Til lovforslag nr.
L 84
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 26. februar 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om bestyrelse og brug af folkekirkens kirker
m.m. og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde
(Brug af folkekirkens kirker til ikkekirkelige formål, oprettelse af udvalg om kirkegårde samt registrering og afregistrering af
gravminder m.v.)
[af ministeren for ligestilling og kirke (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling og kirke har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. november 2013 og var
til 1. behandling den 5. december 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kirkeministeren sendte den 1. juli 2013
dette udkast til udvalget, jf. KIU alm. del – bilag 43. Den
26. november 2013 sendte kirkeministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til kirkeministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse,
men mindretallet stemmer dog for de stillede æn-
dringsforslag.
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at i henhold til gæl-
dende ret må kirkerummet kun bruges til kirkelige formål.
Det vil Kirkeministeriet lave om på med lovforslaget, sådan
at kirkerummet efter en tilladelse fra biskoppen skal kunne
bruges til ikkekirkelige formål. Det er DF imod. Kirkerne er
bygget til at afholde gudstjeneste, og lovforslaget vidner om
en tiltagende mangel på respekt og pietetsfølelse for kirke-
rummets særlige karakter. Der er en klar og god grund til, at
den bestående lovgivning påbyder, at eventuelle arrange-
menter ud over gudstjeneste, dåb, bryllup og begravelse skal
være kirkelige, da den bestående lovgivning netop er båret
af en pietetsfølelse og respekt for, at kirken helt grundlæg-
gende er et gudstjenesterum, og at alt, hvad der foregår der,
skal tjene til evangeliets forkyndelse og til Guds ære.
DF er klar over, at der i lovforslaget er indføjet en passus
om, at de eventuelle ikkekirkelige arrangementer ikke må
stride mod kirkerummets karakter. På den anden side har
Kirkeministeriet adspurgt af DF, jf. spørgsmål 2, ikke villet
angive rammer eller begrænsninger for de ikkekirkelige ar-
rangementers karakter. DF værner normalt nidkært om me-
nighedsrådets selvbestemmelsesret, da folkekirken er det en-
kelte sogn og den enkelte sognekirke, og menighedsrådet er
den myndighed, der repræsenterer sognene. På den anden si-
de er den bestående lovgivning angående kirkerummets
brug klar, entydig og båret af respekt for kirkerummets ka-
rakter. DF ser ingen grund til at lave lovgivningen om og
frygter, når der ikke er indført nogen begrænsning, at Guds
hus i værste fald gøres til en røverkule (jf. Matthæusevan-
geliet 21, 19). På denne baggrund stemmer Dansk Folkepar-
tis medlemmer af udvalget imod lovforslaget ved 3. behand-
ling. DF stemmer dog for ændringsforslagene 1 og 2 ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
AX015808