Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94 Bilag 6
Offentligt
L94 SundhedspersonalesdobbeltrollerDansk HøreCentersForetræde forFolketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgTorsdag den 23. januar 2014Kommunikationsdirektør Niels Jørgen Langkilde
Hvem er Dansk HøreCenter?•Kæde af høreklinikker med 23 afdelinger•Første klinik åbnet i 1994. I dag eget af GNkoncernen•Vi uddanner selv vore elever ved en længereuddannelse på højere niveau, og vi giver elevernegaranti for praktikplads•Vi satser på kvalitet•Vi tilbyder borgerne en testperiode medhøreapparat inden en evt. anskaffelse. Det er ensimpel og enkel måde at sikre sig, athøreapparaterne bliver anvendt
Dagsorden1. L94 og ørelægernes dobbeltrolle2. Evt.
Dagligdagen••99 pct. af borgerne kommer til os direkte1 pct. kommer efter først at have været på besøg
Efter at være undersøgt og evt. testet høreapparat tager borgeren tilørelægen, hvor borgeren får en henvisningMange ørelæger anbefaler deres egen klinik tilhøreapparatsbehandling, når borgeren henvender sigMange borgere kommer tilbage og oplyser, at de har valgt at benytteørelægens egen klinikProblemet er meget betydeligt for de private høreklinikkerRigtig mange byer har ikke en eneste uafhængig ørelægeDet er usædvanligt, at en konkurrent skal godkende en behandling.En upartisk kontrol er OK, men ikke kontrol af en konkurrent.
I høringsnotatet heddder detbl.a.:•”Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at for økonomisk tilknytningi form af ejerskab, medejerskab og tillidsposter vil et væsentligt kriterium være, atejerskabet eller tillidsposten antages at være forenelig med ansøgerens kliniskearbejde. Ejerskabet skal vurderes i forhold til virksomhedens art og den økonomiskeværdi af ansøgers ejerandel i virksomheden.Som udgangspunkt skal ejerskab ikke være tilladt i virksomheder, dererhvervsmæssigtmarkedsfører produkter, som sundhedspersonen harindflydelse på valg eller brug af i sit kliniske arbejde.(Minfremhævning,NJL)Ejerskab skal dog som udgangspunkt altid være tilladt i udviklings-virksomheder, så længe produkterne ikke markedsføres. Såfremt udvikledeprodukter senere markedsføres, vurderer Sundhedsstyrelsen ejerskabet, herunder eneventuel afvikling af det.Efter rådgivning fra Justitsministeriet vurderes, at der vil være tale omekspropriation, såfremt eksisterende ejerskab i virksomheder forbydes.Adgang til at give afslag på ansøgning om ejerskab foreslås derfor førstindført fremadrettet med virkning fra 1. juli 2014. For eksisterende ejerskabforeslås dog indført krav om anmeldelse til Sundhedsstyrelsen indenudgangen af 2014 og efterfølgende offentliggørelse af ejerskabet”(Minfremhævning, NJL)
•
•
HøringsnotatetEjerskab af f.eks. høreklinikker oglignede skal ikke tillades fremover forørelæger.Det er okMen det skal gælde alle høreklinikker,ligesom det sker i andre lande”Bestiller” og ”Udfører” må heller ikkeher være den samme
Ekspropriation?••••••Fint at det fremover bliver forbudt for f. eks. ørelæger at etablerehøreklinikkerReglen skal blot gælde for alle med det sammeDet er forbudt i andre land, f.eks. Tyskland ved dom i 2011Et forbud er ikke en ekspropriation, som beskrevet i Grundlovens §73Det er en erstatningsfri regulering på et i forvejengennemreguleret områdeEkspropriation kræver, at indgrebet skal være konkret og rettetimod enkelte individer. Her er tale om en generel regulering, derrammer en objektivt afgrænset kreds
Høringssvar i rapporten s.77”3. Høringssvar– bemærkninger til anbefalinger i rapportudkastetEns regler for lægemidler og medicinsk udstyr•Danske Regioner, Lif, Medicoindustrien, Dansk Høre Center, DI,Pharmadanmark, Danske Bioanalytikere, LVS, Læger uden Sponsor,Copenhagen Trial Unit, Danske Patienter, SUND, Health mv.oplyser at kunne tilslutte sig arbejdsgruppens anbefaling om, at medicoområdetinddrages i en ny regulering – og at regler for lægemidler og medicinsk udstyrså vidt muligt sidestilles og bliver ens.”
Andre med holdninger på linjemed Dansk HøreCenter•Høreforeningen:Det et gammelt ønske for foreningen, at lægerne er uafhængigerådgivere, der tjener det samme på en borgerkontakt uanset om der henvises tilhøreapparatsbehandlingForbrugerrådet - sad med i udvalget og udtalte i udtalelse i rapporten s. 75bl.a..”Forbrugerrådet er meget tilfreds med, at arbejdet med at vurderesamarbejdet er blevet påbegyndt, da det længe har været påkrævet at ændre dennuværende og forældede lovgivning. Forbrugerne skal kunne have tillid til, atsundhedsvæsenet udvælger kvalitetsprodukter med udgangspunkt i borgernesbehov, uden at der kan være mistanke om at den enkelte sundhedsperson er blevetpåvirket af en særlig virksomhed.”Danske Patientersad også med i udvalget. De skriver samme sted, s. 75, bl.a.:”Danske Patienter anerkender, at der er behov for et tæt samarbejde mellemsundhedspersoner og industrierne. Men, der skal være størst mulig sikkerhed for, atsundhedspersonen ikke er påvirket af andre interesser end patientens. Hensynet tilpatienten vejer tungere end sundhedspersonens personlige økonomiske interesser.”
•
•
Andres holdninger - fortsat•Patientforeningen -stillede i deres høringssvar bl.a. forslag om at stoppeørelægernes dobbeltrolle ved en ændring af Kapitel 61 a.PAKS, Private Audiologisk Klinikkers Sammenslutning(som Dansk HøreCenterikke er medlem af)– har i mange år arbejdet imod ørelægernes dobbeltrolle. Dennyvalgte ledelse med den nye formand, Michael Vassing Westermann, videreførerønsket om at ørelægerne alene optræder som borgernes uafhængige rådgiver. Ideres høringssvar foreslås, at man indsætter følgende i bekendtgørelsen ommedicinsk udstyr:”§ 2 a. Personer, der markedsfører, forhandler eller distribuerer medicinsk udstyr måikke drive lægepraksis med ydernummer”Dette forslag kan Dansk HøreCenter støtte. Vi vil gerne opfordre til at detteændringsforslag stilles, så vi får en lov, som alle kan se det rimelige oghensigtsmæssige i.Alternativet?Høreklinikkerne må selv ansætte ørelæger for at sikre deres eksistens
•
•
•
••
Spørgsmål?
Er der nogle spørgsmål?
Kilder:•L94, Forslag til lov om ændring af lægemiddelloven, lov om medicinskudstyr, apotekerloven, sundhedsloven og lov om markedsføring afsundhedsydelser. Fremsat 5. december 2013Forslag til regulering af sundhedspersoners samarbejde med lægemiddel-og medicovirksomheder, Rapport, Juni 2013, Ministeriet for Sundhed ogForebyggelseDen tyske dom: Bundesgerichtshof verkündet am: 13. Januar 2011,Bürk, Justizhauptsekretärin als Urkundsbeamtin der Geschäftsstelle, I ZR111/08Kommenteret Høringsnotatet, 5. december 2013, L94 bilag 2Fyens Stiftstidende (se bl. a. 11., 18. og 19. februar 2012) søgteaktindsigt i Odense Kommune, og de fandt kun én uafhængigørelægeklinik. De fandt at lægernes private høreapparatsalg steg kraftigt(+ 62 pct.), medens de private under ét gik kraftigt tilbage (- 27 pct.)I samme avis forventede den daværende rigsrevisor Henrik Otbo etindgreb mod dobbeltrollen
•
•
••
•
Yderligere oplysninger:Niels Jørgen LangkildeDansk HøreCenterNørregade 715000 Odense C[email protected]Tlf.: 20 96 70 00