Finansudvalget 2013-14
L 1
Offentligt
1314959_0001.png
1314959_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 1) af 16. december2013 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål

Vil ministeren oplyse på hvilket grundlag, der forventes en ændret adfærd af lem-pelser af afgifter og skatter på selskaberne allerede i 2014, og hvori denne ad-færdsændring består?

Svar

Med henblik på at skabe øget vækst og beskæftigelse gennemføres medAftaler omVækstplan DKen række skatte- og afgiftslempelser for selskaberne. Og medAftaleom finansloven for 2014fremrykkes en række af de førnævnte skatte- og afgiftslem-pelser fra 2015 til 2014. Ved besvarelsen er det lagt til grund, at det er lempelsernefra disse to aftaler spørgsmålet refererer til.For så vidt angår de fremrykkede lempelser for selskaberne i forbindelse medAf-tale om finansloven for 2014har adfærdsvirkningerne principielt samme karakter, somhvis lempelserne først var gennemført senere (om end størrelsesordenen naturlig-vis kan være en anden). På denne baggrund gennemgås nedenfor de primære tiltagi forbindelse medAftaler om Vækstplan DK,der vedrørende 2014 skønnes at væreadfærdsvirkninger forbundet med.Ud af en samlet umiddelbar lempelse i 2014 medAftaler om Vækstplan DKpå knap7 mia. kr. skønnes adfærdsvirkningen heraf samme år at udgøre ca. 700 mio. kr.1Heraf vedrører 300 mio. kr. fortsættelsen af BoligJobordningen, ca. 190 mio. kr.afskaffelse af sodavandsafgiften samt reduktionen af afgiften på øl, ca. 170 mio.kr. lavere afgifter på virksomhedernes energiforbrug og ca. 25 mio. kr. forlængedemomskredittider.2Til de enkelte ordninger kan det bemærkes:Fortsættelsen af BoligJobordningen skønnes at medføre en strukturel forøgel-se af arbejdsudbuddet. Mindre gør-det-selv-arbejde kan således forventes atindebære forøget markedsmæssigt salg af arbejdskraft. Ligesom omlægning af
1Det skal bemærkes at den opgjorte provenuvirkning afAftaler om Vækstplan DKikke inkluderer forlængelsen af rabatperi-oden for kapitalpensioner og suppl. engangsydelser.2L 216- L 219 (2012-2013): Diverse lovforslag til udmøntning afAftaler om Vækstplan DK.
Side 2 af 2
sort arbejde til hvidt også vil være forbundet med en forøgelse af skattegrund-laget.Adfærdsvirkningerne forbundet med afskaffelsen af sodavandsafgiften samtreduktion af afgiften på øl er primært knyttet til hjemvendt grænsehandel, enforøgelse af forbruget af varerne samt mindre illegal handel hermed.Adfærdseffekterne ved lavere afgifter på virksomhedernes energiforbrug erforbundet med ændringer i afgiftsgrundlaget som følge af ændringer i for-brugssammensætningen. Hertil kommer, at afgiftslempelserne påvirker den di-sponible indkomst enten via lavere priser eller via højere lønninger og der-igennem også arbejdsudbuddet.Lempelsen i form af forlængede momskredittider må forventes at medføre la-vere priser og dermed en højere realindkomst samt en deraf afledt (mindre)stigning i arbejdsudbuddet, da længere momskredittid medfører en lavere ef-fektiv momssats.
Det kan yderligere bemærkes, at det i forbindelse medAftaler om Vækstplan DKvedrørende nedsættelsen af selskabsskattesatsen forsigtigt er lagt til grund, at ad-færden realiseres over en årrække og først efter 2014.Der knytter sig naturligvis en vis usikkerhed til dels størrelsen og dels den tids-mæssige realisering af adfærdsvirkninger.3Med venlig hilsenBjarne Corydon
3
Der kan i denne forbindelse blandt andet henvises til ”Redegørelse om muligheder for og virkninger af ændrede afgifterpå elektricitet med særlig henblik på bedre integration af vedvarende energi (dynamiske afgifter)”, ”Energiafgift for erhvervog konkurrenceevne”, Skatteministeriets grænsehandelsrapporter, samt erfaringer med BoligJobordningen.