Retsudvalget 2013-14
L 85
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:15. januar 2014Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marianne Møller Halk-jærSagsnr.: 2013-0037-0062Dok.:1011906
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven. (L 85), (Ændring af kravene til godkendelsesom kørelærer), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 18. december 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenNonbo (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven. (Ændring af kravene til godkendelse som kørelærer) (L 85) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i stedet for en fast grænse på 24 år for at blivekørelærer indføre en erfaringsgrænse, således man skal havehaft kørekort i 5 år, før man kan blive kørelærer – ganske eftersamme princip, hvor man skal have haft kørekort i 3 år før ori-enterende køreprøve udløses ved 3. klip og ikke ved 2.”
Svar:
Med lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget til færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 1),foreslås det, at aldersgrænsen for, hvornår man tidligst kan godkendes somkørelærer, hæves fra de nuværende 21 år til 24 år.Lovforslaget baserer sig på anbefalingerne i Rapport om revision af køre-læreruddannelsen (vedlægges). Denne rapport er udarbejdet af et bredtsammensat udvalg, som har haft til opgave at komme med konkrete forslagtil ændringer af kørelæreruddannelsen, der kan bidrage til at højne kvalite-ten i køreundervisningen.Som det fremgår af pkt. 6.1.2 i udvalgets rapport, er baggrunden for ud-valgets anbefaling om at hæve aldersgrænsen til 24 år bl.a. det særlige an-svar, der er forbundet med hvervet som kørelærer. En vigtig del af kørelæ-rerens opgaver er således holdnings- og adfærdsbearbejdelse, hvilket kræ-ver en vis modenhed, som efter udvalgets opfattelse i højere grad er til ste-de ved en mindstealder af 24 år.Endvidere fremgår det af pkt. 6.1.3 i rapporten, at udvalget anbefaler, atdet nuværende kriterium i færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 3, om, at man forat opnå godkendelse som kørelærer i de sidste 3 år jævnligt skal have førtbil, henholdsvis motorcykel, ændres, således at der i stedet indføres et kravom, at ansøgeren ikke i de seneste 2 år har været frakendt førerretten ellerfået denne inddraget administrativt.Udvalget peger i den forbindelse på, at anbefalingen skal ses i lyset af ud-valgets forslag om, at man forinden optagelse på kørelæreruddannelsenskal have erhvervet kørekort til et bredt udsnit af de forskellige køretøjska-tegorier samt erhvervskørekort, hvormed det må forudsættes, at aspirantenhar en vis køreerfaring.2
Det er således ikke et ønske om længerevarende køreerfaring, der ligger tilgrund for udvalgets anbefaling om at hæve aldersgrænsen til 24 år.Justitsministeriet har på denne baggrund fundet, at en aldersgrænse på 24år er det bedste – og mest hensigtsmæssige – kriterium. Med et alderskravsom det foreslåede, sikres det, at personer, der vælger – eller ikke har mu-lighed for – at erhverve kørekort som 18- eller 19-årige ikke afskæres unø-digt fra at uddanne sig til kørelærer.I forhold til et eventuelt krav om, at ansøgeren skal have haft kørekort i 5år, før godkendelse som kørelærer kan meddeles, bemærkes det, at der ik-ke ses at være et færdselssikkerhedsmæssigt behov herfor. Et sådant kravvil således ikke sikre, at ansøgeren rent faktisk har 5 års køreerfaring, idetvedkommende ikke nødvendigvis har benyttet sig af sin førerret i den på-gældende periode. Et sådant krav vil samtidig kunne udelukke velkvalifi-cerede kørelæreraspiranter, som ikke nødvendigvis 5 år forinden har gjortsig klart, at de ønsker at uddanne sig som kørelærer, og som derfor ikkehar taget kørekort i tide til at opfylde det af spørgeren foreslåede 5 års-krav, fra at søge ind på kørelæreruddannelsen.
3