Retsudvalget 2013-14
L 112
Offentligt
Lovafdelingen
Kontor:
Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh.: Lasse BojeSagsnr.: 2014-0037-0068Dok.:1132320
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse onsdag den 9. april 2014 af samrådsspørgs-
mål A-C (L 112) fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren bedes i forlængelse af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelseaf 3. april 2014 vedrørende rockerklubhuset på Tudskjærvej i Vanløse re-degøre for, om afgørelsen giver ministeren anledning til yderligere initia-tiver i lovforslaget L 112 (Initiativer mod rocker- og bandekriminalitetm.v.).”
Samrådsspørgsmål B:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan lovforslagets eneste initiativ ved-rørende rockerborge, der vedrører udarbejdelse af en ny vejledning tillandets kommuner, sikrer at andre villakvarterer ikke kommer i samme si-tuation, som villakvarteret omkring Tudskjærvej i Vanløse.”
Samrådsspørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for, om lovforslaget er udtryk for, at regerin-gen ikke ønsker at komme de mennesker, der har rockerborge som naboer,til undsætning, når lovforslaget alene indeholder ét initiativ ift. rockerbor-ge, som vedrører kommuners mulighed for at være på forkant i forhold tiluønsket opførelse og anvendelse af bygninger.”
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
[Indledning]
1.
Udvalget har stillet tre samrådsspørgsmål vedrørende myndigheds-indsatsen over for rockerborge.Spørgsmålene er foranlediget af sagen om rockerborgen på Tudskærveji Vanløse, og jeg vil derfor besvare spørgsmålene samlet.Indledningsvis vil jeg gerne nævne, at planloven som bekendt hører un-der miljøministeren. Jeg har derfor ikke mulighed for at gå ind i detalje-rede drøftelser om planloven, men må henvise til, at udvalget stillereventuelle spørgsmål herom til miljøministeren.[Rockerborgen på Tudskærvej]
2.
For så vidt angår sagen om rockerborgen på Tudskærvej i Vanløse,vil jeg gerne lægge ud med at udtrykke min store forståelse for denuheldige situation, som borgerne på Tudskærvej er havnet i.Rockerborge hører bogstaveligt talt ingen steder hjemme – og slet ikke iboligområder, hvor vores børn gerne skal kunne færdes trygt på gaden.Jeg har det med andre ord sådan, aténrockerborg her i landet erénformeget.Vi bliver dog samtidig nødt til at erkende, at der ikke findes snuptags-løsninger på det her område. Det gælder både i forhold til den politi-mæssige del af indsatsen, som hører under mig som justitsminister, og iforhold til den planlovsmæssige indsats.3.
Natur- og Miljøklagenævnet traf den 3. april afgørelse om at ophæveKøbenhavns Kommunes påbud i forhold til rockerborgen på Tudskær-vej.Planloven hører som sagt under miljøministeren, og jeg har derfor forudfor dagens samråd bedt om Miljøministeriets vurdering af sagen.2
Miljøministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:”I forhold til Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse har regeringen no-teret sig, at nævnet har ophævet kommunens påbud, da kommunen ikkenærmere har beskrevet, hvilke aktiviteter i forbindelse med benyttelsen,der ændrer ejendommens karakter som bolig.Det er med andre ord ikke kommunernes manglende mulighed for athåndhæve relevante servitutter, der er skyld i, at rockerne fortsat bor påTudskærvej.”Når Miljøministeriet har oplyst, at Københavns Kommunen ikke nær-mere har beskrevet, hvilke aktiviteter i forbindelse med benyttelsen, derændrer ejendommens karakter som bolig, sigtes der til, at kommunenikke nærmere har redegjort for, hvorfor forholdene på den pågældendeejendom er i strid med den servitut, som er på ejendommen.[Den planlovsmæssige indsats]
4.
Men hvordan kommer vi så videre?I forhold til den konkrete sag har Miljøministeriet oplyst, at Køben-havns Kommune vil kunne udstede et nyt påbud, der ikke lider af desamme væsentlige retlige mangler. Det fremgår i øvrigt også af Natur-og Miljøklagenævnets pressemeddelelse.Miljøministeriet har samtidig – ligesom den tidligere miljøminister ogsåredegjorde for på et samråd her i udvalget den 16. januar i år – under-streget, at der allerede i dag er mange muligheder i planloven for i prak-sis at forhindre rockerborge.Det gælder navnlig i tilfælde, hvor en ejendom anvendes i strid med deneksisterende planlægning. Her har kommunerne gode muligheder efterplanloven for at gribe ind.
3
Miljøministeriet har dog samtidig oplyst, man omvendt ikke med en lo-kalplan kan forhindre eksisterende lovlig anvendelse.Det skyldes som bekendt bl.a., at grundloven sætter nogle rammer, somvi naturligvis må holde os inden for.Vi har her at gøre med nogle helt grundlæggende frihedsrettigheder –den private ejendomsret og retten til at forsamle sig. Og grundlovensfrihedsrettigheder gælder for alle – uanset om man i det konkrete tilfæl-de kan lide det eller ej.Og når det gælder grundloven, må vi ikke gå på kompromis.5.
Planloven – eller andre love for den sags skyld – indeholder ikke løs-ningen på alle vores problemer med rocker- og bandekriminalitet.Det er også derfor, regeringen har iværksat en bredspektret indsats, somsætter rockerne og banderne under pres fra flere sider.Der findes som sagt ingen snuptagsløsninger, når det kommer til indsat-sen mod rocker- og bandemiljøet. Det gælder også i forhold til rocker-borge.Bekæmpelsen af rocker- og bandekriminaliteterogbliveret langt, sejttræk. Og regeringen har taget arbejdshandskerne på.Vi har siden dag ét sat konsekvent og fast ind over for rockerne og ban-derne. Vi følger dem tæt og stresser dem. Vi hjælper dem, som er på vejind i miljøet, og vi er klar til at samle dem op, som gerne vil ud af dekriminelle grupper.Regeringen har iværksat en hel række initiativer for at understøtte ogstyrke politiets indsats på området.
4
Med lovforslaget L 112 har vi fremlagt en ny rocker- og bandepakke,der skal sikre et endnu fastere greb om personer med tilknytning til deorganiserede kriminelle miljøer.6.
Regeringen har med bandepakken bl.a. lagt op til en styrket myndig-hedsindsats på det planlovsmæssige område.Det fremgår således af det lovforslag, der skal gennemføre bandepak-ken, at regeringen vil udarbejde en ny vejledning til landets kommuner,der målrettet belyser og tydeliggør de muligheder, som planloven inde-holder.Vejledningen vil kunne give kommunerne mulighed for at være på for-kant i forhold til uønsket opførelse og anvendelse af bygninger mv.Det gælder ikke mindst i forhold til rockerborge.
Vejledningen vil indeholde en redegørelse for reglerne i planloven, her-under de hensyn, der kan inddrages i forbindelse med lokalplanlægnin-gen, muligheden for nedlæggelse af midlertidigt forbud og udnyttelse afrelevante servitutter, hvor kommunen er påtaleberettiget, og pligten tillovliggørelse, samt indeholde praktiske eksempler.
På den måde sikres det, at kommunerne er fuldt ud opmærksomme påde redskaber, som planloven indeholder.
Der vil endvidere blive taget initiativ til en styrkelse af myndigheds-samarbejdet på området.
Der vil bl.a. blive etableret kontaktpunkter under Miljøministeriet, hvorkommunerne kan få vejledning om ”best practice” på området.
Desuden vil der blive afholdt årlige møder mellem Miljøministeriet ogRigspolitiet om udviklingen på området, ligesom der vil blive afholdt5
faste møder mellem politiet og kommunerne med henblik på at drøfteog koordinere den samlede indsats mod rockerborgene.7.
Hertil kommer, at den daværende miljøminister på samrådet her i ud-valget den 16. januar i år tilkendegav, at Miljøministeriet vil undersøgemuligheden for at lave et ”fast track” i sager om rockerborge.[Nyt udvalg]
8.
Regeringen tager den utryghed, som rockerborge skaber i lokalsam-fundene, særdeles alvorligt.Det håber jeg også, at min besvarelse i dag har vist.Vi er meget optagede af den situation, som naboer til landets rocker-borge er havnet i.Jeg har derfor netop truffet beslutning om at nedsætte et nyt bredt sam-mensat udvalg, der skal kortlægge de praktiske problemer med rocker-borge ude i lokalsamfundene.Udvalget skal bl.a. kigge på de hidtidige erfaringer med bekæmpelse afrockerborge og komme med forslag til, hvordan indsatsen over forrockerborge kan styrkes. Udvalget skal i den forbindelse se på, om æn-dringer af den gældende lovgivning kan være relevant.Det er helt afgørende, at vi har den bedst mulige koordinering mellemmyndighederne i forhold til bekæmpelse af rockerborgene. Udvalgetvil derfor også skulle se på, hvordan vi kan forbedre samspillet mellemmyndigheder som f.eks. kommunerne og politiet.Det har været en grundlæggende præmis i ganske mange år, når vi hardiskuteret rockere og rockerborge, at grundloven sætter grænser for,hvor langt vi kan gå.
6
Vi har at gøre med nogle helt grundlæggende frihedsrettigheder. Degælder for alle – uanset om man i det konkrete tilfælde kan lide det ellerej. Og når det gælder grundloven må vi ikke gå på kompromis.Men bekæmpelse af rockerborge er et vigtigt område. Derfor nedsættesudvalget, så vi kan få afprøvet og undersøgt alle tænkelige mulighederog få alle idéer og forslag til, hvordan vi yderligere kan styrke indsatsenmod rockerborgene, på bordet. Og få dem diskuteret grundigt.[Afrunding]
10.
Vi har som nævnt fra dag ét taget hårdt fat i de problemer, der ud-springer af rocker- og bandemiljøerne, og vi giver ikke slip. Vi harskruet op for blusset, så indsatsen i dag er på det højeste niveau nogen-sinde.Vi anerkender samtidig, at en effektiv bekæmpelse af rocker- og bande-kriminalitet er helt afhængig af den engagerede indsats, som ydes lokaltaf såvel politiet som andre involverede myndigheder og aktører.Derfor lytter vi også, hvis der måtte være nogen, som sidder inde medgode idéer til, hvordan vi kan styrke indsatsen yderligere.Tak.
7