Retsudvalget 2013-14
L 85
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:16. januar 2014Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marianne Møller Halk-jærSagsnr.: 2013-0037-0062Dok.:1032068
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven. (L 85), (Ændring af kravene til godkendelsesom kørelærer), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 13. januar 2014.
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven. (Ændring af kravene til godkendelse som kørelærer) (L 85) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. januar2014 fra Dansk Kørelærerskole, jf. L 85 - bilag 4.”Svar:
1.
Der peges i henvendelsen af 13. januar 2014 fra Dansk Kørelærerskolepå, at lovforslagets § 2, stk. 2, om, at loven træder i kraft den 1. april 2014,vil give en række udfordringer for de ansøgere til kørelæreruddannelsen,som skal påbegynde uddannelsen med henblik på at aflægge forprøve i au-gust 2014.Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at det, hvis lovforslaget ved-tages, er hensigten i medfør af færdselslovens § 66, stk. 2 og 5, som affat-tet ved lovforslagets § 1, nr. 1, administrativt at indføre en adgang til i for-nødent omfang at meddele de elever, der inden lovens ikrafttræden hartilmeldt sig kørelæreruddannelsen med henblik på at gå til forprøve i au-gust 2014, dispensation fra kravene i de foreslåede bestemmelser i færd-selslovens § 66, stk. 1, nr. 2 og 4 (om erhvervelse af førerret og pædago-gisk forløb).Det er således hensigten at etablere en overgangsordning, hvorefter de på-gældende elever kan gennemføre det pædagogiske forløb samt erhvervekørekort til de relevante kategorier sideløbende med deres gennemførelseaf kørelæreruddannelsen.Justitsministeriet vil i fornødent omfang inddrage de berørte organisationermv. i arbejdet med den nærmere udformning af en sådan overgangsord-ning.2.
Der peges i henvendelsen fra Dansk Kørelærerskole endvidere på, atkravet i den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2,hvorefter ansøger inden påbegyndelsen af kørelæreruddannelsen bl.a. skalhave erhvervet kørekort til kategori A (stor motorcykel), kategori C (storlastbil) og kategori C/E (stor lastbil med stort påhængskøretøj), efterDansk Kørelærerskoles opfattelse er uhensigtsmæssigt.
2
Justitsministeriet skal i den anledning henvise til besvarelsen af spørgsmålnr. 4 vedrørende lovforslaget samt pkt. 4 i den kommenterede høringsover-sigt.3.
Dansk Kørelærerskole anfører herudover, at gennemførelse af et pæda-gogisk forløb ikke bør være et adgangskrav til kørelæreruddannelsen, menderimod bør være et efteruddannelseskrav i forbindelse med fornyelse afkørelærergodkendelsen.Justitsministeriet skal i den forbindelse henvise til besvarelsen af spørgs-mål nr. 3 vedrørende lovforslaget.4.
I henvendelsen fra Dansk Kørelærerskole anføres det desuden, at al-dersgrænsen for, hvornår man tidligst kan godkendes som kørelærer, ikkebør hæves til 24 år.Justitsministeriet skal i forhold hertil henvise til besvarelsen af spørgsmålnr. 2 vedrørende lovforslaget.5.
Dansk Kørelærerskole peger endelig på, at den obligatoriske efterud-dannelse, som med lovforslaget indføres som en betingelse for at få forny-et godkendelsen som kørelærer, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget tilfærdselslovens § 66, stk. 3), bør have et større omfang end forudsat i lov-forslaget.Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at det foreslåede krav om ob-ligatorisk efteruddannelse baserer sig på anbefalingerne i Rapport om revi-sion af kørelæreruddannelsen (vedlagt besvarelsen af spørgsmål nr. 2 ved-rørende lovforslaget). Rapporten er udarbejdet af et bredt sammensat ud-valg, som har haft til opgave at komme med konkrete forslag til ændringeraf kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at højne kvaliteten i køreun-dervisningen.Som det fremgår af pkt. 6.3.1 i udvalgets rapport, kan udvalget tiltrædeanbefalingerne i rapporten Minimum Requirements for Driving InstructorTraining fra 2005, som er udarbejdet i EU-regi. Rapporten indeholder an-befalede standarder for kravene til kørelæreruddannelsen samt efteruddan-nelse, og det anbefales bl.a., at kørelærere løbende efteruddannes, herunderat efteruddannelsen bør have et omfang af 5 kursusdage pr. 5. år.
3
Endvidere fremgår det af rapportens pkt. 6.3.1, at udvalget finder, at kravetom 5 dages efteruddannelse er rimeligt set i forhold til, at det forudsættes,at den enkelte kørelærer selv skal finansiere efteruddannelsen. Udvalgetanbefaler på den baggrund, at efteruddannelsen bør have et omfang af 5kursusdage, der som udgangspunkt gennemføres inden for det sidste år afgodkendelsesperioden.Som det fremgår af pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,har Justitsministeriet tilsluttet sig udvalgets overvejelser og anbefalinger,og lovforslaget er udformet i overensstemmelse hermed. Ministeriet findersåledes, at et krav om 5 dages efteruddannelse i forbindelse med fornyelseaf kørelærergodkendelsen er udtryk for en passende afvejning af hensynettil kørelærernes kompetenceudvikling og løbende efteruddannelse over forhensynet til, at det er den enkelte kørelærer, der selv skal finansiere efter-uddannelsen.
4