Skatteudvalget 2013-14
L 80 Bilag 5
Offentligt
1311027_0001.png
1311027_0002.png
1311027_0003.png
1311027_0004.png
1311027_0005.png
J.nr. 13-5380634Den 10. december 2013
TilFolketinget – SkatteudvalgetVedrørende L 80 - Forslag til lov omændring af lov om vurdering af landetsfaste ejendomme og tinglysningsafgiftsloven (Vurderingerne i 2013-2015 ogtinglysningsafgift af handelsprisen).Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen afovennævnte lovforslag.
Holger K. Nielsen/Søren Schou
1/5
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om vurdering af landets fastedomme og tinglysningsafgiftsloven(Vurderingerne i 2013-2015 og ting-lysningsafgift af handelsprisen)(L 80)
J.nr. 13-5380634Dato: 9. december 2013
Til § 11)I den undernr. 5foreslåede§ 44, stk. 2,indsættes som2. pkt.:”Tilsvarendegælder for den almindelige vurdering pr. 1. oktober 2012 efter udløbet af denfrist, der er nævnt i skatteforvaltningslovens § 33 a.”[Udvidet frist for ændring af vurderingen pr. 1. oktober 2012 af erhvervsejen-domme m.v.]Til § 22)Iden undernr. 1foreslåede ændring af§ 4, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”og 4-6” til:”og 4-10”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]3)Nr.2affattes således:”2.I§ 4, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”Afgiften beregnes af ejerskiftesummen,” til: ”Vedejerskifte af ejendomme, bortset fra de i stk. 4 anførte boliger, beregnes afgiftenaf ejerskiftesummen,””.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]4)Nr.3affattes således:”3. I§ 4indsættes somstk. 4-11:”Stk.4.Ved ejerskifte af enfamiliehus, flerfamiliehus eller fritidsbolig, beregnesafgiften af ejerskiftesummen.Stk. 5.Et enfamiliehus efter denne lov er en ejendom, der er indrettet med hen-blik på beboelse af en familie, herunder en parcelejendom eller ejerlejlighed.Stk. 6.Et flerfamiliehus efter denne lov er en ejendom med flere selvstændigebeboelseslejligheder med eget køkken og hvor hele ejendommen anvendes tilbeboelse.Stk. 7.En fritidsbolig efter denne lov er en fast ejendom, der ikke anvendes til helårsbeboelse, her-under en ejerlejlighed eller timeshareandel.
2/5
Stk. 8.Ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte boliger, hvor boligen anvendes som blandet beboelses-og erhvervsejendom, beregnes afgiften efter § 4, stk. 2, 1. pkt.Stk. 9.Hvis der ved ejerskifte af de i stk. 4, nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke foreligger enejerskiftesum, hvoraf afgiften kan beregnes, beregnes afgiften af den seneste på tidspunktet foranmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, eller ved ejerskifte af en ideel andel af enejendom efter stk. 4, den forholdsmæssige andel heraf. Hvis der ikke foreligger en ejendomsværdi,finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.Stk. 10.Hvis ejerskifte af en af de i stk. 4, nævnte ejendomme, jf. dog stk. 8, ikke er sket som al-mindelig fri handel og ejerskiftesummen udgør et beløb, der er mindre end 85 pct. af den senestepå tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentliggjorte ejendomsværdi, beregnes afgiften af 85pct. af ejendomsværdien. Ved ejerskifte af en ideel andel af en ejendom efter stk. 4, gælder pro-centandelen i 1. pkt. den forholdsmæssige andel af ejendomsværdien. Hvis der ikke foreligger enejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvarende anvendelse.Stk. 11.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om pligt til at afgive dokumentation elleroplysninger til brug for beregningen af og kontrollen med afgift efter stk. 4-10.””[Ændring af terminologi samt konsekvensændringer]
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede § 44, stk. 2, i vurderingsloven indeholder en bestemmelse, hvorefter SKATs mulig-hed for af egen drift at tage en almindelig vurdering fra 2011 af en ejerbolig op til revision forlæn-ges frem til 1. juli 2015. Tidsfristen udløb den 1. juli 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 33 a. Deter derfor foreslået, at der kun kan ske ændringer, når det sker til gunst for borgerne i form af ennedsættelse af vurderingen.Fristen for revision af den almindelige vurdering pr. 1. oktober 2012 af erhvervsejendomme m.v.udløber den 1. juli 2014. Indtil da kan vurderinger ændres i både op- og nedadgående retning.Det foreslås, at SKATs mulighed for af egen drift at revidere en almindelig vurdering fra 2012 afen erhvervsejendom m.v. forlænges til 1. juli 2015 som for 2011-vurderingen af ejerboliger. Efterudløbet af den gældende frist, dvs. i tidsrummet 1. juli 2014 til 1. juli 2015, vil ændringer kun kunneske til gunst for borgerne i form af en nedsættelse af vurderingen.Til nr. 2og 3Der er tale om konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 4.Til nr. 4Med forslaget præciseres, at ejerskiftesummen skal danne grundlag for beregningen af den variabletinglysningsafgift for visse typer af ejerskifter. Ejerskiftesummen udgør det samlede kontante ve-derlag for overdragelsen.
Side 3
De ejerskifter, der er omfattet af ejerskiftesum-princippet, er de boligtyper, som nævnes i forslagettilstk. 4.Boligtyperne svarer til den terminologi, der i dag anvendes i det digitale tinglysningssystemi forbindelse med tinglysning af ejerskifte af en af de nævnte boligtyper. Formålet med den foreslå-ede ændring af terminologien i tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 4, er således at sikre en konse-kvent og ensartet begrebsanvendelse ved henholdsvis tinglysning af et ejerskifte af de nævnte bo-ligtyper og den efterfølgende beregning af tinglysningsafgiften for det konkrete ejerskifte.Ved at bruge samme terminologi både i forbindelse med tinglysningen af selve ejerskiftet og vedfastsættelsen og beregningen af den variable tinglysningsafgift sikres en mere hensigtsmæssig, ad-ministrativ sagsbehandling vedfastsættelsen af den variable tinglysningsafgift.Med forslagettilstk. 5-7præciseres de typer af ejendomme, der med begreberne enfamiliehus, fler-familiehus og fritidsboliger, er tale om.Terminologien svarer til den, der i dag benyttes i tinglys-ningssystemet. Der er med den foreslåede terminologi af boligtyper overordnet set ikke tiltænktnogen indholdsmæssige ændringer af det oprindelige lovforslags angivelse af, hvilke typer af ejer-skifter der skal beregne tinglysningsafgift på baggrund af den oplyste ejerskiftesum.Istk. 5præciseresbegrebet enfamiliehusnærmere. Begrebet omfatteralle ejendomme, der er indrettetmed henblik på beboelse af en familie. Det er den mest almindelige type beboelsesejendom ogomfatter almindelige parcelejendomme, ejerlejligheder, ejerlejlighed i bygning på lejet grund m.v..En blandet beboelses- og erhvervsejendom, som f.eks. en butik med tilhørende beboelseslejlig-hed, er ikke omfattet af begrebet enfamiliehus. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåedestk. 8.Begrebetflerfamiliehus,jf. det foreslåedestk. 6,er en ejendom med flere selvstændige beboelseslej-ligheder. En beboelseslejlighed kendetegnes ved, at lejligheden har eget køkken og anvendes tilbeboelse. Ejendomme med lejligheder, der udlejes, omfattes ikke af denne boligtype. Der henvisestil bemærkningerne til det foreslåede stk. 8.En fritidsbolig, jf. det foreslåedestk.7,er en fast ejendom, der ikkeanvendestil helårsbeboelse. Detkan f.eks. være en almindelig ejendom, ejerlejlighed, bygning på lejet grund, timeshareandel ellerlignende. Den nævnte boligtype omfatter ikke erhvervsejendomme til udlejningsformål.Det fremgår af forslaget tilstk. 8,at i de tilfælde hvor der sker ejerskifte af ejendomme, som an-vendes som blandet beboelses- og erhvervsejendom, skal afgiftsgrundlaget beregnes efter lovens §4, stk. 2, 1. pkt. Det betyder, at den variable tinglysningsafgift i disse tilfælde skal beregnes af denhøjeste sum af enten ejerskiftesum eller ejendomsværdi. Afgiftsgrundlaget svarer således til det, dermed lovforslaget gælder ved ejerskifte af erhvervsejendomme.En blandet beboelses- og erhvervsejendom kan f.eks. være en butik med en tilhørende beboelses-lejlighed. En ejendom med flere selvstændige beboelseslejligheder, hvor en eller flere af lejligheder-ne udlejes er også en blandet beboelses- og erhvervsejendom. Dette gælder både i de tilfælde, hvorejeren selv beboer en af beboelseslejlighederne og samtidig udlejer resterende beboelseslejligheder,samt i de situationer, hvor samtlige beboelseslejligheder udlejes af ejeren. En ejendom, hvor et ellerflere værelser udlejes, eller som anvendes erhvervsmæssigt, er også en blandet beboelses- og er-hvervsejendom.Der er med forslaget tilstk. 9 og 11tale om en tilretning af bestemmelsens henvisninger, som kon-sekvens af affattelsen af stk. 4-8.Forslaget til stk.10er en ændring af den oprindeligt foreslåede værnsregel ved ejerskifte af de boli-ger, der er omfattet af de foreslåede stk. 4-7, når ejerskiftet ikke er sket i almindelig fri handel.Formålet med den foreslåede ændring er at tilpasse lovforslagets terminologi til begreberne i detdigitale tinglysningssystem. Den foreslåede ændring vil muliggøre, at den administrative behandlingSide 4
af sager om tinglysningsafgift kan gennemføres på baggrund af allerede eksisterende digitale ting-lysningssystemoplysninger.Ejerskifter, som er sket mellem familiemedlemmer eller andre interesseforbundne parter, vil efterden foreslåede bestemmelse ikke blive anset som et almindeligt frit salg. Afgrænsningen heraf eruændret i forhold til bemærkningerne i det oprindelige lovforslag.Ejerskifter, der sker på baggrund af en tvangsauktion, vil ikke være omfattet af den nævnte værns-regel. Det betyder,at den variable tinglysningsafgift for enfamiliehus, flerfamiliehus eller fritidsboligpå tvangsauktionskal beregnes på baggrund af ejerskiftesummen.
Side 5