Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
1365150_0001.png
1365150_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. maj 2014Enhed: JurmedSagsbeh.: hbjSags nr.: 1303663Dok nr.: 1443233
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 29. april 2014 stilletfølgende spørgsmål 34 til L 94 til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål 34:’’Hvor stor en del af en ørelæges obligatoriske undervisning bliver anvendt påundervisning i høreapparater, og hvor megen undervisning modtager audiolo-giassistenterne i høreapparatbehandling gennem deres uddannelse?”Svar:Om ørelægers undervisning i høreapparater har jeg indhentet følgende udta-lelse fra Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:”Audiologi er en væsentlig - og derfor i specialets målbeskrivelse nøje beskre-vet - del af en øre-næse-halslæges arbejdsområde. Arbejdsfeltet udføres imange speciallægepraksis i øre-næse-halssygdomme, på audiologiske klinik-ker i privatsektoren og som audiologiske klinikker på sygehuse, tilknyttet øre-næse-halsafdelinger.Det medicinske audiologiske område er et ekspertområde, som fungerer i etnært tværfagligt samarbejde med den pædagogiske og tekniske audiologi.Den grundlæggende kompetence i medicinsk audiologi erhverves i videreud-dannelsen til speciallæge i øre-næse-halssygdomme (i det følgende benævntørelæger). Således skal ørelæger kunne foreslå relevant behandling med hø-reapparat, herunder også foreslå egnet høreapparattype. Ørelæger opnår så-ledes kendskab til mulighederne og begrænsningerne i forskellige udformnin-ger af høreapparat, samt har viden om/erfaring med at kunne identificere oghåndtere komplikationer til høreapparatbehandling.Kompetencer inden for audiologi i speciallægeuddannelsen opnås ved mester-lære, selvstudium og et obligatorisk kursus. Da den 5-årige speciallægeud-dannelse er kompetencestyret, er det således ikke muligt præcist at anføre,hvor stor en tidsmæssig del af en ørelæges videreuddannelse, som bliver an-vendt på undervisning i høreapparater. Det kan oplyses, at i speciallægeud-dannelsen indgår 6 måneders funktion i en audiologisk afdeling/høreklinik ellerlignende og et teoretisk kursus i audiologi over 3 dage (18 timer). Den viderekliniske og teoretiske ekspertise i medicinsk audiologi erhverves, efter at læ-gen har fået speciallægeanerkendelse blandt andet gennem funktion i en au-diologisk afdeling/høreklinik.”Om audiologiassistenters undervisning i høreapparatbehandling kan jeg oply-se, at uddannelsen til audiologiassistent er en erhvervsuddannelse, der varer
Side 2
2 ½ år. Uddannelsen består i undervisning på en erhvervsskole og praktikop-hold, som bl.a. foregår på hospitaler eller private høreklinikker.Om omfanget af undervisning i høreapparater kan jeg på baggrund af indhen-tet udtalelse fra Syddansk Erhvervsskole oplyse, at alle elever på den 2-årigehoveduddannelse til audiologiassistent modtager undervisning på erhvervs-skole i 96 lektioner i forskellige fag, som angår høreapparater. Det er bl.a. un-dervisning i teknik og tilpasning af apparater. Desuden kan følges et valgfritspecialfag på 16 lektioner, som en del elever også deltager i. Foruden under-visning i høreapparater har eleverne støttende fag som teknik og fysik.Desuden har eleverne en del undervisning i høreapparater i deres praktikop-hold.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Hanne Bonne Jørgensen