Tak for det.
Det er rigtigt, som Venstres ordfører oplyste, at lovforslaget her handler om både fremtidig brug af kirker og nogle ændringer vedrørende kirkegårdsforhold.
I forhold til det her med kirker er lovforslaget også ment som en beskyttelse, sådan at kirker, der ikke sådan bliver overforbrugt til kirkelige handlinger, også i perioder kan bruges til andet formål, såfremt det ikke er i strid med hovedformålet med kirkebygningen.
Der er jeg sådan set på mit partis vegne – og også på De Radikales og SF's vegne – tryg ved, at menighedsrådene nok kan finde ud af at trække den grænse, der skal ligge for, hvad der er anstændigt at have af virksomhed og aktivitet eller formål i et kirkerum.
Der er jo mange menighedsråd, der i forvejen har nogle etiske regler for, hvad man kan, og hvad man ikke kan, også i sognegårde – også fordi man jo ikke ønsker at være en ufin konkurrent til de lokale forsamlingshuse eller hoteller, som har 50-årsfødselsdage og andre arrangementer.
Det, der vil være en sidegevinst, tror jeg, ved at vi åbner op for, at kirker godt kan bruges til ikkekirkelige formål i et begrænset omfang, er jo, at der er flere borgere, der bliver fortrolige med at gå ind ad kirkedøren og ind i kirkerummet.
Så bliver de forhåbentlig så nysgerrige, at de også vil prøve at komme der til en kirkelig handling, uden at det lige er et af de lejlighedsbesøg, der mange gange er til henholdsvis dåb og begravelse.
Så vi er meget positive over for, at der nu sker den forenkling her, og at det også reelt er en decentralisering, hvor det går over til, at man kan tage stilling til det lokalt, sådan at det er biskoppen, man ansøger om lov til det.
Men hensyn til de ændringer, der er i forhold til gravminderegistrering på kirkegårdene, synes vi også, det er fornuftigt, at der nu kommer ens regler for kirkegårde, uanset om driftherren på kirkegården er kommunen eller folkekirken.
Jeg tror måske, at vi i udvalgsarbejdet så lige skal have tydeliggjort, at der jo sådan set også er kirkegårde, der drives af andre trossamfund.
Så vi skal lige have klarhed over, om de også er med i den omgang her, for så er der jo ens regler på hele området.
Der er vi også glade for, at det er udtryk for en decentralisering af beslutningskompetencen, så der igen går noget fra ministeren og til biskoppen.
Og den decentralisering kan vi faktisk godt lide, for det skal være dem, der driver kirken i praksis, der til daglig også har beslutningskompetencen.
Så synes jeg, at ministeriet og ministeren fortjener ros for, at man jo har lyttet til nogle af de høringssvar, der sådan lige er en lille krølle på, hvor det bliver sagt, at der er nogle ting, der kunne rettes.
F.eks.
var der brugt et uheldigt udtryk i forbindelse med nogle kirkegårde, som ikke er så bevaringsværdige som andre, idet man var kommet til at skrive, at de var mindre bevaringsværdige.
Og der er det rigtig dejligt, at man selv på det niveau kan rette ind, sådan at der nu i dag står, at det er kirkegårde, som enten er umistelige eller bevaringsværdige eller andre kirkegårde.
Det siger jeg bare for at understrege, at de processer, der er, når man har lovforslag i høring, altså nytter noget.
Og det er jo trygt for os alle.
Som socialdemokrat skal jeg hilse fra gruppen og sige, at vi støtter lovforslaget.
Og jeg skal også hilse fra Det Radikale Venstre og SF og sige, at de gør det samme.