Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 90 Bilag 1
Offentligt
1308464_0001.png
1308464_0002.png
1308464_0003.png
1308464_0004.png
NOTAT
11. november 2013
Høringsnotat
J.nr. 201300349531. kt/kse

Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring

af lov om arbejdsmiljø og lov om indretning m.v. af visse produkter (Obliga-

torisk digital kommunikation)

Følgende myndigheder og organisationer er hørt:Advokatrådet, Danske Advokater, Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet,Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-råd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Landbrug& Fødevarer, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, KL, Danske Regio-ner, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgi-ver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Arbejdsgi-verforening, Kristelig Fagbevægelse, Producentforeningen, Energi og Olieforumsamt Aerosol Industriens Brancheforening.Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer (kursiv= ingen bemærk-ninger): Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA); Advokatrådet1, Danske Ad-vokater,Lederne, Arbejdsmiljøklagenævnet og Arbejdsmiljørådet2,Dansk Ar-bejdsgiverforening (DA), Danske Regioner (DR) og Dansk Metal.I det følgende nævnes de væsentligste bemærkninger i de indkomne høringssvaropdelt efter emne. De modtagne bemærkninger har alene givet anledning til mindrejusteringer i lovforslaget.Beskæftigelsesministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført ikursiv.

1. Generelle bemærkninger

FA

støtter strategien om fuld digital kommunikation i 2015 mellem borger, virk-somheder og myndigheder, og forudsætter, at arbejdsmarkedets parter inddrages iden konkrete udmøntning af bemyndigelserne.

Dansk Metal

tilslutter sig lovforslaget, da det anses som en udvidelse af Arbejds-tilsynets mulighed for at afgive påbud til virksomhederne.
Advokatrådet har i sit høringssvar henvist til rådets bemærkninger af 1. august 2013 tillovforslag fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Arbejdstilsynet har i notatetmedtaget de bemærkninger, som er vurderet relevante i forhold til udkast til lov om æn-dring af lov om arbejdsmiljø og lov om indretning m.v. af visse produkter (obligatorisk di-gital kommunikation)2Arbejdsmiljøklagenævnet og Arbejdsmiljørådet henviser til svarene fra de enkelte organi-sationer, der er repræsenteret i henholdsvis nævnet og i rådet.
1
1.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerBemærkningerne har ikke givet ikke anledning til ændringer i lovforslaget. I over-ensstemmelse med arbejdsmiljølovens (AML) regler medvirker Arbejdsmiljørådetved udarbejdelse af bekendtgørelser, jf. AML § 66. Tilsvarende gælder for udar-bejdelse af bekendtgørelser efter lov om indretning m.v. af visse produkter, jf. § 21,stk. 2, i denne lov.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

FA og DA

peger på, at der særligt i implementeringsfasen vil være en ekstra ar-bejdsindsats for virksomhederne, og opfordrer til, at de økonomiske og administra-tive omkostninger for erhvervslivet bliver tydeliggjort i det endelige lovforslag.

Danske Advokater

henstiller til, at en lettelse for Arbejdstilsynet ikke samtidigmedfører en mere besværlig arbejdsgang for virksomhederne.2.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerCKR (Center for kvalitet i erhvervsreguleringen) under Erhvervsstyrelsen har tid-ligere været inddraget i processen med denne lov. Det er deres overordnede vurde-ring, at en hjemmel som den foreslåede samlet set vil medføre administrative lettel-ser for erhvervslivet. Samtidig opfordrer CKR til, at omkostninger for erhvervslivetindtænkes i valg af systemer og kommunikationskanaler, så omstillingsomkostnin-gerne for virksomhederne kan begrænses.Det vurderes samlet set, at lovforslaget, og de bekendtgørelser der senere udstedesmed hjemmel heri, vil medføre administrative lettelser for erhvervslivet. Forslagetvil medføre reducerede udgifter til porto for virksomhederne og reducerer admini-strationen af udgående post. Alt afhængig af den konkrete digitale løsning kanetableringen heraf medføre omstillingsbyrder for nogle virksomheder. Udmøntnin-gen af lovforslaget vil tage hensyn til, at omstillingsbyrderne bliver så minimalesom muligt, og det er vurderingen, at øget digitalisering reducerer virksomheder-nes administrative byrder på sigt i både tid og penge.Derfor har FAs, DAs og Danske Advokaters bemærkninger ikke givet anledning tilændringer i lovforslaget.

3. Tekniske løsninger

DA

lægger vægt på, at den kommende digitalisering bidrager til at lette de admini-strative byrder for virksomhederne, og forudsætter at der etableres en digital løs-ning, der genbruger data, effektiviserer sagsbehandlingen og er brugervenlig. Des-uden påpeges at en digital løsning skal kunne rumme, at virksomheder ofte ladersig repræsentere af rådgivere og konsulenter, og disse bør kunne tilgå sagen digi-talt.

DR

antager, at krav om digital kommunikation til og fra Arbejdstilsynet fastsættesi overensstemmelse med allerede kendte løsningsmodeller og i dialog med de rele-vante parter. Desuden imødeses målrettet information med support adgang i for-bindelse med overgangen til obligatorisk digital kommunikation. Det er væsentligt,at henvendelser fra Arbejdstilsynet fortsat tilgår regionerne på et centralt niveau iorganisationen.
2

Danske Advokater

peger på vigtigheden af, at virksomhederne kan benytte mailfra eget system, som det f.eks. allerede gælder advokatvirksomheders kommunika-tion med domstolene, hvor der er indført en sikker mailordning.3.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerDet fremgår af lovforslagets afsnit 2.1.3, at der vil blive udviklet brugervenlige oginnovative selvbetjeningsløsninger, der teknisk tager udgangspunkt i den digitaleplatform, den enkelte løsning udvikles til. Formålet med sådanne digitale løsningerer at gøre hele sagsbehandlingen både hos virksomheden og hos myndighedenfuldt ud digital, dvs. helt uden anvendelse af papir.Det er desuden tilføjet i lovforslaget, at ved udvikling af de konkrete løsninger vilder i videst muligt omfang blive gjort brug af den generelle offentlige IT-infrastruktur som NemID, NemLog-in, Virk.dk mv. Det forventes, at NemLog-in vilblive udbygget med en fuldmagtsløsning, så virksomhedens rådgivere får mulighedfor at varetage kommunikationen på virksomhedens vegne.Endelig vil erfaringer fra allerede eksisterende tekniske løsninger blive inddraget iovervejelserne, når den enkelte konkrete løsning på Arbejdstilsynets område skaldesignes.

4. Forholdet til persondataloven

Datatilsynet

anbefaler, at det i lovforslaget præciseres, at der ved transmissionover det åbne internet af fortrolige oplysninger som minimum skal ske kryptering,mens der ved transmission af oplysninger af følsom karakter (omfattet af personda-talovens § 7, stk. 1 og § 8, stk.1), skal anvendes en stærk kryptering, baseret på enanerkendt algoritme.

Datatilsynet

finder ligeledes, at det bør fremgå, at behandling af personoplysnin-ger i forbindelse med de i lovforslaget foreslåede bestemmelser skal ske i overens-stemmelse med sikkerhedsbekendtgørelsen.4.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerDatatilsynets bemærkninger om sikkerhedsbekendtgørelsen er blevet præciseret ilovforslagets afsnit 2.3, og formuleringen i afsnittet er ændret, så det nu fremgår,at al kommunikation mellem virksomhed/borger og Arbejdstilsynet over åbne neteller andre kanaler skal foregå med anvendelse af stærk kryptering.

5. Mulighed for dispensation og overgangsordninger

Advokatrådet

påpeger, at det er en af de største aktuelle retssikkerhedsmæssigeudfordringer, at staten forudsætter, at alle borgere er i stand til at kommunikereelektronisk med det offentlige, når alt tyder på, at en stor del af borgerne, herunderældre, derved risikerer at blive ladt i stikken, og de anbefaler derfor, at folk positivtskal tilkendegive, at de ønsker korrespondance elektronisk.

DA

ønsker en overgangsperiode, hvor papirsager også behandles af hensyn til virk-somheder, som ikke er erfarne it-brugere, ligesom det skal sikres, at virksomheder-ne ikke straffes, hvis de indgiver oplysninger på anden vis end digitalt eller hvisder opstår it-problemer.
3
5.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerDen digitale kommunikation til og fra Arbejdstilsynet vil i langt overvejende gradvedrøre erhvervsvirksomheder.Det fremgår af lovforslagets afsnit 2.1.3, at der for den enkelte løsning bliver enovergangsperiode, som skal være tilstrækkelig lang til, at virksomhederne kanvænne sig til at bruge den nye løsning, og især for at sikre, at løsningen er klar,velafprøvet og driftsikker. Det vil i overgangsperioden være muligt at kommunikeremed myndigheden på det område, som løsningen omhandler ad andre kanaler,f.eks. papir og e-mail.Det fremgår også af de specielle bemærkninger til forslagets § 1 og § 2, at lovfors-laget indebærer, at der kan fastsættes regler om, at virksomheder og borgere, somi medfør af lov nr. 528 af 11. juni 2012 om Offentlig Digital Post og de administra-tive regler, der er udstedt i medfør af denne lov, godtgør at være fritaget for obli-gatorisk digital tilslutning til Digital Post, også fritages for obligatorisk digitalkommunikation i forhold til Arbejdstilsynet.Det er præciseret i lovforslaget, at det ikke i sig selv medfører en bødestraf at an-melde og lign. ad andre kanaler end den digitale løsning, som vil fremgå af be-kendtgørelsen.

6. It-sikkerhed

Advokatrådet

bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det ved udmønt-ningen i bekendtgørelser bestemmes, at den primære digitale kommunikation skalforegå via den digitale postløsning, Offentlig Digital Post, af hensyn til sikkerhe-den i forbindelse med håndtering af fortrolige oplysninger m.v.6.1. Beskæftigelsesministeriets bemærkningerArbejdstilsynet er allerede fra 1. november 2013 overgået til at sende påbud, hø-ringer mv. til virksomheder via Offentlig Digital Post. Som det fremgår af bemærk-ningerne til punkt 2.1.3., er det hensigten herudover at etablere fuldt digitale selv-betjeningsløsninger med det formål at gøre hele sagsbehandlingen hos både virk-somhed og Arbejdstilsynet fuldt digital. Desuden er det præciseret i lovforslaget, atal kommunikation mellem virksomhed/borger og Arbejdstilsynet over åbne net ellerandre kanaler skal foregå med anvendelse af stærk kryptering
4