso-ner, der på tidspunktet for udgang eller prøveløsladelse er aktivt2
involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden gruppeaf personer, når der inden for den gruppe, som den dømte skønnesat have tilknytning til, som led i konflikten er anvendt skydevåbenmv. (lovforslagets § 1, nr. 2, 6, 7, 8 og 10, samt lovforslagets § 5,nr. 2 og 3, og pkt. 6.2.1 i de almindelige bemærkninger).Skærpelse af reglerne om vilkår ved prøveløsladelse af en dømt,der af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af personer,hvor de pågældende personer tilsammen står bag omfattende og al-vorlig kriminalitet, hvis den dømte selv har begået visse former forgrovere kriminalitet og er idømt en længere fængselsstraf, såledesat der i almindelighed fastsættes vilkår om, at den dømte i prøveti-den ikke uden anerkendelsesværdigt formål må opholde sig sam-men med eller på anden måde have kontakt med andre med til-knytning til den pågældende gruppe (lovforslagets § 1, nr. 1, 3, 4,5, 7, 9 og 10, samt lovforslagets § 5, nr. 3, og pkt. 6.2.2 i de almin-delige bemærkninger).Hjemmel til iværksættelse af en forsøgsordning, hvor det som vil-kår for prøveløsladelse eller udgangstilladelse kan fastsættes, atden pågældende skal undergive sig elektronisk overvågning af sinfærden, f.eks. ved hjælp af en såkaldt GPS-fodlænke (lovforslagets§ 5, nr. 4, og pkt. 6.2.4 i de almindelige bemærkninger).Udvidelse af mulighederne for at overføre indsatte fra et arresthuseller en fængselsafdeling udpeget til anbringelse af indsatte, hvistilstedeværelse skaber en særlig risiko for overgreb på medindsatte,personale eller andre i institutionen, til et tilsvarende arresthus elleren tilsvarende fængselsafdeling et andet sted (lovforslagets § 5, nr.1, og pkt. 6.2.5 i de almindelige bemærkninger).Ændring af reglen i retsplejelovens § 769, stk. 2, om varetægts-fængsling efter dom, således at bestemmelsen bringes i overens-stemmelse med de foreslåede regler om begrænsning af prøveløs-ladelse og udgang under verserende voldelige konflikter (lovfor-slagets § 2, nr. 3, og pkt. 7.2 i de almindelige bemærkninger).Ændring af fristregel i retsplejelovens § 747, stk. 4, med henblik påhurtigere afholdelse af retsmøder, der skal sikre beviser, med hen-blik på at forbedre mulighederne for afhøring af vidner i sager medtilknytning til rocker- og bandemiljøet i retten, før sådanne vidner3
eventuelt måtte blive truet til ikke at afgive forklaring (lovfor-slagets § 2, nr. 2, og pkt. 8.2 i de almindelige bemærkninger).Hjemmel til at politiet kan videregive fortrolige oplysninger ompersoner, der er fyldt 18 år, til forældre eller andre, herunder fami-liemedlemmer, der har lignende tætte relationer til den pågældende,hvis videregivelsen af oplysningerne er nødvendig som led i enkriminalpræventiv indsats over for vedkommende person (lovfor-slagets § 2, nr. 1, og pkt. 9.2 i de almindelige bemærkninger).Adgang til at indføre en pligt for overdragere af skydevåben ogmærkede dele hertil til i relevant omfang at give politiet oplysningom overdragelsen, herunder om købers identitet (lovforslagets § 3,nr. 1, og pkt. 10.3.1 i de almindelige bemærkninger).Ændring af reglerne om adgang til uden retskendelse at føre kon-trol med våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere (lovforsla-gets § 3, nr. 2).Ændring af bemyndigelsen til at fastsætte regler om erhvervsmæs-sig handel med våben mv. (lovforslagets § 3, nr. 3, og pkt. 10.3.2 ide almindelige bemærkninger).2.
Gennemførelsen af følgende initiativer vil kunne ske administrativt:Mulighed for udvidelse af et zoneforbuds radius fra 500 til 1.000 m(pkt. 5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget).Skærpelse af praksis vedrørende fastsættelse af vilkår i forbindelsemed udgangstilladelser til visse kategorier af dømte, således at deudgangsvilkår, som i dag anvendes over for personer med tætteretilknytning til rocker- og bandemiljøet, udvides til i praksis i videreomfang at omfatte visse dømte, som har en løsere tilknytning tilrocker- eller bandemiljøet (pkt. 6.2.3 i de almindelige bemærknin-ger til lovforslaget).Styrket indsats med gennemførelse af og opfølgning på bekym-ringssamtaler med unge, som er i risiko for at blive rekrutteret (pkt.11.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget).
4
Oprettelse af en task force under Ministeriet for Børn, Ligestilling,Integration og Sociale Forhold, som skal styrke kommunernes ar-bejde med børn og unge i risikozonen (pkt. 11.1 i de almindeligebemærkninger til lovforslaget).Oprettelse af en pulje til finansiering af særlige exit-tiltag, herundermidlertidig og hurtig relokalisering, fjernelse af tatoveringer ogpsykologiske test af ikke-registrerede exit-kandidater (pkt. 11.1 i dealmindelige bemærkninger til lovforslaget).Styrkelse af exit-indsatsen gennem dedikerede ressourcer til politi-kredsenes lokale exit-enheder med henblik på bl.a. tættere samar-bejde og sparring med kommunerne i forhold til udvikling og op-følgning på exit-programmer til egnede kandidater (pkt. 11.1 i dealmindelige bemærkninger til lovforslaget).Etablering af et nyt centralt exit-kontaktpunkt hos Rigspolitiet, somkan bistå kommuner, kriminalforsorgen, politikredsene og andrerelevante offentlige myndigheder med rådgivning og sparring i denløbende exit-indsats (pkt. 11.1 i de almindelige bemærkninger tillovforslaget).Styrkelse af evalueringsberedskabet samt kvalitetssikring og koor-dinering af exit-sagerne med henblik på at sikre læring og løbendejustering af exit-indsatsen (pkt. 11.1 i de almindelige bemærknin-ger til lovforslaget).Forhøjelse af grænsen for udbetaling af dusør til private fra 10.000kr. til 50.000 kr. og lettelse af den administrative procedure for ud-betalingen (pkt. 11.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get).Udarbejdelse af en ny vejledning om udveksling af oplysningermellem politiet og kommunerne mv. i forbindelse med SSP-samarbejdet (pkt. 11.3 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get).Udarbejdelse af ny vejledning til landets kommuner, der målrettetbelyser og tydeliggør de muligheder, som planloven indeholder, ogsom dermed bl.a. vil kunne give kommunerne mulighed for at være5
på forkant i forhold til uønsket opførelse og anvendelse af bygnin-ger mv. (pkt. 11.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget).Styrkelse af myndighedssamarbejdet, herunder i form af etableringaf kontaktpunkter under Miljøministeriet, hvor kommunerne kan fåvejledning om anvendelse af reglerne i planloven og konkrete ek-sempler på området (såkaldt ”best practice”) (pkt. 11.4 i de almin-delige bemærkninger til lovforslaget).Revidering af vejledningen om offentlige myndigheders udvekslingaf personoplysninger som led i den koordinerede myndighedsind-sats over for rockeres kriminalitet (pkt. 11.5 i de almindelige be-mærkninger til lovforslaget).
6