Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
1327410_0001.png
1327410_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. januar 2014Enhed: JurmedSagsbeh.: hbjSags nr.: 1303663Dok nr.: 1379184
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. januar 2014 stil-let følgende spørgsmål 9 til L 94 til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål 9:’’Er ministeren enig med Danske Regioner i, at Danmark - i relation til forslagetom særlige habilitetskrav for rådgivere af offentlige myndigheder - har relativtfå lægelige specialister, og at det derfor kan være svært at opnå relevant råd-givning fra disse og opnå faglig kvalitet i behandlingsvejledninger, hvis ingenmedlemmer af et fagligt "medicinudvalg" må have tilknytning til lægemiddel-virksomheder? Såfremt ministeren er enig, bedes ministeren præcisere, hvor-dan og i hvilke situationer der kan afviges i forhold til udgangspunktet om, atde ikke må eje aktier og andre værdipapirer i lægemiddel- og medicovirksom-heder, og herunder hvem der træffer endelig afgørelse herom?Svar:Spørgsmålet om eventuel indførelse af særlige habilitetskrav for sundhedsper-soner, der rådgiver offentlige myndigheder, er ikke indeholdt i L 94. Det er etinitiativ i den handleplan om det fremtidige samarbejde mellem sundhedsper-soner og lægemiddel- og medicovirksomheder, som jeg fremlagde i tilknytningtil fremsættelsen af L 94.Det er min hensigt at gennemføre hovedparten af handleplanens konkrete ini-tiativer ved ændret lovgivning. Enkelte initiativer finder jeg det mere hensigts-mæssigt at gennemføre ved dialog og aftaler med relevante myndigheder ogforeninger.Initiativet om særlige habilitetskrav vil jeg søge indført ved aftaler med DanskeRegioner og de relevante fagforeninger og ved meddelelse til Sundhedsstyrel-sen.Mit udgangspunkt ved kommende drøftelser om kravene vil være, at sund-hedspersoner, der rådgiver offentlige myndigheder om lægemidler og medi-cinsk udstyr, som hovedregel ikke bør eje aktier og andre værdipapirer i læ-gemiddel- og medicovirksomheder. Formålet med initiativet er at undgå tvivlom personernes habilitet – og dermed fremme tilliden til deres rådgivning.Jeg er imidlertid enig med Danske Regioner i, at det i visse tilfælde kan væresvært at få kvalificerede rådgivere. Det gælder fx rådgivning inden for lægeligespecialer med relativt få læger.
Side 2
Jeg har derfor også det udgangspunkt, at aktiebesiddelser kan tillades i heltsærlige tilfælde, når det ikke ellers vil være muligt at udpege en kvalificeretrådgiver.Hvordan kravene mere detaljeret udformes, vil afhænge af de konkrete aftaler,som det bliver muligt at indgå.Som et led i handleplanen vil jeg foranledige udarbejdet en vejledning omsundhedspersoners habilitet. Med vejledningen vil myndighederne få et vigtigtværktøj til at sikre den nødvendige habilitet i deres forvaltning.Jeg forventer, at vejledningen udarbejdes i dette forår. Når vejledningen erfærdig, vil jeg bruge den som grundlag for de nævnte forhandlinger om særligehabilitetskrav for rådgivere.Med hensyn til spørgsmålet om hvem der træffer den endelige afgørelse omaktiebesiddelser, kan jeg oplyse, at det i praksis vil være den enkelte myndig-hed, der vurderer habiliteten hos sine egne rådgivere.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Hanne Bonne Jørgensen