Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
1360498_0001.png
1360498_0002.png
1360498_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 23. april 2014Enhed: JurmedSagsbeh.: hbjSags nr.: 1303663Dok nr.: 1424672
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 28. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål 29 til L 94 til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares.
Spørgsmål 29:’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2014 fra HØPA, jf.L 94 – bilag 16.”
Svar:Henvendelsen fra Foreningen af høreapparatbehandlende øre-, næse- oghalslæger i speciallægepraksis (HØPA) angår det udkast til ændringsforslag tilL 94, som jeg den 27. februar i år orienterede Sundheds- og Forebyggelses-udvalget om, at jeg samme dag havde sendt i høring. HØPA fremhæver, atændringsforslaget vil begrænse patientsikkerheden. Desuden ønsker HØPA,at forslaget ændres, så det i stedet øger patienternes valgmuligheder for be-handlingsform og -sted, og at Sundhedsstyrelsen skal øge sit tilsyn med alleprivate høreklinikker.Til ændringsforslaget kan jeg oplyse, at jeg på baggrund af høringen har juste-ret de foreslåede bestemmelser om ejerskab. Jeg har sendt det endelige æn-dringsforslag til L 94 til udvalget den 11. april i år. Som det fremgår af forsla-get, omfatter det nu en anmeldelsesordning med åbenhed om lægers tilknyt-ning til specialforretninger, der overvejende forhandler det omfattede medicin-ske udstyr. Ejerskab og anden tilknytning til disse specialforretninger vil væretilladt. Tilknytningen skal alene anmeldes til Sundhedsstyrelsen og herefter of-fentliggøres på styrelsens hjemmeside. Jeg finder, at en offentliggørelse af re-levante data om tilknytningsforholdet vil sikre tilstrækkelig åbenhed og tillid tilsamarbejdet.Om patientsikkerheden kan jeg oplyse, at forslaget på ingen måde har til for-mål at begrænse ørelægers adgang til at udføre lægefaglig behandling af pati-enter med høretab. De foreslåede bestemmelser berører ikke den behandling,som en speciallæge i øre-, næse- og halssygdomme varetager af patientermed høretab (audiologi) - bl.a. ved undersøgelse af høreevne, tilpasning ogudlevering af høreapparat.Formålet med ændringsforslaget er, ligesom den samlede regulering af indu-strisamarbejde, at sikre habilitet i patientbehandlingen. Det er min opfattelse,at der er en øget habilitetsrisiko ved, at læger henviser til og anbefaler brug afmedicinsk udstyr fra specialforretninger, som de selv har tilknytning til. Jeg fin-
Side 2
der det derfor relevant at tage højde for denne risiko og at indbefatte selv-stændige specialforretninger med medicinsk udstyr i den nye regulering.Til HØPA’s bemærkninger om behandlingsformer og -steder kan jeg oplyse, atændringsforslaget ikke direkte angår organiseringen af høreapparatområdetog kontrollen hermed.På grundlag af udredning i rapport om kulegravning af høreapparatområdet frajuni 2012 blev området omorganiseret ved ændringer af lov om social serviceog sundhedsloven, der trådte i kraft 1. januar 2013. Med ændringerne fik regi-onerne det samlede myndigheds- og finansieringsansvar for udlevering af hø-reapparater i offentligt og privat regi, og ministeren for sundhed og forebyggel-se fik bl.a. bemyndigelse til at fastsætte regler om godkendelse af private leve-randører til høreapparatbehandling.Med de nye regler er det fortsat hensigten, at høreapparatbehandling af børnog alvorlige og komplicerede høretab alene skal udføres på offentlige audiolo-giklinikker, mens borgere med ukomplicerede høretab kan vælge mellem be-handling på en offentlig audiologiklinik eller hos en privat leverandør.Reglerne om de private leverandører er fastsat i Ministeriet for Sundhed ogForebyggelses bekendtgørelse om høreapparatbehandling, der også trådte ikraft 1. januar 2013. Bekendtgørelsen fastsætter regler for tilskud til behand-lingen og krav til godkendelse og kontrol af leverandører af tilskudsberettigedehøreapparater. Efter bekendtgørelsen godkender DELTA Teknisk-AudiologiskLaboratorium (teknologisk serviceinstitut godkendt af Uddannelses- og Forsk-ningsministeriet), private leverandører, når de opfylder grundlæggende krav tilbl.a. personale, måleudstyr og dokumentation af effekt. Som et af kravene skalbehandlingen udføres af speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme medaudiologi som særligt fagområde eller med efteruddannelse i audiologi eller afaudiologiassistenter. DELTA skal også føre et årligt tilsyn med de godkendteforhandlere, og serviceinstituttet kan tilbage godkendelser, hvis gældende kravikke opfyldes.Foruden DELTA fører Sundhedsstyrelsen også tilsyn med høreapparatbe-handling, idet autoriserede sundhedspersoner og deres medhjælp er omfattetaf styrelsens tilsyn efter sundhedslovens § 215. Sundhedsstyrelsens tilsyn om-fatter således høreapparatbehandling på offentlige klinikker samt hos special-læger i øre-, næse- og halssygdomme, mens det ikke omfatter behandling ud-ført selvstændigt af audiologiassistenter på private høreklinikker, idet audiolo-giassistenter ikke er autoriserede efter autorisationsloven.Som det fremgår, har de nye regler om høreapparatbehandling kun væretgældende omkring 1 år, og det er regeringens hensigt, at de skal evalueres al-lerede til næste år. Da jeg ikke vurderer, at HØPA’s henvendelse aktuelt giveranledning til ændringer vedrørende behandlingen af høretab, vil jeg afventeindhentelse af yderligere erfaringer og den kommende evaluering, inden jegtager stilling til foreningens ønsker. Umiddelbart finder jeg, at det er en rimeligudnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer, at komplicerede høretab be-handles på specialistniveau, mens lettere bl.a. aldersbetingede tab behandlespå et lavere ekspertniveau.
Side 3
Ændringsforslaget til L 94 er som anført begrundet i habilitetshensyn, og jegforventer ikke, at det vil begrænse borgernes adgang til at komme til behand-ling for høretab. De vil fortsat have adgang til behandling i speciallægeklinik-ker, i de offentlige audiologiklinikker og i private høreklinikker.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Hanne Bonne Jørgensen