Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 89 Bilag 8
Offentligt
1334080_0001.png
1334080_0002.png
1334080_0003.png
1334080_0004.png
1334080_0005.png
1334080_0006.png
1334080_0007.png
1334080_0008.png
1334080_0009.png
1334080_0010.png
1334080_0011.png
Til lovforslag nr.L 89
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. februar 2014
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationerm.v. og lov om finansiel virksomhed(Regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkedeobligationer m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Er-hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr.1-4 og 6-10. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget harstillet ændringsforslag nr. 5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. november 2013 og vartil 1. behandling den 13. december 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,Vækst- og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring. Henholdsvis den 6. og 9. september 2013sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 58 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 1affattes således:»1.§ 6affattes således:»§ 6.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end lø-betiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, særligtdækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obli-gationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentetog har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet, gælder det for de obligationer, der ved ud-løb skal erstattes af nye obligationer ved refinansiering, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansieringbliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-
DokumentIdJournalnummer
2
te fastlagt i forbindelse med den seneste refinansiering, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter den 12måneders forlængelse, skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 2.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid på op til og med 12 måneder ved re-finansieringen af lånet eller er forlænget efter stk. 1, gælderdet for de obligationer, der ved udløb skal erstattes af nyeobligationer ved refinansiering, at såfremt der ikke er afta-gere til alle de nødvendige nye obligationer, forlænges løbe-tiden på de pågældende obligationer med 12 måneder adgangen, indtil der kan gennemføres refinansiering, hvor derer aftagere til alle de nødvendige nye obligationer.Stk. 3.Renten på obligationer, der er forlænget efter stk. 1eller 2, fastsættes til den effektive rente på obligationen fast-lagt i forbindelse med den seneste refinansiering tillagt 5procentpoint. Renten fastsættes første gang løbetiden på ob-ligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser af løbe-tiden i medfør af stk. 2 finder renten fastsat i 1. pkt. fortsatanvendelse.Stk. 4.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid på op til og med 12 måneder ved re-finansieringen af lånet, skal renten, som låntager skal betalei de situationer, hvor løbetiden på obligationerne er forlæn-get efter stk. 1 eller 2, være baseret på renten efter stk. 3.Stk. 5.Forlængelse i henhold til stk. 1 eller 2, fratager ik-ke realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel el-ler delvis indfrielse af lån, der er ydet på grundlag af udste-delse af realkreditobligationer, særligt dækkede realkredit-obligationer eller særligt dækkede obligationer.Stk. 6.Stk. 1 gælder ikke for realkreditlån ydet mod pant ifast ejendom beliggende uden for Danmark.Stk. 7.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1 og 2,og jf. § 32.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser forforlængelse af obligationer med løbetid til og med 12 måne-der]2)Nr. 2affattes således:»2.§ 6affattes således:»§ 6.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end lø-betiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, særligtdækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obli-gationer, og de bagvedliggende obligationer er fast forrentetog har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet, gælder det for de obligationer, der ved ud-løb skal erstattes af nye obligationer ved refinansiering, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansiering
bliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-te fastlagt i forbindelse med den seneste refinansiering, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter den 12måneders forlængelse, skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 1. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 2.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, og de bagvedliggende obligationer er fast for-rentet og har en løbetid over 12 måneder og op til og med 24måneder ved refinansieringen af lånet, gælder det for de ob-ligationer, der ved udløb skal erstattes af nye obligationer, atsåfremt den effektive rente i forbindelse med refinansieringbliver mere end 5 procentpoint højere end den effektive ren-te på en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14måneder tidligere, forlænges løbetiden på de pågældendeobligationer med 12 måneder. Ved de pågældende obligatio-ners udløb efter den 12 måneders forlængelse, skal der ud-stedes nye obligationer til erstatning herfor. Ved denne ud-stedelse finder 1. pkt. ikke anvendelse.Stk. 3.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabeltforrentet og har en løbetid på op til og med 24 måneder vedrefinansiering af lånet, gælder det, at renten ved rentefast-sættelsen ikke kan blive mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente og skal forblive uændret i 12 må-neder eller frem til næste refinansiering, medmindre derfastsættes en lavere rente inden for de 12 måneder eller in-den næste refinansiering. Såfremt renten i forbindelse medrefinansieringen bliver mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente på de hidtidige obligationer, for-længes løbetiden på de pågældende obligationer med 12 må-neder. Ved de pågældende obligationers udløb efter den 12måneders forlængelse, skal der udstedes nye obligationer tilerstatning herfor. Ved denne udstedelse finder 2. pkt. ikkeanvendelse.Stk. 4.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, gælder det for de obligationer, der ved udløbskal erstattes af nye obligationer for at refinansiere lånet, atsåfremt der ikke er aftagere til alle de nødvendige nye obli-gationer, forlænges løbetiden på de pågældende obligationermed 12 måneder ad gangen, indtil der kan gennemføres refi-nansiering, hvor der er aftagere til alle de nødvendige nyeobligationer.Stk. 5.Uanset stk. 2, 3 og 4 kan der ved manglende refi-nansiering af lån, hvor de bagvedliggende obligationer haren løbetid på over 12 måneder ved refinansieringen af lånet,forsøges en refinansiering af lånet med obligationer med enkortere løbetid forud for forlængelsen efter stk. 2, 3 eller 4.Stk. 6.Renten på obligationer, der er fast forrentet, ogsom har en løbetid på op til og med 12 måneder ved refinan-sieringen af lånet og er forlænget efter stk. 1 eller 4, fastsæt-
3
tes til den effektive rente fastlagt i forbindelse med den se-neste refinansiering tillagt 5 procentpoint. Renten fastsættesførste gang, løbetiden på obligationerne forlænges. Vedyderligere forlængelser af løbetiden i medfør af stk. 4 finderrenten fastsat i medfør af 1. pkt. fortsat anvendelse.Stk. 7.Renten på obligationer, der er fast forrentet, ogsom har en løbetid i intervallet fra 12 til og med 24 månederved refinansieringen af lånet og er forlænget efter stk. 2 eller4, fastsættes til den effektive rente på en tilsvarende obliga-tion med samme restløbetid 11-14 måneder tidligere tillagt 5procentpoint. Renten på obligationer, der er fast forrentet,og som har en løbetid på over 24 måneder ved refinansierin-gen af lånet og er forlænget efter stk. 4, fastsættes til den ef-fektive rente på en obligation med 11-14 måneders restløbe-tid fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.Renten fastsættes første gang, løbetiden på obligationerneforlænges. Ved yderligere forlængelser af løbetiden i medføraf stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. eller 2. pkt. fort-sat anvendelse.Stk. 8.Renten på obligationer, der er variabelt forrentet ogforlænget efter stk. 3 eller 4, fastsættes til den senest fastsat-te rente tillagt 5 procentpoint. Den fastsatte rente efter 1.pkt. skal forblive uændret i de 12 måneder, forlængelsen lø-ber. Renten fastsættes første gang, løbetiden på obligationer-ne forlænges. Ved yderligere forlængelser af løbetiden imedfør af stk. 4 finder renten fastsat i medfør af 1. pkt. fort-sat anvendelse.Stk. 9.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere endløbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, sær-ligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkedeobligationer, og de bagvedliggende obligationer er variabelteller fast forrentet, skal renten, som låntager skal betale i desituationer, hvor løbetiden på obligationerne er forlænget ef-ter stk. 1-4, være baseret på renten fastsat efter stk. 6-8.Stk. 10.Forlængelse i henhold til stk. 1-4, fratager ikkerealkreditinstituttets låntagere retten til at foretage hel ellerdelvis indfrielse af lån ydet på grundlag af udstedelse af re-alkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationereller særligt dækkede obligationer.Stk. 11.Stk. 1-3 gælder ikke for realkreditlån ydet modpant i fast ejendom beliggende uden for Danmark.Stk. 12.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer omfattet af stk. 1-3 og§ 32.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser forforlængelse af obligationer til ikke forfinansierede lån uan-set obligationernes løbetid]3)I den undernr. 3foreslåede§ 15 audgår istk. 1»og §32, stk. 6«, og i stk. 2 indsættes efter »optager« ordene: »el-ler har optaget«.[Lån optaget som ekstra sikkerhed]4)Nr. 4affattes således:»4.I§ 32indsættes somstk. 6og7:»Stk. 6.Såfremt rekonstruktøren eller kurator ikke må ud-stede refinansieringsobligationer, jf. stk. 4, eller hvis der ik-
ke er tilstrækkeligt med aftagere til alle de nødvendige nyeobligationer, forlænges løbetiden på de pågældende obligati-oner med ét år ad gangen. Rekonstruktøren eller kuratorfastsætter renten på de forlængede obligationer til envariabel referencerente tillagt op til 5 procentpoint.Stk. 7.Hvis obligationer forlænges som følge af, at det iforbindelse med refinansiering konstateres, at der ikke er til-strækkeligt med aftagere til alle de nødvendige nye obligati-oner, jf. § 32, stk. 6, skal løbetiden for lån optaget som ek-stra sikkerhed i medfør af § 15, der ordinært forfalder i for-længelsen, og som er knyttet til de obligationer, der forlæn-ges, forlænges svarende til løbetiden på de pågældende for-længede obligationer.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende forlængelse af ob-ligationer ved rekonstruktion eller konkurs]Til § 2Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:5)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 152 b, stk. 3,indsættes som3. pkt.:»For obligationsvilkårene for de udstedte særligt dækkedeobligationer med sikkerhed i registreret pant i fast ejendomgælder, at1) det skal fremgå af obligationsvilkårene, at der sker for-længelse af løbetiden, hvis der ikke er aftagere til allede nødvendige obligationer ved refinansiering,2) forlængelse af løbetiden sker efter de samme princippersom gælder for realkreditinstitutters særligt dækkedeobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer ogrealkreditobligationer i medfør af § 6 i lov om realkre-ditlån og realkreditobligationer m.v., og3) Finanstilsynet skal godkende den nærmere formuleringaf obligationsvilkårene.««[Indførelse af bestemmelse om, at bankerne også skal haveforlænget løbetiden på deres SDO-obligationer med et år adgangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke proble-mer ved refinansieringen, ligesom det gælder for realkredit-institutter]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:6)Nr. 2affattes således:»2.I§ 152 bindsættes somstk. 4-9:»Stk. 4.For lån finansieret ved udstedelse af særligt dæk-kede obligationer, hvor løbetiden på obligationerne er korte-re end løbetiden på de bagvedliggende lån, skal det fremgåaf obligationsvilkårene, prospektet eller andet udbudsmateri-ale, at administrator i situationer omfattet af § 247 a og ioverensstemmelse med betingelserne i § 247 h, stk. 4, kanforlænge obligationerne med ét år ad gangen. Den pålyden-de rente på de forlængede obligationer fastsættes til envariabel referencerente tillagt op til 5 procentpoint. Det skaldesuden fremgå af obligationsvilkårene, prospektet eller an-det udbudsmateriale, at administrator kan indfri obligatio-nerne til kurs pari.
4
Stk. 5.For låneaftaler indgået efter 1. april 2014 skal detfremgå særskilt af lånevilkårene, at administrator kan hæverentesatsen som følge af ændrede finansieringsvilkår, jf. stk.4.Stk. 6.Hvis særligt dækkede obligationer forlænges i hen-hold til stk. 4, skal løbetiden for lån optaget som ekstra sik-kerhed i medfør af stk. 1, forlænges svarende til løbetiden påde ændrede obligationer.Stk. 7.Løbetiden for særligt dækkede obligationer skal påudstedelsestidspunktet være over 24 måneder.Stk. 8.Stk. 4-7, gælder ikke for særligt dækkede obligati-oner udstedt fra et særskilt register på grundlag af aktiver,der ikke på alle områder overholder de danske regler, menderimod på de fravegne områder overholder reglerne om ak-tiver, der ligger til sikkerhed for særligt dækkede obligatio-ner i lande indenfor Den Europæiske Union eller lande, somDen Europæiske Union har indgået aftale med på det finan-sielle område, hvor de grænseoverskridende aktiviteter udø-ves, og hvor pantet er beliggende.Stk. 9.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om forlængelse af obligationer i medfør af stk. 4 her-under om rentefastsættelse.««[Præcisering af bestemmelsen vedrørende betingelser for ad-ministrators forlængelse af særligt dækkede obligationer]7)Nr. 3udgår.[Konsekvensændring af, at bemyndigelsen for erhvervs- ogvækstministeren indsættes i § 152 b, stk. 9]Til § 38)Istk. 1ændres »31. marts« til: »1. april«.[Udsættelse af lovens ikrafttræden]9)Istk. 2udgår »og 6« og der indsættes efter »kraft« or-det: »den«.[Lovteknisk justering]10)Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:»Stk. 3.§ 2 træder i kraft den 1. januar 2015.Stk. 4.§ 152 b, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed, somaffattet ved denne lovs § 2, nr. 2, træder i kraft den 1. april2014.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1I § 6 ændres »til 14 måneder ved udstedelsen« til »til ogmed 12 måneder ved refinansieringen af lånet«. Baggrundenfor ændringen er at sikre realkreditinstitutterne den nødven-dige fleksibilitet ved salg af obligationer til refinansiering,og at sikre at refinansiering af de korteste rentetilpasnings-lån omfattes uafhængigt af tidspunkt for udstedelse af obli-gationerne. Ved refinansiering af lånet menes terminstids-punktet, altså det tidspunkt hvor fundingen af lånet skifterfra den udløbende obligation til de nyudstedte obligation.»Følges af ny udstedelse« ændres til »erstattes af nye obli-
gationer«. Der er tale om en sproglig tilpasning, der skal ty-deliggøre, at der ikke nødvendigvis skal være tale om en ny-udstedelse af obligationer, men at der også kan være tale omsalg fra en allerede åben serie eller om genbrug af obligatio-ner. »Rente fastsat ved udstedelse af obligationen« ændrestil »rente fastsat i forbindelse med seneste refinansiering«.Der er tale om en sproglig tilpasning, der skal præcisere,hvornår renten fastlægges som en konsekvensændring af, atlovteksten ikke længere bruger begrebet udstedelse af obli-gationen, men i stedet refinansieringen af lånet.Det kan af praktiske og administrative årsager forekom-me, at der sker en rentestigning på mere end de 5 procentpo-int. Instituttet skal dog tilrettelægge dets obligationssalg, såder alene kan ske en overskridelse for en begrænset del af enobligationsudstedelse, som skal erstatte obligationer, der ud-løber. Instituttet må kun gennemføre en auktion eller lignen-de, hvis det umiddelbart forud for auktionen har en beretti-get forventning om, at salget på auktionen kan gennemføresuden, at der sker en rentestigning på 5 procentpoint. Såfremten auktion eller lignende fører til en rentestigning på mereend 5 procentpoint, skal instituttet stoppe salget og kan førstgenoptage det, hvis det har en berettiget forventning om, atsalget på auktionen kan gennemføres uden, at der sker enrentestigning på 5 procentpoint.I stk. 3 og 4 ændres »Den effektive rente« til »renten«.Der er tale om en sproglig tilpasning, der tydeliggør hvilkedele af renten, der udgøres af tillæg.Der indsættes et nyt stk. 6. Bestemmelsen undtager uden-landske realkreditlån, forstået som realkreditlån ydet modpant i fast ejendom beliggende uden for Danmark, fra regle-rne om rentetrigger. Baggrunden for undtagelse af de uden-landske lån er, at det ikke vurderes hensigtsmæssigt med enregel om rentetrigger, der muligvis ikke ville kunne hånd-hæves fuldt ud i andre retssystemer.Det eksisterende stk. 6 bliver herefter stk. 7. I stk. 7 æn-dres »ændring, jf. § 32« til », jf. § 32.« Der er tale om ensproglig præcisering.Til nr. 2I § 6 ændres »14 måneder ved udstedelsen« til »til ogmed 12 måneder ved refinansieringen af lånet«. Baggrundenfor ændringen er at sikre realkreditinstitutterne den nødven-dige fleksibilitet ved salg af obligationer til refinansiering,og for at sikre, at refinansiering af de korteste rentetilpas-ningslån omfattes uafhængigt af tidspunkt for udstedelse afobligationerne. Ved refinansiering af lånet menes termins-tidspunktet, altså det tidspunkt, hvor fundingen af lånet skif-ter fra den udløbende obligation til de nyudstedte obligatio-ner. »Følges af ny udstedelse« ændres til »erstattes af nyeobligationer«. Der er tale om en sproglig tilpasning, der skaltydeliggøre, at der ikke nødvendigvis skal være tale om ennyudstedelse af obligationer, men at der også kan være taleom salg fra en allerede åben serie eller om genbrug af obli-gationer. »Rente fastsat ved udstedelse af obligationen« æn-dres til »rente fastsat i forbindelse med seneste refinansie-ring«. Der er tale om en sproglig tilpasning, der skal præci-sere, hvornår renten fastlægges som en konsekvensændringaf, at lovteksten ikke længere bruger begrebet udstedelse af
5
obligationen, men i stedet refinansieringen af lånet I stk. 3og 4 ændres »Den effektive rente« til »renten«. Der er taleom en sproglig tilpasning, der tydeliggør hvilke dele af ren-ten, der udgøres af tillæg.Det kan af praktiske og administrative årsager forekom-me, at der sker en rentestigning på mere end de 5 procentpo-int. Instituttet skal dog tilrettelægge dets obligationssalg, såder alene kan ske en overskridelse for en begrænset del af enobligationsudstedelse, som skal erstatte obligationer, der ud-løber. Instituttet må kun gennemføre en auktion eller lignen-de, hvis det umiddelbart forud for auktionen har en beretti-get forventning om, at salget på auktionen kan gennemføresuden, at der sker en rentestigning på 5 procentpoint. Såfremten auktion eller lignende fører til en rentestigning på mereend 5 procentpoint, skal instituttet stoppe salget og kan førstgenoptage det, hvis det har en berettiget forventning om, atsalget på auktionen kan gennemføres uden, at der sker enrentestigning på 5 procentpoint.I stk. 2 ændres »fra 14 måneder og op til« til »over 12måneder og op til«. Baggrunden for ændringen er at konse-kvensrette i forhold til ændringen i stk. 1. Yderligere ændres»op til 37 måneder« til »op til og med 24 måneder«. Det in-debærer, at der alene gælder en rentetrigger for de kortesterentetilpasningslån. Der indføres samtidig et forbud for pen-geinstitutter mod udstedelse af særligt dækkede obligationermed en løbetid på 24 måneder og derunder, jf. lovforslagets§ 2, nr. 2. Dette sikrer ensartede konkurrencevilkår for pen-ge- og realkreditinstitutter. Endelig ændres »en tilsvarendeobligation ved dens udstedelse 11-14 måneder tidligere« til»en tilsvarende obligation med samme restløbetid 11-14 må-neder tidligere«. Herved sikres, at det 11-14 måneder før re-finansieringen skal observeres, i forhold til hvilken effektivobligationsrente på en tilsvarende obligation med en restlø-betid med samme refinansieringsinterval som det specifikkelån rentetriggeren udløses.Stk. 3 ændres således, at stk. 3 kun omfatter realkreditlån,hvor løbetiden på lånet er længere end løbetiden på de bag-vedliggende realkreditobligationer, særligt dækkede realkre-ditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og debagvedliggende obligationer er variabelt forrentet og har enløbetid på op til og med 24 måneder ved refinansiering af lå-net. Stk. 3 ændres endvidere således, at fastlåsningen af ren-ten, såfremt renten i forbindelse med en rentefastsættelsebliver mere end 5 procentpoint højere end den senest fastsat-te rente, indebærer, at renten skal forblive uændret i 12 må-neder eller frem til næste refinansiering, medmindre derfastsættes en lavere rente inden for de 12 måneder eller in-den næste refinansiering. Stk. 3 ændres endvidere således, atder sker forlængelse af de hidtidige obligationer i 12 måne-der, såfremt renten i forbindelse med refinansieringen blivermere end 5 procentpoint højere end den senest fastsatte ren-te på de pågældende obligationer. Denne mekanisme finderikke anvendelse, når der efter 12 måneder skal udstedes nyeobligationer til erstatning for de forlængede obligationer.I stk. 5 ændres »hvor de bagvedliggende obligationer haren løbetid på over 14 måneder« til »hvor de bagvedliggendeobligationer har en løbetid på over 12 måneder«. Baggrun-
den for ændringen er at konsekvensrette i forhold til ændrin-gen i stk. 1.Stk. 7 ændres således, at renten på baggrund af en for-længelse af obligationer til finansiering af lån med refinan-siering sjældnere end hver 24. måned fastsættes til den ef-fektive rente på en obligation med 11-14 måneders restløbe-tid fastsat 11-14 måneder tidligere tillagt 5 procentpoint.Hensigten med ændringen er at undgå, at realkreditinstitut-terne skal udstede for mange nye obligationsserier, hvilketkan mindske likviditeten i obligationsserierne.Stk. 8 vedrørende rentefastsættelse for forlængede obli-gationer konsekvensrettes i overensstemmelse med ændrin-gen af stk. 3. Det indebærer, at hvis renten i forbindelse meden refinansiering bliver mere end 5 procentpoint højere endden senest fastsatte rente, forlænges løbetiden på de bagved-liggende obligationer med 12 måneder. Renten fastsættesved forlængelse af obligationerne til den senest fastsatte ren-te tillagt 5 procentpoint. Renten skal forblive uændret i de12 måneder, som forlængelsen løber.Der indsættes et nyt stk. 11. Bestemmelsen undtagerudenlandske realkreditlån, forstået som realkreditlån ydetmod pant i fast ejendom beliggende udenfor Danmark, frareglerne om rentetrigger. Baggrunden for undtagelse af deudenlandske lån er, at det ikke vurderes hensigtsmæssigtmed en regel om rentetrigger, der muligvis ikke ville kunnehåndhæves fuldt ud i andre retssystemer.Det eksisterende stk. 11 bliver herefter stk. 12. I stk. 11ændres »ændring, jf. § 32« til », jf. § 32.« Der er tale om ensproglig præcisering.Til nr. 3I § 15 a ændres »forlængelsen« til »forlængelsesperio-den« og »optager« ændres til »optager eller har optaget«.Der er tale om en sproglig præcisering.Henvisningen til § 32 slettes. Baggrunden for dette er, atder er indsat et nyt stk. 7 i § 32, der håndterer forlængelse afobligationer i en afviklingssituation.Til nr. 4Afsigelse af konkursdekret eller indledning af rekon-struktionsbehandling indebærer ikke i sig selv, at obligatio-nerne forlænges. Bestemmelsen ændres således, at obligatio-ner forlænges med 12 måneder ad gangen i tilfælde af, atkurator eller rekonstruktør vurderer, at han ikke vil kunnehonorere sine forpligtelser over for alle de eksisterende obli-gationsinvestorer, såfremt der udstedes refinansieringsobli-gationer, eller hvis der ikke er tilstrækkeligt med aftagere tilobligationerne. Obligationerne ændres således ikke til fast-forrentede obligationer med samme løbetid som de bagved-liggende lån. Kurator eller rekonstruktør fastsætter renten påde forlængede obligationer til en variabel referencerente til-lagt op til 5 procentpoint. Dette kan fortsættes hele lånetsrestløbetid. Kurator eller rekonstruktør kan indfri obligatio-nerne til kurs pari. Baggrunden for ændringen er en tilpas-ning til de foreslåede regler for afviklingssituationen i for-hold til særligt dækkede obligationer udstedt af pengeinsti-tutter.
6
Der indsættes et nyt stk. 7. Bestemmelsen beskriverhåndtering af ekstra sikkerhed i de tilfælde, hvor realkredit-obligationer, særligt dækkede realkreditobligationer, særligtdækkede obligationer eller refinansieringsobligationer for-længes i en afviklingssituation.Strafbestemmelsen slettes. Forslaget er tilpasset, hvoref-ter der ikke længere fastsættes konkrete regler, realkreditin-stitutterne skal overholde, men derimod regler, der gælderdirekte for realkreditobligationer, særligt dækkede realkre-ditobligationer og særligt dækkede obligationer samt real-kreditlån.Til nr. 5Formålet med bestemmelsen et at sikre lige vilkår for re-alkreditinstitutter og pengeinstitutter, der udsteder særligtdækkede obligationer med sikkerhed i registreret pant i fastejendom, hvis institutterne ikke kan afsætte tilstrækkeligtmed nye obligationer til at refinansiere de bagvedliggendelån. Justeringen indebærer, at bankerne også skal have for-længet løbetiden på deres SDO-obligationer med et år adgangen, hvis der er markeds- eller institutspecifikke proble-mer ved refinansieringen, ligesom det gælder for realkredit-institutter.Til nr. 6I stk. 5 ændres »efter lovens ikrafttrædelse« til »1. april2014«. Der er tale om en sproglig præcisering.I stk. 6 ændres »ændres« til »forlænges«. Der er tale omen sproglig præcisering.
I stk. 7 ændres »mindst« til »over«. Ændringen sker forat sikre ensartede konkurrencevilkår for penge- og realkre-ditinstitutter, jf. bemærkningerne ovenfor til § 1, nr. 2.Til nr. 7Der er tale om en konsekvensændring af, at bemyndigel-sen for erhvervs- og vækstministeren til at fastsætte nære-mere regler om forlængelse af obligationer og herunder omrentefastsættelse, indsættes i § 152 b, stk. 9.Til nr. 8I stk. 1 udskydes ikrafttrædelsesdatoen for den del af lo-ven, der sættes i kraft i 2014 med én dag, således at ikraft-trædelsesdatoen ikke vanskeliggør afvikling af refinansie-ring af lån pr. 1. april 2014.Til nr. 9Der er tale om en lovteknisk justering.Til nr. 10Ændringen rykker ikrafttrædelsestidspunktet for de be-stemmelser, der vedrører særligt dækkede obligationer ud-stedt af pengeinstitutter. Baggrunden for ændringen er atsikre pengeinstitutternes mulighed for at tilrette prospekter,lånevilkår m.v. inden lovens ikrafttræden. Ikrafttrædelses-tidspunktet for forbuddet mod udstedelse af særligt dækkedeobligationer med en løbetid op til og med 24 måneder bibe-holdes, da der ikke gælder et hensyn i forhold til at tilretteprospekter, lånevilkår m.v. i denne sammenhæng.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Thomas Jensen (S)Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Peter Christensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 89Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar fra erhvervs- og vækstministerenHøringsnotat fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 89Spm.nr.Titel1Spm. om, hvilke beregninger der ligger til grund for, at Nationalban-ken initialt skrev, at en konvertering til en 29-årig obligation kun villekoste 0,1 procentpoint på renten, mens tallet er uændret på 0,1 pro-centpoint, selv om konverteringen nu er reduceret til 12 måneders for-længelse i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpå2Spm. om ændringen af F1-obligationerne som foreslået i lovforslagetkan føre til ændringer eller ligefrem ophævelse af swap-aftaler, derhelt eller delvist, direkte eller indirekte, bygger på, eller er relateret til,F1-lån, samt vurdere konsekvenserne i bekræftende fald, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpå3Spm., om F1 lån vil blive betragtet som stabil finansiering i forhold tilEUs regler herom, jf. den såkaldte NSFR-regel, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpå4Spm., om F1 lånet nu er fredet i forhold til de kommende likviditets-regler fra EU, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå5Spm. om, hvordan ministeren har sikret investorernes opbakning til denye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå6Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget har for placeringsreglernefor vigtige investorer, som f.eks. L&P sektoren, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå7Spm. om, hvordan prisstigningen for låntagerne vurderes at være for-delt på muligheden for tvungen løbetidsforlængelse ved henholdsvisen stor rentestigning og ved en fejlet auktion, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpå8Spm., om låntagerne ville opleve en mindre prisstigning, hvis lovfor-slaget alene have indeholdt en tvungen løbetidsforlængelse ved en fej-let auktion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-9Spm., om investorerne vil efterspørge de nye obligationer i sammegrad som de gamle obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpå
8
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm., om markedet for de nye obligationer vil være lige så likvidt ogvelfungerende som markedet for de nuværende obligationer, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at vi fortsat har et velfungeren-de likvidt marked for danske realkreditobligationer, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ratingbureauernes trussel mod F1 lånene vil ophøre meddette lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad ministeren har gjort for at sikre, at ratingbureauerne nuaccepterer F1 lånene som stabilt finansieret, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har sikret, at ratingbureauerne betragter deres be-kymring for refinansieringsrisikoen ved F1 lånene som håndteret meddette lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor der ikke er krav om tvungen løbetidsforlængelse forbanklån finansieret ved SDO-udstedelser, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at finansieringen af boliglån ik-ke flyttes fra SDO, SDRO og RO finansiering til andre finansierings-kilder, hvor investorerne ikke skal påtage sig refinansieringsrisikoen,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor låntager med et variabelt forrentet boliglån i et pen-geinstitut ikke sikres mod samme rentestigning, som hvis lånet er i etrealkreditinstitut, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor låntager ikke skal have en lånesikring mod storerentestigninger på boliglånet i banken svarende til lånesikringen modstore rentestigninger på boliglånet i realkreditinstituttet, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer andre aktører end realkreditinsti-tutterne i at udbyde variabelt forrentede boliglån uden lånesikring, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslaget sikrer mod, at udenlandske banker eller andreaktører kan overtage markedet for variabelt forrentede boliglån udenfordyrende elementer som f.eks. lånesikring, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om de nye obligationer med tvungen løbetidsforlængelse vil bli-ve lige så likvide som de eksisterende obligationer bag rentetilpas-ningslånene, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer lige konkurrencevilkår mellempengeinstitutter og realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at anden form for finansieringogså er stabil finansiering, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpå
9
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Spm., om ratingbureauernes bekymring om realkreditinstitutternes re-finansieringsrisiko adresseres med dette lovforslag, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren med baggrund i udtalelse i Børsen den 3. januar2014 om konkurrencesituationen mellem banker og realkreditinstitut-ter vil uddybe, hvorfor der ikke kan stilles samme krav til banker somtil realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens udtalelse i Børsen den 3. januar 2014 om, at derikke kan stilles samme krav til banker som til realkreditinstitutter erudtryk for, at SDO-lovgivningens bærende princip om lige konkurren-cevilkår er bortfaldet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for at SDOʼer udstedt af banker ikkekan indeholde de samme vilkår som SDOʼer udstedt af realkreditinsti-tutter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag tillovforslaget, så der sikres konkurrencemæssig ligestilling mellem ban-ker og realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at kommentere oplysningerne i Berlingske Business den13/1-14 om, at lovforslaget vil føre til en favorisering af storbankernepå bekostning af hele det hæderkronede danske realkreditsystem og demindre banker, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vurderer, at der er investorer i de eksisterendeobligationer, der ikke vil investere i de nye obligationer, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad erfaringerne er med de nuværende obligationer ved re-finansieringen under krisen i 2008 og 2009, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om investorernes rating vil blive påvirket af at investere i de»nye« realkreditobligationer, hvor investoren har påtaget sig refinan-sieringsrisikoen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at der ikke sker en brancheglid-ning væk fra realkredit, og at refinansieringsrisikoen ikke blot flyttesover på en anden sektor, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en redegørelse for dialogen med ratingbureauerne, herunderom ratingbureauerne har bekræftet, at modellen løser de aktuelle pro-blemstillinger, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke problemstillinger og udfordringer der er forbundetmed godkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
10
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Spm. om en redegørelse for procedurer og tidsaspekter forbundet medgodkendelse af modellen i relation til kommende EU-standarder, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om afsætningen af de nye obligationer risikerer at besværliggø-res eller forhindres af anden lovgivning, f.eks. af kapitalbelastnings-og placeringsreglerne for investorerne, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er bekendt med, om udenlandske investorerovervejer at mindske deres investeringer i det danske realkreditsystembetragteligt som følge af de nye regler, og hvad vil ministeren gøre forat sikre, at markedet ikke bliver alt for dansk, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give en struktureret gennemgang af forslagetskonsekvenser for samtlige relevante låntyper, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for definitionen af en fejlet auktion,og hvad der vil ske i en rekonstruktionsbehandling i forbindelse meden fejlet auktion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan det sikres, at lovgivningen ikke forstærker en fi-nansiel uro/krise gennem en eventuel vanskeliggørelse af danske ban-kers finansieringsmuligheder, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om andre lande har indført eller påtænker at indføre løbetidsbe-grænsninger på bankudstedte SDOʼer, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis de danske F1-lån ikke er forenelige med Basel-Komite-ens seneste udspil til stabil finansiering, hvilke initiativer vil ministe-ren så tage for få at ændret Basel-forslaget, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke sikrer lige konkurrencevilkår mel-lem pengeinstitutter og realkreditinstitutter ved at der stilles krav om,at det skal fremgå af obligationsvilkårene for SDOʼer udstedt af ban-ker, at der sker løbetidsforlængelse og renteforhøjelse efter sammeprincipper, om gælder for SDO'er udstedt af realkreditinstitutter, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om fraværet af match funding i bankernes finansiering af lånmed SDOʼer kan begrunde, at ministeren ikke vil sikre lige konkur-rencevilkår mellem pengeinstitutter og realkreditinstitutter ved at lån-tagere i banken skal have et loft over stigningen i rentebetalinger på 5procentpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om den antagelse, at låntagers pris for den tvungne løbetidsfor-længelse ved refinansiering vil være en rentestigning på ca. 0,1 pro-centpoint, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan begrebet en fejlslagen aktion skal defineres, herun-der hvilke omstændigheder der kan udløse en fejlslagen aktion, oghvilke kriterier der skal være opfyldt, for at en aktion anses for at være
11
48
49
50
51
52
53
54
5556
57
58
fejlslagen ifølge lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, på hvilket grundlag ministerensbygger sin antagelse om, at bidragene vil falde, lige så meget som ren-ten stiger, efter den foreslåede ordning, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditin-stitutionerne nedsætter bidragssatserne, og hvad agter ministeren kon-kret at foretage sig, hvis der ikke sker et fald i bidragssatserne somforudsat i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bi-dragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bi-dragsnedsættelser, og vil ministeren holde udvalget orienteret om ud-viklingen i bidragssatserne f.eks. hvert kvartal, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren er nået frem til at låntagerspris for den tvungne løbetidsforlængelse ved refinansiering vil væreen rentestigning på ca. 0,1 procentpoint, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren bygger sin antagelse om, atbidragene vil falde lige så meget som renten stiger efter den foreslåedeordning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil medvirke til at sikre, at realkreditin-stitutionerne nedsætter bidragssatserne, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om at følge udviklingen i bi-dragssatserne med henblik på at påse, om der sker de forventede bi-dragsnedsættelser, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om konsekvenserne for lovforslaget, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke banker i Danmark der i dag udsteder eller har udstedtSDO-obligationer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte udtalelsen fra Danske Bank om, atbanken får fordele med lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren agter at indhente en garanti fra Danske Bank om,at banken ikke vil udnytte de fordele, som lovforslaget ifølge DanskeBanks direktør Tonny Thierry Andersens udtalelse i Berlingske Busi-ness den13. januar 2014 giver Danske Bank, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpå