Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
1327416_0001.png
1327416_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. januar 2014Enhed: JurmedSagsbeh.: hbjSags nr.: 1303663Dok nr.: 1379217
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. januar 2014 stil-let følgende spørgsmål 18 til L 94 til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål 18:”Ministeren bedes præcisere, hvordan og i hvilket omfang Sundhedsstyrelsenmed lovforslaget får hjemmel til at kontrollere de omfattede sundhedspersoner,samt præcisere hvordan styrelsen vil få hjemmel til at påbyde disse sund-hedspersoner at udlevere alle de oplysninger, der er nødvendige for dennekontrol? Og endelig bedes ministeren oversende en fyldestgørende liste overalle de oplysninger, som ministeren anser for nødvendig for at styrelsen kankontrollere, at de omfattede sundhedspersoner overholder kravene til at an-melde og ansøge om tilladelse til industrisamarbejde?”
Svar:L 94 indeholder i sundhedslovens § 202 d, stk. 1, forslag til indførelse af en nyhjemmel for Sundhedsstyrelsen til at kontrollere overholdelsen af de krav, derforeslås i sundhedslovens § 202 a, stk. 1-3, til lægers, tandlægers, sygeplejer-skers og apotekeres tilknytning til lægemiddel- og medicovirksomheder. Kra-vene omfatter de foreslåede nye pligter for disse sundhedspersoner til at an-søge om eller anmelde deres industritilknytning til Sundsstyrelsen. Bestem-melsen indeholder også forslag til, at styrelsen får en ny hjemmel til at kontrol-lere overholdelsen af regler fastsat i medfør af § 202 a, stk. 5, om de oplysnin-ger, som skal være i ansøgninger, og om formkrav til ansøgninger og anmel-delser om tilknytning.Med den foreslåede kontroladgang er det hensigten, at Sundhedsstyrelsen,bl.a. ved stikprøver, får mulighed for at kontrollere, at de indsendte og indbe-rettede data til styrelsen er korrekte.Til brug for denne kontrol foreslås i sundhedslovens § 202 d, stk. 2, indført enny hjemmel for Sundhedsstyrelsen til at påbyde de nævnte sundhedspersonerat udlevere alle de oplysninger, der er nødvendige for styrelsens kontrol efter §202 d, stk. 1.De oplysninger, som styrelsen kan påbyde udleveret fra de nævnte sundheds-personer, er de oplysninger, der skal være indeholdt i ansøgninger og anmel-delser til styrelsen. Det drejer sig især om oplysninger, der entydigt identifice-rer sundhedsperson og virksomhed, og oplysninger om tilknytningen, herundersundhedspersonens konkrete opgaver, deres udstrækning og betalingen for
Side 2
arbejdet. Ved besiddelse af værdipapirer skal oplyses om størrelsen af denpågældende værdipapirbeholdning i hver virksomhed.Til styrkelse af Sundhedsstyrelsens muligheder for at gennemføre den nævntekontrol vil styrelsen have adgang til at indhente supplerende oplysninger fra delægemiddel- og medicovirksomheder, som sundhedspersonerne har eller harhaft tilknytning til. Styrelsen har kendskab til disse virksomheder som følge aflægemiddelvirksomheders meddelelsespligt efter lægemiddellovens § 43 b,stk. 1, og medicovirksomheders meddelelsespligt efter den foreslåede be-stemmelse i § 2 b, stk. 1, i lov om medicinsk udstyr.Sundhedsstyrelsen har i dag hjemmel til at indhente oplysninger fra lægemid-delvirksomheder om sundhedspersoner tilknyttet deres virksomhed. I be-kendtgørelse nr. 794 af 15. juli 2008 om indberetning af oplysninger om læger,tandlæger og apotekere tilknyttet lægemiddelvirksomheder mv. er der fastsatregler om disse virksomheders meddelelsespligt efter lægemiddellovens § 43b, stk. 1. I § 2, stk. 1, i bekendtgørelsen er fastsat hvilke oplysninger, virksom-hedernes skal indberette. Efter bekendtgørelsens § 2, stk. 2, kan Sundheds-styrelsen kræve yderligere oplysninger fra den indberettende virksomhed omdet enkelte tilknytningsforhold, herunder om tilknytningens art og omfang samtom størrelsen af det honorar, som sundhedspersonen har modtaget.Såfremt de foreslåede bestemmelser i L 94 vedtages som foreslået, er dethensigten at ophæve denne bekendtgørelse og i stedet fastsætte tilsvarendebestemmelser i en ny samlet bekendtgørelse, der angår Sundhedsstyrelsensadgang til at indhente oplysninger hos både lægemiddelvirksomheder og me-dicovirksomheder.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Hanne Bonne Jørgensen