Tak. I går afsagde Højesteret dom i en boligretssag, som begyndte ved Retten i Esbjerg. Den blev anket til Vestre Landsret, og der blev givet tilladelse, til at den kunne komme for Højesteret. Anketiden fra byretten til landsretten var 1 år, men fra den blev indbragt ved landsretten, og til der i går blev afsagt dom, gik der 2 år og 1 måned. Det er ganske utilfredsstillende med den ventetid i Højesteret, og i lyset heraf ser jeg med glæde, at man fra ministeriets og ministerens side gør noget ved det, om jeg så må sige. Det her forslag har til formål at nedbringe ventetiden i Højesteret.
Det, der sker, er, at man ønsker at stramme op på byretternes muligheder for at henvise sager til landsretten. Tidligere har der været 200 nøgler til at sende en sag i Højesteret, idet byretsdommerne kunne henvise sagerne til landsretterne, hvorefter sagerne kunne indbringes for Højesteret. Det ændrer man nu på. Nu bliver der i princippet to nøgler, som højesteretspræsidenten har udtalt, idet sager, der begynder i landsretten, som bekendt kan ankes til Højesteret. Man må forvente med den lovændring, der sker her, at der sker færre henvisninger af sager til landsretten, og nu får landsretten jo også en censurmulighed og kan returnere sagerne til byretten.
I lovforslagets § 1, nr. 8, er anført, at nu er det ikke længere sådan, at sager skal have principiel karakter, for at de kan henvises fra byret til landsret. Nu tilføjer man, at de også skal have generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig rækkevidde i øvrigt. Jeg vil under udvalgsbehandlingen søge klarlagt, om ordet eller illustrerer en selvstændig grund, således at blot en sag har væsentlig samfundsmæssig rækkevidde, kan den henvises til landsretten. Det synes jeg ikke fremgår klart af teksten her.
Bortset fra det hilser jeg som anført forslaget med glæde og håber, at det er med til at nedbringe antallet af sager, der ender i Højesteret.
For så vidt angår sø- og handelsretssager, sker der også her en ændring. Fremover anker man til Højesteret eller landsret, og hvis man vælger at anke til Højesteret, har Højesteret mulighed for at returnere sager, der ikke er principielle, til landsretten. Også det skulle gerne være med til at nedbringe antallet af sager og dermed ventetiden for Højesteret .
Jeg bemærker, at der i lovforslaget ligger en 2-ugers frist, som jeg nok synes kan være uheldig. Det er sådan, at anker man sagen til Højesteret, og finder Højesteret ud af, at den ikke er principiel og derfor bør indbringes for landsretten, har man 2 uger til at få den indbragt for landsretten. Det er jo som oftest tunge sager, der ender heroppe. Jeg vil nok sige, at hvis det er 2 uger, hvor advokaten måske er på ferie, kan man godt ringe forsikringsselskabet op og fortælle, at fristen desværre ikke blev overholdt. Jeg synes, det er en urimelig kort frist i den her situation, men det kan vi vende tilbage til under udvalgsbehandlingen.
Summa summarum vil jeg sige, at når man tager forslagets baggrund i betragtning, nemlig at få speedet op under sagsgangen i Højesteret, støtter Venstre forslaget, men synes nok, at man med rette kan efterlyse ministerens øvrige tiltag, for det her forslår ikke ret meget, kan jeg sige, og den samlede sagsmængde ved de danske retter er nu engang den samme. Det er et skridt i den rigtige retning, men jeg synes nok, at jeg savner egentlige initiativer til at få nedbragt ventetiden for sager i Højesteret.
Med de bemærkninger går vi positivt til udvalgsarbejdet. Tak.