Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. januar 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMHBJSags nr.: 1303663Dok nr.: 1369448
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. januar 2014 stilletfølgende spørgsmål 6 til L 94, til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans ChristianSchmidt (V).Spørgsmål 6:’’Ministeren bedes oplyse, hvilke skemaer de rådgivende sundhedspersonerudfylder, hvorledes og af hvem de kontrolleres, samt hvad der sker, hvis der erfejl og grove mangler i sundhedspersonernes redegørelser?”Svar:Sundhedsstyrelsens medarbejdere, faste sagkyndige rådgivere og andre eks-terne rådgivere, herunder medlemmer af arbejdsgrupper i styrelsen, skal ud-fylde en særlig habilitetserklæring, inden de påbegynder deres arbejde.Foruden en række oplysninger til identifikation af sundhedspersonen indehol-der erklæringen bl.a. en række spørgsmål, der skal besvares, hvis rådgiverenskal bistå styrelsen med behandling af sager, hvori der er eller vil blive truffeten forvaltningsmæssig afgørelse. Der skal bl.a. svares på, om pågældendeejer aktier i en eller flere virksomheder undergivet styrelsens tilsyn.Erklæringen skal bekræftes af sundhedspersonen med dennes underskrift ogdato og sted for underskriften.Habilitetserklæringerne for henholdsvis Sundhedsstyrelsens medarbejdere ogeksterne rådgivere er næsten ens. I begge erklæringer skal de bekræfte, at destraks vil give besked, hvis der sker ændringer i deres oplysninger. Medarbej-dere i styrelsen skal desuden bekræfte følgende tekst: ”Jeg erklærer, at oven-stående giver et fyldestgørende billede af mine direkte eller indirekte interes-ser i virksomheder, der er undergivet Sundhedsstyrelsens tilsyn”. Tilsvarendeskal eksterne rådgivere bekræfte følgende tekst: ”Efter min bedste overbevis-ning har jeg ingen yderligere uvedkommende interesser, som kan påvirke minobjektive rådgivning af Sundhedsstyrelsen.”Når en erklæring er udfyldt, vurderer Sundhedsstyrelsen den enkelte sund-hedspersons generelle habilitet i forhold til det arbejde, denne skal udføre.Habiliteten vurderes blandt andet på grundlag af forvaltningslovens bestem-melser om inhabilitet.Såfremt Sundhedsstyrelsen vurderer, at der ikke foreligger interessekonflikter,som kan hindre sundhedspersonens rådgivning af styrelsen, offentliggøres allede udfyldte og underskrevne habilitetserklæringer fra eksterne rådgivere på
Side 2
styrelsens hjemmeside. Desuden forventer Sundhedsstyrelsen inden for korttid at indføre en praksis med også at offentliggøre habilitetserklæringer fra sty-relsens ledende medarbejdere og andre nøglepersoner.Fejl og grove mangler i en udfyldt habilitetserklæring kan føre til ophør afsundhedspersonens ansættelses- eller kontraktforhold i Sundhedsstyrelsen.Samtidig kan konstateret inhabilitet føre til, at konkrete sager må revurderesog eventuelt omgøres.I Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vurderes det konkret i forhold til deenkelte opgaver, hvortil sundhedspersoner ønskes anvendt som rådgivere,hvorvidt rådgivere skal udfylde en habilitetserklæring.Habilitetserklæringerne til Sundhedsstyrelsen og ministeriet justeres løbendeefter behov. Bl.a. vil de oplysninger, der skal indberettes om aktiebesiddelser,blive justeret, når L 94 er vedtaget. Endvidere vil eventuelle supplerende afta-ler om rådgiveres adgang til at eje værdipapirer – som jeg redegør for i svar påspørgsmål 9 til L 94 - skabe behov for opdatering af habilitetserklæringerne.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Hanne Bonne Jørgensen