Tak.
Det er jo dejligt, at der er så stor opbakning til vores efteruddannelsessystem, når vi behandler et lovforslag, som forringer systemet.
Det synes jeg i sig selv er lidt spøjst.
Jeg vil sige, at jeg faktisk ikke forstår baggrunden for det her lovforslag.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, mener regeringen, at vi i Danmark skal have en godt uddannet arbejdskraft, og at den offentlige sektor skal moderniseres.
Hvis begge dele skal ske, kræver det, at der er gode muligheder for efteruddannelse, og det er netop statens voksenuddannelsesstøtte, der skaber de muligheder, især for de mennesker, som arbejder med vores velfærd.
Det er ikke, fordi jeg er modstander af at forbedre vores efteruddannelsessystem; det er ikke, fordi jeg er modstander af at lave ændringer i vores efteruddannelsessystem, men jeg kan ikke forstå, hvorfor et flertal i den her sal gerne vil ændre noget af det, der fungerer allerbedst i vores efteruddannelsessystem.
Det var jo først, da vi fik SVU'en, at pædagoger, lærere og socialrådgivere og sygeplejersker for alvor begyndte at efteruddanne sig.
Det er dem, der arbejder i vores velfærdssystem, som skal være med til at udvikle vores velfærd, og det kræver altså, at de har mulighed for at tage efteruddannelse.
Samtidig vil jeg sige, at jeg også synes, at det her lovforslag er en lille smule urimeligt – eller tarveligt – fordi regeringen stiller krav om, at lærerne skal tage efteruddannelse, at de skal blive bedre til klasserumsledelse, at pædagogerne skal blive bedre til inklusion, at sygeplejerskerne skal blive bedre til velfærdsteknologi og skal kende den nyeste velfærdsteknologi.
Hvis de her grupper skal kunne det, kræver det, at de kan få efteruddannelse, og hvis de skal have efteruddannelse, kræver det, at de kan få SVU.
Jeg vil også sige, at lige præcis for de her grupper er der en høj dimittendledighed, og derfor er det meget nyttigt, at vi har statens voksenuddannelsesstøtte, sådan at de medarbejdere, som har taget en uddannelse, kan få efteruddannelse, samtidig med at nogle af dem, som lige er blevet færdige med deres professionsbachelor, kan få en fod inden for på arbejdsmarkedet.
Nu er det blevet sagt heroppefra af forskellige ordførere, at man gerne vil fokusere på de grupper, der har de korteste uddannelser.
Det kan jeg sådan set godt forstå, det synes jeg også er vigtigt, sympatisk.
Men som jeg har forstået det – og der kan ministeren jo, når han kommer herop, korrekse mig, hvis det er forkert – så er de penge, man sparer her, nogle penge, som bliver brugt til regeringens erhvervsuddannelsesreform, som jo sådan set ikke er efteruddannelse, men som er ungdomsuddannelse.
Jeg synes, at vi er på vej ned ad en helt forkert vej, hvis det skal være sådan, at vi for at få gode ungdomsuddannelser skal have et dårligt efteruddannelsessystem – eller at vi for at få gode efteruddannelser skal have dårligere ungdomsuddannelser.
Det burde være sådan, at der var råd til begge dele.
Det er helt rigtigt, at det handler om at prioritere, og jeg synes, at det ville klæde regeringen at prioritere uddannelse frem for at prioritere skattelettelser med højre side af salen.
Enhedslisten støtter ikke lovforslaget.