Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 11 , L 11 A , L 11 B
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:8. november 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0046Dok.:948642
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til regi-stersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af an-søgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne omopsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af famili-emæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Ud-lændingenævnet m.v.) (L 11), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Tom Behnke(KF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, be-
myndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema
eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende
virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæs-
sigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlæn-
dingenævnet m.v.) (L 11):
”Hvilke konsekvenser får det for den parlamentariske kontrol,når Udlændingenævnet efter forslaget selv skal fastsætte sinforretningsorden, og vil der overhovedet være nogen begræns-ninger på, hvad nævnet kan fastslå i en sådan forretningsorden,når bare den holder sig inden for gældende lov?”Svar:
1.
Udlændingenævnets forretningsorden fastsættes efter gældende ret afjustitsministeren efter forhandling med beskæftigelsesministeren, jf. ud-lændingelovens § 52 a, stk. 10.Rammerne for Udlændingenævnets virksomhed er indeholdt i udlændinge-lovens §§ 52 a-52 c. Lovens § 52 a indeholder regler om Udlændingenæv-nets sammensætning og organisation samt regler om indstilling og beskik-kelse af nævnets medlemmer. Lovens § 52 b fastlægger Udlændingenæv-nets kompetence og indeholder endvidere regler om klagefrist og opsæt-tende virkning, mens lovens § 52 c indeholder regler om nævnets klage-sagsbehandling, herunder regler om sagernes forberedelse og afgørelse.Forretningsordenen for Udlændingenævnet har således alene til formål atudmønte den nærmere tilrettelæggelse af nævnets virksomhed inden for derammer, som er fastlagt i udlændingelovens §§ 52 a-52 c.2.
Den gældende forretningsorden for Udlændingenævnet, jf. bekendtgø-relse nr. 1208 af 14. december 2012 om forretningsorden for Udlændinge-nævnet, indeholder i overensstemmelse med det anførte bl.a. en beskrivel-se af regler om nævnets sammensætning og organisation, herunder omvalg af formand og beskikkelse af medlemmer, samt om nævnets kompe-tence og virksomhed. Forretningsordenen indeholder endvidere bestem-melser om bl.a. formandskompetence, der i overensstemmelse med udlæn-dingelovens § 52 c, stk. 5, fastslår, at klagesager, der ikke indeholderspørgsmål af større eller principiel betydning, kan behandles af formandenalene eller af den, formanden bemyndiger dertil.
2
3.
For at understrege Udlændingenævnets uafhængighed foreslås det medlovforslaget, at Udlændingenævnet bemyndiges til selv at fastsætte sin for-retningsorden, jf. pkt. 9.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Debegrænsninger i forhold til, hvad der vil kunne reguleres nærmere i næv-nets forretningsorden, jf. pkt. 1 og 2 ovenfor, vil imidlertid også gældefremover.Justitsministeriet finder derfor, at den foreslåede bemyndigelse ikke kanantages at ville indebære en indskrænkning i den parlamentariske kontrol,som Folketinget har med udlændingeområdet. Der henvises herom i øvrigttil den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende lovforslaget.
3