Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 82 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om er-hvervsfremme og forskellige andre love (Ny regional vækst- og ud-viklingsstrategi, udvidelse af Danmarks Vækstråds opgaver m.v.)1. IndledningMed lovforslaget følges der op på evaluering af kommunalreformen, ogregeringens aftale fra juni 2013 med samtlige af Folketingets partier omjustering af rammer for kommunalreformen. Den regionale udviklings-plan og den regionale erhvervsudviklingsstrategi samles fremover i en re-gional vækst- og udviklingsstrategi. Strategien indarbejdes i lov om er-hvervsfremme, mens de regionale udviklingsplaner og hovedparten af re-gionernes beføjelser udgår af planloven. I forlængelse heraf ændres re-gionsrådets og de regionale vækstforas opgaver.Endvidere tildeles Danmarks Vækstråd nye opgaver, der kan styrke koor-dinationen mellem den lokale, regionale og nationale indsats for vækst ogerhvervsudvikling, og sammensætningen af rådet samt de regionalevækstfora justeres.Lovforslaget indeholder desuden mindre ændringer i lov om erhvervs-fremme som følge af indførelsen af en ny EU-budgetperiode fra 2014-2020.Erhvervsstyrelsen sendte den 25. september 2013 udkast til ovennævntelovforslag i høring. Høringsfristen udløb den 23. oktober 2013.Der er modtaget høringssvar fra 70 af de hørte myndigheder, organisatio-ner m.v., hvoraf 47 har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte elementeri lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præ-ciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved sub-stansen i det pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i dettenotat.2. Generelle bemærkningerDanske Regioner, Håndværksrådet, Danske Erhvervsakademier, Re-gionsrådet for Region Midtjylland, Vækstforum Midtjylland, VækstforumHovedstaden, Vækstforum Sjælland, KKR Midtjylland, KKR Hovedsta-den, Skanderborg Kommune, Region Sjælland, Syddansk Vækstforum,Finansrådet, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer, Ejendomsforenin-
2/16
gen Danmark, Region Syddanmark, Region Hovedstaden, Bornholms Re-gionskommune, Vækstforum Nordjylland, Region Nordjylland, DanskeUniversiteter, LO/Akademikerne/FTF, Danmarks Naturfredningsfor-ening, Skanderborg Kommune, Dansk Byggeri, Aalborg Universitet(DSCP), Aarhus Universitet, Aarhus Kommune, Københavns Kommune,Vesthimmerlands Kommune, Bornholms Regionskommune, BornholmsVækstforum og 8 fynske kommuner (Assens, Faaborg-Midtfyn, Kertemin-de, Langeland, Nordfyns, Nyborg, OdenseogSvendborg)er overordnedepositive overfor lovens hensigter om en mere sammenhængende regionalvækst- og erhvervsudviklingsindsats, herunder sammenlægningen af deregionale udviklingsplaner og de regionale erhvervsudviklingsstrategiertil en samlet vækst- og udviklingsstrategi.DI, Dansk, Erhverv, Dansk Byggeri, Landbrug & Fødevarer, SyddanskVækstforum, Vækstforum Sjælland, Vækstforum Nordjylland, KL, KKRSjælland, KKR Midtjylland, KKR Hovedstaden, Danske Universiteter,Syddansk Universitet, Københavns Kommune, Skanderborg Kommune,Århus Kommune, Vordingborg Kommune, Ejendomsforeningen Danmarkog8 fynske kommuner (Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Lange-land, Nordfyns, Nyborg, OdenseogSvendborg)erdog samtidigkritiskeover for sammenlægningen af den regionale udviklingsplan og den regio-nale erhvervsudviklingsstrategi til én strategifsva. flytning af vækstforasbeslutningskompetence til regionsråeti relation til de erhvervs- ogvækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi.Dansk Byplanlaboratorium, Aalborg Universitet (DSCP), Danske Regio-ner, Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, Region Sjælland, Regi-on Syddanmark, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, LO,FTFogAkademikerne er kritiske over for, at den regionale vækst- og ud-viklingsstrategi ikke får ophæng i planloven, mensKLogSkanderborgKommunekvitterer herfor.Der er generelt opbakning til et øget fokus på effekt og resultatskabelse,herunder nye opgaver til Danmarks Vækstråd. Der opfordres dog til, atudførelsen af disse opgaver sker på en smidig og enkel måde.3. SpecifikkebemærkningerKommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende:Lov om erhvervsfremme3.1. Danmarks Vækstråds opgaver (lovforslagets § 1, nr. 5)LO/Akademikerne/FTF, KL, Landbrug & Fødevarer, Finansrådet, Born-holms Regionskommune og Bornholms Vækstforum, DI, Ejendomsfor-eningen Danmark, Håndværksrådet, Region Midtjylland, Danske Regio-nerogDanmarks Vækstrådbakker op om Danmarks Vækstråds nye op-gaver.Syddansk Vækstforumbemærker, at det som led i Danmarks Vækstrådsarbejde med at følge effekten af de erhvervsrettede dele af de regionalevækst- og udviklingsstrategier er væsentligt at sikre en sammenhæng til
3/16
de nye EU-strukturfondsprogrammer og det øvrige evalueringsarbejde.Syddansk Vækstforum lægger endvidere vægt på, at det nye ”følg-eller-forklar-princip” anvendes med respekt for den regionale forankring ogselvbestemmelse i arbejdet med vækst- og erhvervsudvikling.Vækstforum Hovedstaden, Region Hovedstaden, Bornholms Regions-kommune, Bornholms Vækstforum, Region NordjyllandogVækstforumNordjyllandanfører, at Danmarks Vækstråd bør høres som led i den of-fentlige høring, i stedet for at skulle høres særskilt om de erhvervs- ogvækstrettede dele af strategien.Dansk Byggerianser det for en unødven-dig omstændelig procedure, at vækstforas udkast til de erhvervs- ogvækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi skal sen-des i høring i Danmarks Vækstråd, inden afsnittet kan vedtages og vide-resendes til regionen.Danske Regioner, Region Midtjylland, Vækstforum Midtjylland, Born-holms RegionskommuneogBornholms Vækstforumfinderdetvigtigt, athøringen i Danmarks Vækstråd om de erhvervs- og vækstrettede dele afden regionale vækst- og udviklingsstrategi tilrettelægges fleksibelt i et tætsamarbejde med vækstfora og regionsråd, og at vækstforum fx får svarinden for højst en måned.Region Midtjylland, Vækstforum Midtjylland, Bornholms Regionskom-muneogBornholms Vækstforumanfører,at regionerne forventer at bliveinddraget tæt i udarbejdelse af en fælles evalueringsramme, hvis Dan-marks Vækstråd vælger at påtage sig den opgave, som lovforslaget giverrådet mulighed for i forhold til evaluering og effektmåling, og at der vilblive bygget videre på allerede indhøstede erfaringer.Danmarks Vækstråd, Danske Universiteter, Syddansk UniversitetogVækstforum Sjællandunderstreger vigtigheden af en fortsat regional for-ankring og selvbestemmelse i arbejdet med vækst og erhvervsudvikling.Rådets arbejde skal derfor have fokus på at sikre koordination, sammen-hæng og effektskabelse, frem for detailstyring af hver enkelt regionsvækst- og erhvervsudviklingsindsats. Endvidere opfordrerDanskeUni-versitetertil, at det nye fokus på opfølgning på resultatstyring, evalueringog benchmarking ikke fører til øget bureaukrati.Region Nordjyllandefterlyser klarhed over hvilke dele af den nye strate-gi, Danmarks Vækstråd skal kommentere på.Danske Regioner, Region MidtjyllandogVækstforum Midtjyllandfinder,at det bør fremgå af loven, at Danmarks Vækstråd skal følge effekten afde statslige initiativer, der vedrører den regionale erhvervsudvikling.Vordingborg Kommunebeklager, at der lægges op til, at rådet får en merekontrollerende funktion over for de regionale og kommunale tiltag på er-hvervsområdet.
4/16
KommentarerNår det foreslås, at Danmarks Vækstråd skal høres om de erhvervs- ogvækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi inden denkan behandles endeligt i vækstforum, er det for at muliggøre, at Dan-marks Vækstråd kan sikre øget koordination mellem vækstforaene. Hø-ringen af Danmarks Vækstråd om de erhvervs- og vækstrettede dele afden regionale vækst- og udviklingsstrategi vil blive søgt tilrettelagt såsmidigt og fleksibelt som muligt i samarbejde med vækstfora.Endvidere vil ”følg-eller-forklar-princippet” blive administreret med re-spekt for den regionale forankring i arbejdet med vækst og erhvervsud-vikling.For at sikre en sammenhæng til de nye EU-strukturfondsprogrammer ogdet øvrige evalueringsarbejde, der foregår, er der lagt op til, at Dan-marks Vækstråd skeler til det hidtidige arbejde på effektmålingsområdet,fx i regi af vækstfora og Erhvervsstyrelsen, og inddrager erfaringerneherfra.Endvidere lægges der vægt på, at regionerne og vækstforaene ind-drages i effektmålingssamarbejdet. Dette sker blandt andet gennem deregionale vækstforas repræsentation i Danmarks Vækstråd og ved, at-sekretariaterne for de regionale vækstfora indgår i et effektmålingssam-arbejde med Erhvervsstyrelsen. Dette forventes fortsat fremover.Danmarks Vækstråd er ikke tillagt kompetence i forhold til evaluering afstatslige indsatser. Det skal ses i forhold til, at det er vanskeligt at af-grænse hvilke dele af de statslige indsatser, som Danmarks Vækstrådsskal have fokus på. I forhold til evalueringen af den regionale vækstind-sats er den klart afgrænset til vækstforas indsats. Det vurderes derfor ik-ke at være nødvendigt eller hensigtsmæssigt, at Danmarks Vækstråd ogsåskal følge effekten af de statslige initiativer.3.2. Danmarks Vækstråds sammensætning (lovforslagets § 1, nr. 6-8)LO, Akademikerne og FTF, Vesthimmerlands Kommune, Region Hoved-stadenogDanske Regionerstøtter rådets udvidelse med en ekstra løn-modtagerrepræsentant, ligesomHåndværksrådetogDanmarks Vækstrådstøtter suppleanters mulighed for at deltage i møder, hver gang et medlemhar forfald.HORESTAogForeningen af Forlystelsesparker i Danmarkforeslår, atDanmarks Vækstråd udvides med yderligere ét medlem til turismen i ly-set afdet lokale, regionale og nationale fokus på turisme, og set i lyset af,at udpegning til de regionale vækstfora sker med udgangspunkt i de orga-nisationer, der er udpeget til Danmarks Vækstråd.LO, FTFogAkademikerneforeslår, at det præciseres, at den udvidedelønmodtagerrepræsentation i Danmarks Vækstråd sker efter fælles indstil-ling fra FTF og Akademikerne, mens LO og CO-Industri fortsat indstillertil to pladser.
5/16
Dansk Erhverv, Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland, Re-gion Midtjylland, KKR MidtjyllandogLandbrug & Fødevarermener, atparitetsprincippet skal fastholdes, og at der derfor skal sikres en yderlige-re repræsentant fra arbejdsgiversiden i Danmarks Vækstråd.Bornholms RegionskommuneogBornholms Vækstforumønsker, at Born-holms Vækstforum sikres en plads i Danmarks Vækstråd.KommentarerMed lovforslaget foreslås der en styrket sammenhæng i den regionaleindsats for erhverv og beskæftigelse og hermed også behovet for en størrelønmodtagerrepræsentation. Der vil efter lovforslaget være 6 medlemmerfra erhvervs- og arbejdsgiversiden, 3 lønmodtagerrepræsentanter, 2 med-lemmer fra kommuner, 5 formænd fra de regionale vækstfora – en frahver region, samt 4 personligt udpegede, fx en fra forskningssiden, og 1formand.I forhold til paritetsprincippet er det allerede i dag ikke gældende fsva.balancen mellem lønmodtager-, arbejdsgiver- og erhvervsrepræsentan-ter, da der i dag udpeges 6 medlemmer fra erhvervs- og arbejdsgiveror-ganisationerne, mens der udpeges to medlemmer fra lønmodtagerorgani-sationerne.Med vedtagelsen af lovforslaget fastlægges det ikke, hvilke konkrete or-ganisationer, der bliver indstillingsberettigede til Danmarks Vækstråd.Dette fastlægges i forbindelse med den kommende ændring af bekendtgø-relse nr. 87 af 28. januar 2010 om udpegning af medlemmer og fastsæt-telse af indstillingsberettigede organisationer til Danmarks Vækstråd, derligeledes vil blive sendt i offentlig høring. Der vil i den forbindelse bliveovervejet synspunkter fra LO, FTF og Akademikerne samt fra HORESTAm.v.Bornholms Regionskommune har i henhold til lov om erhvervsfremmevalgt at have deres eget vækstfora, selv om Bornholms Regionskommuneer en del af Region Hovedstaden. I dag skal 5 medlemmer - formændenefor de regionale vækstfora, én fra hver region - udpeges til DanmarksVækstråd efter indstilling fra de regionale vækstfora. I DanmarksVækstråds hidtidige funktionsperioder har formanden for DanmarksVækstråd også været formand for Bornholms Vækstforum. Ministeren harmulighed for at udpege formanden og fire medlemmer efter lovens § 7,stk. 2, nr. 1, og et sådan medlem kan evt. være den 6. vækstforumfor-mand.3.3 Den regionale vækst- og udviklingsstrategi (lovforslagets § 1, nr.10)Danmarks Vækstrådlæggervægt på, at den foreslåede beslutningsmodelfor den regionale vækst- og udviklingsstrategi ikke medfører, at de regio-nale vækstfora mister reel indflydelse på det erhvervs- og vækstrettedearbejde i regionerne. Rådet lægger endvidere vægt på, at den regionalevækst- og udviklingsstrategi udarbejdes i et tæt samarbejde mellem
6/16
vækstfora og regionsråd. For at sikre, at vækstfora også fremover opleverreel beslutningskompetence og indflydelse og dermed fortsat vil skabegrundlag for en stærk og bredt forankret lokal og regional indsats forvækst og erhvervsudvikling lægget rådet vægt på, at regionsrådet i størstmuligt omfang indarbejder vækstforas bidrag til de erhvervs- og vækstret-tede dele af strategien uændret i den samlede strategi.KL, KKR Midtjyllandog Landbrug & Fødevarermener, at processen forvedtagelse af den regionale vækst- og udviklingsstrategi er tung og tids-krævende og indeholder en risiko for at forhale nye udviklingsinitiativer,samt at strukturfondsmidler m.v. ikke rettidigt kommer i spil. Ligesomdet er vanskeligt at se, hvordan det skal fungere i praksis, når de fleste re-gionale erhvervsudviklingsstrategier udløber ultimo 2013.Finansrådetforeslår,at ”følg-eller-forklar-princippet” også implemente-res mellem regionsrådet og det regionale vækstforum, således at regions-rådet skal redegøre over for det regionale vækstforum, hvis regionsrådetikke følger de regionale vækstforums forslag til erhvervsudviklingsafsnit-tene i den regionale vækst- og udviklingsstrategi.Vækstforum Midtjyllandanbefaler, at såfremt regionsrådet ikke godken-der vækstforums udkast til de erhvervs- og vækstrettede dele af den regi-onale vækst- og udviklingsstrategi, sender regionsrådet forslaget tilbagetil vækstforum med henblik på en fælles dialog mellem regionsrådet ogvækstforum.Ejendomsforeningen Danmarkadvarermod, at den regionale udviklings-plans mere overordnede strategiske linjer kommer til at udvande er-hvervsudviklingsstrategiens mere konkrete fokus på at opstille realistiskeog ambitiøse målsætninger og indsatsområder for erhvervslivet i regio-nen.Danske RegionerogRegionSyddanmarkforeslår, at ordet ”vedtage” ilovudkastets § 8 a udskiftes med ordet ”offentliggøre”, så planens udar-bejdelsesproces synkroniseres med kommunernes planstrategier og er ikontinuitet med hidtidig praksis. Endvidere foreslår Danske Regioner ogRegion Syddanmark, at formuleringen ”den fremtidige udvikling” børændres til ”den ønskelige fremtidige udvikling”. Herudover mener Dan-ske Regioner og Region Syddanmark, at opgaven med at tilvejebringe etsammenhængende analysegrundlag og forpligtelsen til at inddrage rele-vante aktører bør fremgå af lovteksten og ikke kun af bemærkningerne.Region Syddanmarkfinder,at der skal indarbejdes et krav om, at den re-gionale vækst- og udviklingsstrategi integrerer en bred palet af emner,som har betydning for de forskellige egnes udviklingsperspektiver, sva-rende til de temaer, som lå i de regionale udviklingsplaner. Desuden fore-slår regionen, at vækst- og udviklingsstrategierne skal beskrive regioner-nes vision for, hvordan de regionale aktører sammen skaber vækst og ud-vikling på tværs af sektorer ved at sætte fælles mål.
7/16
DI, Landbrug og FødevarersamtVækstforumHovedstadenkan ikke til-slutte sig forslaget om at samle den regionale udviklingsplan og den regi-onale erhvervsudviklingsstrategi i en regional vækst- og udviklingsstrate-gi, da den regionale erhvervsudviklingsstrategi har været medvirkende til,at midlerne, der fordeles af de regionale vækstfora, er blevet mere vækst-og erhvervsrelaterede end tidligere.Danmarks Naturfredningsforeningser en risiko for, at snævre erhvervsin-teresser og regionernes ressourcer på erhvervsområdet får for stor vægt,og at strategierne ikke kommer til at leve op til det samspil mellem miljøog vækst, som er nødvendigt. Danmarks Naturfredningsforening finderendvidere, at titlen bør være ”vækst- og bæredygtighedsstrategi”.Vækstforum Nordjyllandog Region Nordjyllander usikre på, om der er ensærlig begrundelse for at sondre mellem landdistrikter og yderområder,eller om der er tale om synonymer. Endvidere finder Vækstforum Nord-jylland, at begrebet ”tilgrænsende landes myndigheder” i den foreslåede §8 a i lov om erhvervsfremme og regional udvikling ændres til ”andre lan-des myndigheder”.Region Nordjyllandfinder det naturligt, at regionsrådet redegør for de ini-tiativer, som regionsrådet vil foretage som opfølgning på vækst- og ud-viklingsstrategien efter indstilling fra vækstforum, så ikke både regions-rådet og vækstforum skal redegøre herfor.Vækstforum HovedstadenogRegion Hovedstadenfinder, at der er behovfor en præcisering af, hvad der menes med indsats i ”uddannelses- og be-skæftigelsesindsatsen”, som den regionale vækst- og udviklingsstrategiskal redegøre for. Vækstforum Hovedstaden mener endvidere, at der erbehov for præcisering af, hvorvidt den regionale vækst- og udviklings-strategi i højere grad skal forholde sig til den samlede beskæftigelsesind-sats i regionen i samspil med beskæftigelsesråd og beskæftigelsesregion.KLogKKR Hovedstadenfinder det bekymrende, at det i princippet erubegrænset, hvilke emner regionsrådet kan tage op, hvis det vurderes, atdet har betydning for den regionale udvikling, da kommunerne på stør-stedelen af områderne er myndighed og har kompetencerne. Endvideremener KL og KKR Hovedstaden, at regionsrådene også skal forholde sigtil kommunernes strategier, og at det skal fremgå klart, at der er tale omen overordnet strategi af politisk karakter, som ikke har retligt bindendekarakter for kommunerne.Danske Regioner, Region Midtjylland, Vækstforum Midtjylland, Born-holms Regionskommune, Bornholms Vækstforum, Danske UniversiteterogAarhus Universitetmener, at varighedsperiodenfor den regionalevækst- og udviklingsstrategi bør slettes i lovforslaget.KommentarerLovforslaget samler den regionale udviklingsplan og den regionale er-hvervsudviklingsstrategi til en regional vækst- og udviklingsstrategi som
8/16
aftalt i den politiske rammeaftale af 26. juni 2013 og i den forbindelse fårregionsrådet den endelige beslutningskompetence, hvilket kritiseres fraflere sider. For at imødekomme denne kritik ændres i lovforslaget og be-mærkningerne. Se nærmere herom under pkt. 3.4, de regionale vækstfo-ras opgaver.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den regionale vækst-og udviklingsstrategi skal udarbejdes på baggrund af et fælles analyse-grundlag tilvejebragt af regionsrådet og vækstfora. Der vurderes derforikke at være behov for at præcisere dette yderligere.Lovforslaget vurderes at være en balanceret afvejning af hensynet til er-hverv og vækst samt miljø, da temaerne i den regionale vækst- og udvik-lingsstrategi er de samme som de temaer, der indgik i den regionale er-hvervsudviklingsstrategi og den regionale udviklingsplan. Kritikken af, atde regionale vækst- og udviklingsstrategier får for lidt fokus på miljø ogvækst, vurderes derfor ikke at skulle imødekommes.”Tilgrænsende landes myndigheder” anvendes i den nugældende lov omerhvervsfremme § 8, stk. 8, som ikke ændres, ligesom det anvendes i dennugældende planlovs § 10 a. Det vurderes derfor ikke at være hensigts-mæssigt at ændre begrebet til ”andre landes myndigheder”.På baggrund af høringen vurderes det, at ordene landdistrikter og yder-områder kan give anledning til tvivl om, hvorvidt de vedrører de sammeområder, og det vurderes derfor, at ordet ”landdistrikter” bør udgå afden foreslåede § 8 a, stk. 2.Høringen har givet nogen kritik af, at der er tale om en tung og lang-strakt proces, bl.a. fordi Danmarks Vækstråd skal høres over de er-hvervs- og vækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrate-gi. Da et af de væsentlige ønsker med den nye strategi er at sikre en meresammenhængende vækst- og udviklingsindsats, hvor Danmarks Vækstrådtillægges en væsentlig opgave i forhold til at sikre koordinationen påtværs af vækstforaene, ønskes den foreslåede høringsproces fastholdt.Med lovforslaget lægges der op til, at både regionsrådet og vækstforaskal redegøre for de initiativer, som de hver især vil foretage som opfølg-ning på den regionale vækst- og udviklingsstrategi. Det er i høringspro-cessen blevet foreslået, at regionsrådet redegør for de initiativer, som re-gionsrådet vil foretage efter indstilling fra vækstfora. I lyset af, at vækst-fora indstiller om de midler, der skal anvendes til initiativer, der vedrørerden erhvervs- og vækstrettede del af strategien, vurderes det ikke hen-sigtsmæssigtat imødekomme, at kun regionsrådet skal redegøre for deresinitiativer.Af lovforslaget fremgår det, at regionsrådet inden vedtagelsen af den re-gionale vækst- og udviklingsstrategiskal foretage en offentliggørelse afstrategien med en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af kommentarer.Hvis ordet ”vedtage” ændres til ”offentliggøre” i lovforslagets § 8 a, stk.
9/16
1, er der risiko for, at der sker forveksling med den offentliggørelse, derskal finde sted, når udkastet til vækst- og udviklingsstrategi sendes i of-fentlig høring. Derfor vurderes det, at disse kommentarer ikke skal giveanledning til ændring i lovforslaget.Temaerne, der indgår i den regionale vækst- og udviklingsstrategi, er desamme temaer, som indgik i den regionale udviklingsplan og i den regio-nale erhvervsudviklingsstrategi. Det fremgår endvidere allerede af lov-forslaget, at den regionale vækst- og udviklingsstrategi kan adressereandre emner af betydning for den regionale udvikling, og der vurderesderfor ikke behov for en yderligere uddybning heraf.Det fremgår allerede af lovforslagets almindelige bemærkninger, at denye strategier vil være visionsprægede strategier af politisk karakter. Dervurderes derfor ikke at være behov for en yderligere præcisering heraf.Det vurderes på baggrund af de indkomne høringssvar, at det bør præci-seres i bemærkningerne, at hvis regionsrådet ændrer i de regionalevækstforas bidrag, skal de gå i dialog med vækstfora med henblik på atopnå enighed om bidragets indhold.Der er rejst kritik af kravet om, at den regionale vækst- og udviklingsstra-tegi skal have en varighed på op til 4 år, og da kravet ikke var gældendefor den regionale udviklingsplan, vurderes det, at kravet kan bortfalde.Der skrives i stedet, at regionsrådet kan revidere strategien, når det fin-des hensigtsmæssigt.3.4 De regionale vækstforas opgaver (lovforslagets § 1, nr. 13)DI, Dansk, Erhverv, Dansk Byggeri, Landbrug & Fødevarer, SyddanskVækstforum, Vækstforum Sjælland, Vækstforum Nordjylland, KL, KKRSjælland, KKR Midtjylland, KKR Hovedstaden, Danske Universiteter,Syddansk Universitet, Københavns Kommune, Skanderborg Kommune,Århus Kommune, Vordingborg Kommune, Ejendomsforeningen DanmarkogFynssekretariatetanfører, at der ikke bør flyttes beslutningskompeten-ce fra vækstforaene, der i den nugældende lov selvstændigt kan vedtageden regionale erhvervsudviklingsstrategi.Det fremhæves, at flytning af beslutningskompetence til regionsråd fravækstfora, der i lovudkastet ikke selvstændigt kan vedtage de erhvervs –og vækstrettede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi, vil gø-re det vanskeligt at finde kvalificerede medlemmer til de regionale vækst-fora, hvor der sidder repræsentanter fra regionsråd, kommuner, erhvervs-liv, videns- og uddannelsesinstitutioner og arbejdsgiver- og lønmodtager-organisationer.Håndværksrådetfinder, at vækstforaenes fremadrettede rolle bør styrkes,for at sikre et større ejerskab til den nye samlede strategi fra såvel er-hvervslivet som vækstforum. Det kan f.eks. ske ved, at vækstfora skalgodkende de erhvervs- og vækstrettede dele af den samlede strategi.
10/16
Dansk Byggerifinder,at vækst- og udviklingsstrategien bør omtale ”er-hverv” i sin titel, samt at erhvervsdelen bør udarbejdes i sin endelige formaf vækstforaene.Vesthimmerlands Kommunefinder,at der er et øget behov for at få syn-liggjort de reelle effekter af den regionale indsats i kommunerne, og atder burde være mere fokus på at skabe værktøjer, der effektivt kan måleeffekten af regionens indsatser.LO, FTFogAkademikerneforeslår, at vækstfora og de regionale beskæf-tigelsesråd får til opgave at styrke koordinationen på tværs af beskæfti-gelses-, uddannelses- og erhvervsområdet.KLmener, at det strider mod den gældende ansvarsfordeling, at vækstforasom en del af yderområdeindsatsen skal beskrive, hvordan lokale og regi-onale ressourcer inddrages i udformning og udmøntning af indsatsen, davækstfora ikke skal forholde sig til kommunernes ressourceanvendelse.KL opfordrer til, at erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler omevaluering af indsatsen for yderområderne.Dansk Erhverv, Danske Regioner, Region MidtjyllandogVækstforumMidtjyllandfinder det principielt forkert, at loven regulerer vækstforaenesarbejde i relation til yderområder, da yderområder bør behandles på linjemed andre stedbaserede udfordringer som en del af grundlaget for den re-gionale indsats. Samtidig finderRegion MidtjyllandogVækstforum Midt-jylland,at den foreslåede bestemmelse i lov om erhvervsfremme § 10,stk. 2, udgør en ufleksibel og unødig bureaukratisk ramme om vækstfora-enes og regionernes arbejde med at skabe vækst og udvikling over helelandet.KommentarerVækstforaenes bidrag, der omhandler de erhvervs- og vækstrettede deleafden regionale vækst- og udviklingsstrategi er en del af grundlaget for densamlede strategi.Vækstfora har stadig indstillingsretten for så vidt angåranvendelse af midler til konkrete erhvervsudviklingsformål. Derfor fore-slås det præciseret i lovteksten, at vækstfora udarbejderbidrag, der om-handler de erhvervs- og vækstrettededeleaf den samlede strategi. Detforeslåsendvidere præciseret i lovforslagets bemærkninger, at de regio-nale vækstfora kan anvende deres bidrag til de erhvervs- og vækstrettededele som grundlag for deres indstillinger til regionsrådet om anvendelseaf regionale udviklingsmidler og strukturfondsmidler.Kravet om, at vækstfora inden for rammerne af de erhvervs- og vækstret-tede dele af den regionale vækst- og udviklingsstrategi skal beskrive ind-satsen for yderområderne, afløser det hidtidige krav om, at mindst 35 pct.af strukturfondsmidlerne skal anvendes til gavn for yderområderne.For at imødegå kritikken af, at de regionale vækstfora skal beskrive,hvordan lokale og regionale ressourcer inddrages i udformningen ogudmøntningen af yderområdeindsatsen, vurderes det, at det i den foreslå-
11/16
ede § 10, stk. 2, nr. 4, i lov om erhvervsfremme og regional udvikling,præciseres, hvordan lokale og regionale ressourcer kan inddrages i ud-formningen og udmøntningen af indsatsen.Det præciseres i lovforslagets bemærkninger, at vækstfora og de regiona-le beskæftigelsesråd bør styrke koordinationen på tværs af beskæftigel-ses-, uddannelses- og erhvervsområdet, f.eks. ved udpegning af observa-tører, ligesom det i den forbindelse eksemplificeres, at dette kan ske vedafholdelse af fælles møder og konferencer, udarbejdelse af fælles strate-gipapir m.v.3.5 De regionale vækstforas sammensætning (lovforslagets § 1, nr. 14og 15)Dansk ErhvervogHåndværksrådetanbefaler, at medlemmer udpeget ef-ter indstilling fra erhvervsorganisationer udvides med en person, da det ererfaringen, at de nuværende 6 pladser ikke giver plads til alle væsentligeerhvervsinteresser.Dansk Erhverv, DI, Landbrug & Fødevarer, Vækstforum SjællandogVækstforum Hovedstadenhar anført, at der fortsat bør være paritet mel-lem arbejdsmarkedets parter, så lønmodtager- og arbejdsgiverside indstil-ler lige mange repræsentanter.Dansk ErhvervogDanske Erhvervsakademierforeslår, at den videregå-ende uddannelsessektor bestående af universiteterne, professionshøjsko-lerne og erhvervsakademierne, er ligeligt repræsenteret i de regionalevækstfora, således, at der bliver en repræsentation af udbyderne af såvellange som korte og mellemlange videregående uddannelser.LO, FTFogAkademikerneforeslår, at LO, FTF og Akademikerne i fæl-lesskab indstiller til de to lønmodtagerpladser i vækstforum.Region Hovedstadenhar foreslået, at regionsrådets repræsentation ivækstforum øges fra tre til seks repræsentanter, hvilket vil skabe balancei forhold til erhvervsorganisationer og kommuner.KommentarerDet vurderes, at væsentlige erhvervsinteresserer allerede er repræsente-ret i de regionale vækstfora via erhvervsorganisationernes 6 ud af 20pladser i de regionale vækstfora. Opgavebeskrivelsen for vækstfora æn-dres ikke udover et øget fokus på sammenhængen i den regionale indsatsfor erhverv, uddannelse og beskæftigelse, som vurderes bedst styrket vedat øge lønmodtagerrepræsentationen med et enkelt medlem i vækstforae-ne.Vækstfora skal fungere som et balanceret partnerskab mellem relevantemyndigheder, organisationer og erhvervsliv. Det vil forrykke denne ba-lance i myndighedernes favør, hvis regionsrådet fremover skulle udpege6 fremfor3 medlemmer.
12/16
Af den nuværende lov om erhvervsfremme § 11, stk. 1, nr. 4, fremgår det,at regionsrådet udpeger tre medlemmer fra viden- og uddannelsesinstitu-tioner. Disse kan repræsentere både korte, mellemlange og videregåendeuddannelser. Det vurderes derfor, at erhvervsakademierne har mulighedfor at få sæde i de regionale vækstfora via denne bestemmelse.3.6 Kommunernes opgaver (lovforslagets § 1, nr. 18)KKR Midtjylland, KKR Hovedstaden, KKR Sjælland, Vækstforum Nord-jylland, Skanderborg KommuneogFynssekretariatetfinder, at det skalfremgå direkte af loven, at der skal ske en forpligtende inddragelse afkommunerne i udarbejdelsen af den regionale vækst- og udviklingsstrate-gi.Region Hovedstadenhar anført, at der er behov for at præcisere, hvordansammenhæng mellem kommunernes indsats og den regionale indsats sik-res bedst muligt.KommentarerDet fremgår af lovforslaget, at regionsrådet ved udarbejdelsen af den re-gionale vækst- og udviklingsstrategi skal inddrage relevante parter, her-under kommunerne, ligesom kommunerne via deres sæde i de regionalevækstfora kan gøre deres indflydelse gældende. Det vurderes dog, at detbør afspejles i bemærkningerne, hvordan kommunerne skal inddrages iarbejdet med den regionale vækst- og udviklingsstrategi.3.7 Øvrige bemærkninger til lov om erhvervsfremmeSyddansk Vækstforumgør opmærksom på, at der vil være behov for merefleksible muligheder for at understøtte vækst og udvikling med regionaleerhvervsudviklingsmidler. Der henvises til ændrede rammer i den nyestrukturfondsperiode.KKR Sjællandundrer sig over, at der ikke lægges op til et tættere samar-bejde om konkrete initiativer f.eks. i relation til regeringens vækstplanerog arbejdet i de nationale vækstteams. KKR Sjælland opfordrer til, atkommunernes viden og konkrete samarbejdserfaringer med erhvervslivetinddrages.Danske RegionerogRegionSjællandsergerne, at regionsrådene gives engenerel adgang til at understøtte aktiviteter til realiseringen af indsatsom-råderne i vækst- og udviklingsstrategien via tilskud til konkrete projekter.LO, FTFogAkademikernemener,at vækstkilderne i lovens §§ 9 og 13bør udvides med medarbejderdreven innovation.Vækstforum NordjyllandogRegion Nordjyllandopfordrer til, at der ind-skrives en klar hjemmel til, at vækstforaene kan medfinansiere statsligeinitiativer og EU-godkendte programmer med de regionale udviklings-midler.
13/16
Danske Regionerfinder, at lovens populærtitel bør ændres til ”erhvervs-og udviklingsloven” i stedet for ”erhvervsudviklingsloven”. Endelig fin-der Danske Regioner, at den hidtidige bestemmelse i erhvervsfremmelo-ven om, at regionernes erhvervsudviklingsaktiviteter skal gennemføres iregi af selvstændige juridiske enheder, kan være en hindring for en hurtigog fleksibel indsats, og kan gøre det svært i fuldt omfang at udnytte denviden og læring, som oparbejdes i forbindelse med aktiviteterne. Afslut-ningsvist finder Danske Regioner, at der bør etableres de rette rammerfor, at både projekter medfinansieret af strukturfondsmidler og/eller regi-onale udviklingsmidler kan nedskaleres, stoppes eller i særligt begrunde-de tilfælde kræves tilbagebetalt, såfremt der ikke er tilstrækkelig frem-drift i projektet, eller den forventede resultatskabelse udebliver.KommentarerVækstkilderne i lov om erhvervsfremme §§ 9 og 13 er identiske medOECD’s vækstkilder. For at tilpasse ordlyden i disse bestemmelser til denye EU-strukturfondsprogrammer, opdateres disse med ressourceeffekti-vitet samt automatisering og digitalisering. Innovation fremgår alleredeaf disse vækstkilder og det vurderes, at disse kan præciseres, så det frem-går, at også bruger- og medarbejderdreven innovation ligger inde herfor.I høringssvarene har Syddansk Vækstforum anført, at der er behov formere fleksible muligheder for at understøtte vækst og udvikling med regi-onale erhvervsudviklingsmidler, og Vækstforum Nordjylland samt RegionNordjylland har opfordret til, at der indskrives en klar hjemmel til, atvækstforaene kan medfinansiere statslige initiativer og EU-godkendteprogrammer med de regionale udviklingsmidler. De regionale udvik-lingsmidler kan anvendes inden for rammerne af lov om erhvervsfremme,herunder indsatsområderne i lovens § 9 om f.eks. innovation, videndelingog videnopbygning. Derudover gælder der et krav om, at de erhvervsud-viklingsaktiviteter, der iværksættes af regionsrådet, skal være til gavn foren åben kreds af erhvervslivet i de pågældende regioner, og at erhvervs-udviklingsaktiviteterne skal iværksættes i regi af selvstændige juridiskeenheder, f.eks. en fond. Endvidere må erhvervsudviklingsaktiviteterne ik-ke være konkurrenceforvridende i forhold til det private erhvervsliv, her-under må der ikke ydes direkte finansiel støtte (subsidier) til enkelte er-hvervsvirksomheder. Kravet om, at der ikke må ydes direkte finansielstøtte til enkelte erhvervsvirksomheder er begrundet i, at man ikke fra of-fentlig side må påføre private leverandører konkurrence, ligesom man ik-ke fra offentlig side må begunstige bestemte virksomheder på de øvrigevirksomheders bekostning.Når regionsrådene medfinansierer Regionalfonds- og Socialfondsprojek-ter med regionale udviklingsmidler, sker det med hjemmel i administrati-onsloven for strukturfondene. Derfor kan der i disse tilfælde gives støttetil projekter inden for rammerne af EU’s statsstøtteregler. Det vurderes,at denne mulighed for at give støtte til konkrete projekter inden for ram-merne af EU’s statsstøtteregler ikke bør udvides til at gælde for de regio-nale erhvervsudviklingsmidler.
14/16
Reglerne for bortfald og/eller tilbagebetaling af strukturfondsmidler erreguleret i administrationsloven, der er gældende for Regionalfonden ogSocialfonden. Ved de regionale udviklingsmidler er det en forudsætning,at det allerede i regionsrådets skriftlige afgørelse om tildeling af regiona-le udviklingsmidler fremgår klart, hvilke vilkår der skal overholdes, oghvad konsekvensen af manglende overholdelse af vilkårene er. F.eks. atder kan ske bortfald af tilskud eller kræves hel eller delvis tilbagebetalingaf allerede udbetalt tilskud. Det beror på de almindelige forvaltningsret-lige regler om tilbagekaldelse, herunder hvorvidt der er vilkår i regions-rådets tilsagn, der ikke er opfyldt, om regionsrådene kan stoppe et pro-jekt, eller kræve hel eller delvis tilbagebetaling af udbetalt tilskud. Dervurderes ikke at være behov for lovgivning på området, da de almindeligeforvaltningsretlige regler om tilbagekaldelse sammenholdt med vilkårenei regionsrådets tilsagn allerede regulerer, hvordan der kan ske bortfaldeller hel eller delvis tilbagebetaling af tilskud. Erhvervsstyrelsen går doggerne i dialog med de regionale vækstforumsekretariater om, hvordanvilkårene kan skrives så klart, at de kan danne grundlag for bortfald ellerhel eller delvis tilbagebetaling af tilskud.Det vurderes, at den foreslåede kaldetitel erhvervsudviklingsloven i til-strækkelig grad rummer det brede udviklingssigte i den regionale vækst-og udviklingsstrategi.Lov om planlægning (lovforslagets § 2)KLogSkanderborg Kommunestøtter, at den regionale vækst- og udvik-lingsstrategi ikke får ophæng i planloven.Danske Regionerfinderdet afgørende, at sammenhængen til de regionalevækst- og udviklingsstrategier fortsat fremgår direkte af planlovens be-stemmelser om henholdsvis landsplanlægning og strategierne for kom-muneplanlægningen, ogRegion SjællandogRegion Syddanmarker pålinje hermed.Region Syddanmarkfinder, at placering af strategierne uden for planlo-ven indikerer forsnævring ved udskillelse af helhedsforpligtelsen i plan-loven, hvilket vil hæmme den sammenhængende udviklingsindsats og fo-reslår en række konkrete bestemmelser i planloven m.m., herunder lov-krav om fælles videngrundlag. De anbefaler endvidere, at forpligtelsenfra Planloven til at vise regionens ønskede udvikling på kort bevares.Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger (Green Cities)finder detuheldigt, at de regionale strategier fjernes fra planloven, da kommunernemangler overblik, som staten ikke bibringer dem og efterlyser erhvervs-planlægning og omdannelse.Friluftsrådetønskerstrategierne ind i planloven for at sikre mod nedprio-ritering af planlægning for natur, miljø og friluftsliv også i lyset af plan-lovens og erhvervsfremmelovens forskellige formålsbestemmelser.Dan-marks Naturfredningsforeninger på linje hermed og finder samspilletmellem plantyper, stat, regioner og kommuner uklart.
15/16
Dansk Byplanlaboratoriumer bekymret over, at strategierne udskrives afplanloven, ogLO, FTF og Akademikerneer bekymret over, at planlovenskrav om kommuneplaners overensstemmelse med de regionale strategierog indsigelsesmuligheden bortfalder.Aalborg Universitetfinder, at lovforslaget ikke sikrer sammen-hæng/synergi mellem planloven og erhvervsfremmeloven.De 8 fynske kommunerfinder, at den fælles fysiske planlægning svækkesved udskrivningen af strategierne af planloven og, at lovforslaget er unø-digt begrænsende for regeringens muligheder for at facilitere vækst regi-onalt og lokalt med risiko for manglende fokus på regionernes understøt-tende rolle med spild m.m. til følge, samt risiko for at strategien bliverunødigt snæver i udviklingsforståelse og virke, og efterlyser ligesomRe-gion Syddanmarkintegrerede strategier på tværs af sektorer og grænserogså under henvisning til de kommende EU-programmer om territorialsamhørighed.Aarhus Universitetforudsætter, at elementer på planområdet ikke kom-mer til at lide under et stærkere erhvervsudviklingsregime som følge afsammenlægningen af den regionale udviklingsplan og den regionale er-hvervsudviklingsstrategi i erhvervsfremmelovens regi, hvilket, universitetvurderer, er tilfældet, som lovforslaget foreligger nu.KommentarerDet fremgår af forslaget til erhvervsfremmelov § 13, stk. 3, at kommuner-ne skal forholde sig til den regionale vækst- og udviklingsstrategi i rele-vante udviklingsstrategier, herunder i erhvervsudviklingsindsatsen og istrategierne for kommuneplanlægningen. Af lovbemærkningerne fremgårdesuden, at de nye regionale vækst- og udviklingsstrategier skal udarbej-des under hensyntagen til landsplanredegørelsen, og at miljøministerenskal forholde sig til de nye strategier. Heri ligger, at de regionale vækst-og udviklingsstrategier kan indgå som en del af grundlaget for udarbej-delse af landsplanredegørelsen, og at miljøministeren kan lade sig inspi-rere af de visioner og scenarier, der fremgår af de regionale vækst- ogudviklingsstrategier. Endelig fremgår det, at regionsrådene i forbindelsemed udarbejdelsen af den regionale vækst- og udviklingsstrategi skal ori-entere sig i relevante kommunale strategier, herunder i strategierne forkommuneplanlægningen og erhvervsudviklingsstrategier.De nye strategier skal i forhold til tidligere i højere grad skabe funda-mentet for en sammenhængende indsats for vækst og udvikling i regio-nerne. Samtidig er regionsrådet ansvarlig for, at de nye strategier udvik-les og udarbejdes i en proces, hvor alle relevante aktører inddrages, her-under kommuner, uddannelses- og videninstitutioner, erhvervslivet, ar-bejdsmarkedets parter, kulturinstitutioner, foreningermed efterfølgendeoffentliggørelse før endelig vedtagelse. Regionerne skal udarbejde stra-tegierne på basis af videngrundlag tilvejebragt af regionsrådet og vækst-fora og samtidig forholde sig til landsplanredegørelsen. Dette medvirker,
16/16
sammen med inddragelsen af kommunerne, som har ansvaret for kommu-neplanen, til den tværgående afvejning af alle interesser, herunder udvik-ling på et bæredygtigt grundlag og hensyn til natur og miljø.Supplerende kan oplyses, at evalueringen af de regionale udviklingspla-ner viste, at regionerne har stort fokus på samarbejdsmuligheder, og - iøvrigt - at regionernes høringssvar vedrørende kommunal planlægning tilkommunerne (kun) i enkelte tilfælde har peget på mangler og mindre ret-telser uden, at det har haft karakter af egentlige forslag til eller indsigel-se mod den kommunale planlægning.På denne baggrund vurderes det, at det fremtidige samspil mellem lands-planlægningen, strategierne for kommuneplanlægningen og de regionalevækst- og udviklingsstrategier, samt at det fornødne overblik og hensyn-tagen til bæredygtig udvikling, natur og miljø m.v., er sikret i tilstrække-lig grad og med den fornødne klarhed, som lovforslaget foreligger nu.Det er endvidere vurderet, at det ikke giver mening som obligatorisk kravat vise en vækststrategi på kort, fordi de pågældende initiativer ikke nød-vendigvis vil have en fysisk geografisk dimension. Regionerne har fortsatmulighed for frivilligt at medtage et kortbilag, der ligesom den regionaleudviklingsplan, med overordnede, ikke præcise udpegninger illustrererstrategiens indhold.Øvrige bemærkninger til lovforslagetDatatilsynetforudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagt-taget i forbindelse med eventuelle behandlinger af personoplysninger, dervil ske som følge af lovforslagets bestemmelser.KommentarerDe anførte bemærkninger om persondataloven tages til efterretning, ogpersondatalovens bestemmelser vil blive iagttaget, hvis der foretages be-handling af personoplysninger, som følge af lovforslagets bestemmelser.