Skatteudvalget 2013-14
L 80 Bilag 1
Offentligt
1305987_0001.png
1305987_0002.png
1305987_0003.png
1305987_0004.png
1305987_0005.png
1305987_0006.png
1305987_0007.png
1305987_0008.png
1305987_0009.png
1305987_0010.png
J.nr. 13-5380634Den 28. november
TilFolketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hørings-svar vedrørende forslag tilL 80 - forslag til lov om ændring af lov om vurde-ring af landets faste ejendomme og tinglysningsafgiftsloven.
Holger K. Nielsen/Søren Schou
1 / 10
HøringsskemaOrganisationAdvokatsamfundetBemærkningerAdvokatsamfundet er af den opfattelse,at den ændring af reglerne om klage-sagsbehandling, som bebudes i lovfors-lagets bemærkninger, vil være en alvor-lig svækkelse af borgernes retssikker-hed på ejendomsvurderingsområdet.Hvis ændringen gennemføres, bør dersamtidig gennemføres en ændring afskatteforvaltningslovens § 47, såledesat borgerne kan kræve syn og skøn isager, som behandles af vurderingsan-kenævnene.KommentarerSom det fremgår af lovforslagets be-mærkninger, er forslaget første del afudmøntningen af regeringens udspil”Tillid til ejendomsvurderingerne”.Anden del vil blive fremsat i efteråret2014 og vil omfatte en opfølgning afanbefalingerne fra det nedsatte eks-pertudvalg vedr. en ny vurderingsord-ning, etablering af tilbagebetalingsord-ningen for ejerboliger og endelig æn-dringer af reglerne om klagesagsbe-handling.En ændring af reglerne om klagesags-behandling indgår således ikke i detlovforslag, som regeringen her harfremsat. Regeringen har noteret sigAdvokatsamfundets synspunkter ogvil inddrage dem i overvejelserne iforbindelse med udmøntningen afanden del af regeringens udspil.AndelsboligforeningernesFællesrepræsentationAndelsboligforeningernes Fællesrepræ-sentation (ABF) er af den opfattelse, atdet bør være muligt at kunne klageover vurderinger af ejendomme, derikke var været vurderet tidligere, f.eks.nyopførte andelsboliger.Regeringen ønsker at sikre, at såvelvurderinger som behandling af klagerkommer til at foregå på det bedst mu-lige grundlag. Et sådant grundlag vilvære tilvejebragt, når et nyt vurde-ringssystem er etableret med udgangs-punkt i anbefalingerne fra det ekspert-udvalg, som regeringen har nedsat.Herefter vil det være muligt at klage.Ekspertudvalget skal komme med sineanbefalinger senest den 1. juni 2014.Regeringen vil i efteråret 2014 frem-sætte forslag til den lovgivning, der vilvære nødvendig for at føre et nyt sy-stem ud i livet, således at det nye sy-stem vil kunne anvendes første gang iforbindelse med vurderingen af såvelejerboliger som erhvervsejendommepr. 1. oktober 2015 og ved den efter-følgende klagesagsbehandling.Regeringen ønsker helt at suspenderemuligheden for vurderinger efter vur-deringslovens § 4 frem til 2016, hvoralle vurderinger vil kunne foretagesmed anvendelse af et nyt vurderings-system. Som det også fremgår af hø-ringssvaret fra ABF, er der ikke taleom, at en ejendom vil være ”uvurde-ret” frem til 2016. Hvis der foretages
ABF mener videre, at muligheden forat få foretaget en vurdering uden for dealmindelige vurderingsterminer børopretholdes for andelsboligforeninger,som gennemfører forbedringsarbejderpå ejendommen som f.eks. etableringaf altaner eller tagboliger. ABF mener,2 / 10
at der kan gå for lang tid, hvis man skalvente på næste vurdering eller omvur-dering, som foretages pr. 1. oktober.Hvad tinglysningsafgiften angår børændringen af beregningen af tinglys-ningsafgiften efter Andelsboligforenin-gernes Fællesrepræsentations opfattelseogså gælde andre ejendomme end ejer-boliger.BL Danmarks AlmeneBoligerBL finder det uforståeligt, at almeneboliger i tæt/lavt byggeri ikke opnårsamme nedsættelse af 2013-vurderingen (2012-vurderingen forBL), som ejerboliger.
et større forbedringsarbejde, vil derblive tale om (om)vurdering pr. først-kommende 1. oktober.Der henvises til kommentarerne tilhøringsvaret fra Dansk Ejendoms-mæglerforening.
Almene boliger vurderes i lige år. Ennedsættelse af vurderingen af almeneboliger i tæt/lav bebyggelse skulle igivet fald ikke være af 2012-vurderingen, men af 2014-vurderingen, dvs. den ”forlængede”2012-vurdering. (For ejerboliger er det2013-vurderingen, der nedsættes iforhold til 2011-vurderingen.) Almeneboliger skal som andre erhvervsejen-domme m.v. vurderes igen i 2015. Ennedsættelse ville således kun skullegælde i ét år og ikke i tre år. Der hen-vises i øvrigt til kommentarerne tilhøringsvaret fra Dansk Ejendoms-mæglerforening.Tilbagebetalingsordningen indgår ikkei det lovforslag, som regeringen harfremsat.
Tilsvarende bør den tilbagebetalings-ordning, som regeringen har bebudet,også gælde for almene ejendomme.Videre noterer BL, at SKAT frem til2015 kan nedsætte 2011-vurderingerneaf ejerboliger på grund af fejl. Nogettilsvarende bør også gælde for almeneboliger.
SKATs mulighed for af egen drift atændre 2011-vurderingerne udløb den1. juli 2013. Derfor foreslås den for-længet. Fristen for ændring af 2012-vurderingen af almene boliger er ikkeudløbet. Det sker først den 1. juli2014.Der kan dog være grund til atforlænge denne frist til den 1. juli2015. Regeringen er indstillet på atfremsætte et ændringsforslag herom.Vurderinger foretaget i 2013 kan til-svarende ændres frem til 1. juli 2015.Det følger af allerede gældende reglerog kræver ikke særskilt lovgivning.SKAT har anvendt et sædvanligt for-sigtighedsprincip ved vurderingen i2010. SKAT gav derudover et nedslagpå 10 pct. igrundværdientilalleer-hvervsejendomme, herunder almen-nyttige boliger. Yderligere gav SKATet nedslag på 10 pct. iejendomsværdientil
BL henviser til Rigsrevisionens kritik afejendomsvurderingerne, særligt kritik-ken mod vurderingerne af erhvervs-3 / 10
ejendomme i 2010, hvor SKAT trakekstra 10 pct. fra i vurderingerne af alleandre ejendomme end beboelsesejen-domme. SKAT undlod hermed at an-vende forsigtighedsprincippet ved vur-deringen af beboelsesejendomme. Da2010-vurderingen anvendes ved beta-lingen af ejendomskatter i årene 2012-2013, ønsker BL ejendomsskatterne satned med 10 pct. og forskellen automa-tisk tilbagebetalt.
alle erhvervsejendomme bortset frabeboelsesejendomme.Beboelsesejendomme har hermed fåetsamme nedsættelse af grundværdienog hermed af beskatningsgrundlagetsom alle andre erhvervsejendomme.Der er ikke grundlag for yderligerenedsættelse. Beboelsesejendomme harganske vist ikke fået deres ejendoms-værdi reduceret, men da der ikke beta-les dækningsafgift af beboelsesejen-domme, har ejendomsværdien ikkebetydning i denne forbindelse.Denne beslutning er ikke truffet afSKAT. Den er truffet af regeringen, jf.det foreliggende lovforslag, og er be-grundet i, at ekspertudvalget - ligesomfor ejerboliger - skal have mulighedfor at komme med sine anbefalinger,inden en ny vurdering gennemføres.Et alment boligselskab er en professi-onel aktør på ejendomsmarkedet. Deter en almindelig privat boligejer ikke.En professionel aktør må formodes atvære opmærksom på konsekvenserneaf en ejendomsvurdering og dervedmere tilbøjelig til at klage, hvis manikke mener, at vurderingerne er rigtige.Der er som ovenfor nævnt ikke grund-lag for yderligere nedsættelser afgrundværdierne for så vidt angår vur-deringerne i 2010. Der henvises i øv-rigt til kommentarerne til høringssva-ret fra Dansk Ejendomsmæglerfor-ening.Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Advokatsamfundet.
BL bemærker derudover, at SKATtilsyneladende selv har begrænset tiltrotil erhvervsvurderingerne, herunder2012-vurderingen, da man har besluttetikke at gennemføre 2014-vurdeingenmed det nuværende system, men af-vente den nye vurderingsordning i2015.
BL mener samlet set, at usikkerhedenomkring vurderingerne er den sammefor almene boliger (tæt/lavt byggerisåvel som etagebyggeri), som den erfor andre ejendomme. Ejerboliger oglejeboliger bør derfor behandles ens.Der bør derfor etableres samme tilba-gebetalingsmekanisme for tæt/lavtbyggeri som for ejerboliger. Endviderebør 2010-vurderingen af almene boli-ger sættes ned, og evt. for meget betal-te ejendomsskatter baseret på 2010-vurderingen bør refunderes.
Endelig ønsker BL det fortsat muligt atindbringe beløbsmæssige vurderings-skøn for Landsskatteretten.Dansk Ejendomsmægler-foreningFor så vidt angår vurderingsloven på-peger Dansk Ejendomsmæglerforening(DE), at reduktionen i vurderingernepå 2,5 pct. kun omfatter ejerboliger ogikke erhvervsejendomme. Det sammegælder den tilbagebetalingsordning,som er bebudet i regeringens udspil.Erhvervsejendomme dækker i vurde-ringsmæssig henseende over en megetbred vifte af ejendomme. Der er taleom alt fra små butikker over land-brugsejendomme til beboelsesejen-domme, kontorejendomme og store
4 / 10
Herved får ejere af erhvervsejendom-me ikke mulighed for en automatiskøkonomisk kompensation for, at enmulig upræcis vurdering kan have førttil for høj betaling af grundskyld ogdækningsafgift. Det forhold, at suspen-sionen af § 4-vurderingerne også om-fatter erhvervsejendomme, er ifølgeDE tegn på, at også vurderinger aferhvervsejendomme er upræcise. DEønsker således erhvervsejendommeomfattet af såvel reduktionen på 2,5pct. som den påtænkte tilbagebeta-lingsordning.
industrianlæg.Ejerboliger er omfattet af de såkaldteforslagsmodeller, hvor der maskineltberegnes et forslag til en vurdering udfra en række tilgængelige oplysningerom salgspriser m.v. Noget tilsvarendefindes ikke for erhvervsejendomme.Dertil er der tale om en alt for diffe-rentieret gruppe.Dette indebærer, at vurderingen af enerhvervsejendom alt andet lige vil væremere individuelt baseret end vurderin-gen af en ejerbolig, der som nævnt eren ”maskinvurdering”. Hermed vilvurderingen også alt andet lige væremindre usikker end vurderingen af enejerbolig. Dertil kommer, at professi-onelle aktører i højere grad end bolig-ejere må formodes at være opmærk-somme på konsekvenserne af en ejen-domsvurdering og derved vil væremere tilbøjelige til at klage, hvis manikke mener, at vurderingerne er rigtige.SKAT har anvendt et sædvanligt for-sigtighedsprincip ved vurderingen i2010. Der henvises til kommentarernetil høringssvaret fra BL Danske Alme-ne Boliger.Regeringen finder samlet set ikkegrundlag for generelt at nedsætte vur-deringerne af erhvervsejendommemed 2,5 pct.Som det fremgår af lovforslagets be-mærkninger, fremlægges der med detteforslag den lovgivning, som det ernødvendigt at gennemføre inden års-skiftet i forhold til regeringens udspil”Tillid til ejendomsvurderingerne”. Iudspillet foreslås, at tinglysningsafgif-ten i forbindelse med handel medejerboliger som hovedregel fremoverskal beregnes på baggrund af handels-prisen. Det er endvidere regeringenshensigt i efteråret 2014 at fremsættelovforslag om de resterende dele afregeringens udspil.
Hvad tinglysningsafgiften angår, påpe-ger DE, at ændringen af tinglysningsaf-giftsloven kun vedrører ejerboliger, ogat der således også efter den 1. januar2014 er risiko for, at erhvervsejen-domme skal svare tinglysningsafgift afen upræcis vurdering. DE påpegerendvidere, at lovforslaget ikke indehol-der forslag omkring udbetaling af formeget erlagt tinglysningsafgift for ejer-boliger, der er baseret på 2011-vurderingen, således som det fremgåraf regeringens udspil ”Tillid til ejen-domsvurderingerne”. DE henstiller til,at det lovforslag, som regeringen for-venter at fremsætte i efteråret 2014,også indeholder en udbetalingsordning5 / 10
om tilbagesøgning af for meget erlagttinglysningsafgift både for ejerboligerog erhvervsejendomme.Endelig kommenterer DE den bebu-dede ændring af reglerne om klage-sagsbehandling, hvor foreningen ud fraretssikkerhedsmæssige betragtningerstiller sig meget kritisk.Dansk ErhvervDansk Erhverv savner en begrundelsefor, hvorfor man i lovforslaget ikke hartaget hensyn til, at 2012-vurderingen aferhvervsejendomme også kan haveværet upræcis. Dansk Erhverv anbefa-ler dog ikke, at vurderingerne af er-hvervsejendomme generelt sænkesmed 2,5 pct., idet der kan være ejere afsådanne ejendomme, der kan have eninteresse i en højere vurdering. DanskErhverv foreslår i stedet, at det gøresmuligt at vælge en vurdering, som erenten 2,5 pct. højere eller 2,5 pct. lave-re end 2012-vurderingen.Dansk Erhverv mener videre, at detbør være muligt at klage over 2013-vurderingen og 2014-vurderingen in-den for de almindelige klagefrister ogikke først i 2016, som det er foreslået.Dansk IndustriDansk Industri (DI) finder det ud fraen retssikkerhedsmæssig betragtningbetænkeligt, at regeringen såvel i situdspil fra oktober 2013 som i bemærk-ningerne til lovforslag L 80 bebuder, atklager over beløbsmæssige vurderings-skøn fremover skal behandles vedvurderingsankenævnene, mens Lands-skatteretten udelukkende skal behandlesager, som vedrører fortolkningen afreglerne.DI savner endvidere en tilkendegivelseaf, hvilke konsekvenser manglendeoverholdelse af loven i forbindelse medvurderingen af erhvervsejendomme vilfå. DI henviser i denne forbindelse tilRigsrevisionens beretning fra august2013, hvori det anføres, at der vedvurderingen af erhvervsejendomme i2010 blev taget uvedkommende hen-syn (prioritering af ejendomme i kom-muner med dækningsafgift). Det frem-går iflg. DI af beretningen, at SKAT i2013 vurderer, at dette forhold er an-6 / 10
Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Advokatsamfundet.
Der henvises generelt til kommenta-rerne til høringssvaret fra DanskEjendomsmæglerforening. Det skaltilføjes, at en ejendomsvurdering medvurderingslovens udtryk er en vurde-ring af den pågældende ejendom ihandel og vandel. Det er ikke muligtfor ejeren af en ejendom selv at vælgeden vurdering, der passer den pågæl-dende bedst, og regeringen ønskerheller ikke en sådan ordning indført.
Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Andelsboligforenin-gernes Fællesrepræsentation.
Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Advokatsamfundet.
Skatteministeren har en frist på firemåneder til at svare Statsrevisorernepå den rejste kritik. Denne frist erendnu ikke udløbet. Regeringen øn-sker ikke at kommentere enkelte deleaf kritikken, før en samlet besvarelsetil Statsrevisorerne er afgivet.
svarspådragende og vil kunne udløseerstatningsansvar, hvis de enkelte ejerekan påvise en sammenhæng mellemvurderingen og eventuelle tab. DI me-ner, at ejere af erhvervsejendomme børgøres bekendt med, hvordan de børforholde sig med hensyn til at rejse eteventuelt erstatningskrav, herunderhvordan den enkelte ejer af en er-hvervsejendom kan gøre sig bekendtmed, om der er grundlag for et sådantkrav.Danske AdvokaterDanske Advokater meddeler, at manikke har bemærkninger.Domstolsstyrelsen bemærker, at lov-forslaget vil medføre udgifter til tilret-ning af tinglysningssystemet. Dom-stolsstyrelsen forventer, at udgiften vilkunne afholdes inden for den nuvæ-rende bevilling.Ejendomsforeningen Danmark erstærkt kritisk over for de bebudedeændringer i reglerne om klagesagsbe-handling, hvorefter beløbsmæssigevurderingsskøn skal behandles af vur-deringsankenævnene, mens Landsskat-teretten udelukkende skal behandlespørgsmål om fortolkning af reglerne.Erhvervsstyrelsen konstaterer, at for-slaget ikke indeholder administrativekonsekvenser for erhvervslivet.KL er skeptisk over for Skatteministe-riets vurdering af, at lovforslaget ikkehar konsekvenser for den kommunaleøkonomi i 2013 og 2014. KL påpeger,at SKAT med lovforslaget nu får mu-lighed for af egen drift at ændre 2011-vurderingerne frem til 2015, hvilket vilmedføre udgifter for kommunerne tiltilbagebetalinger. KL nævner, at man i2012 har haft udgifter til tilbagebetalingaf grundskyld på 450 mio. kr. uden atmodtage kompensation herfor.Lovforslaget giver SKAT mulighed forat ændre 2011-vurderingen af ejerboli-ger frem til den 1. juli 2015. (Tidsfri-sten var udløbet den 1. juli 2013.)2012-vurderingen kan - også efter degældende regler - ændres frem til 1. juli2014 og 2013-vurderingen frem til2015.Den forlængede mulighed for at ændre2011-vurderingen vedrører kun ejer-boliger. En sådan fejlretning kan væreaf stor økonomisk betydning for denenkelte boligejer, men i en provenu-mæssig sammenhæng skønnes konse-kvenserne at være beskedne. De 450mio. kr., som KL tilbagebetalte i 2012,vedrørte også erhvervsejendomme.De forhold, som EjendomsforeningenDanmark kommenterer, indgår ikke idet foreliggende lovforslag. Der henvi-ses i øvrigt til kommentarerne til hø-ringssvaret fra Advokatsamfundet.
Domstolsstyrelsen
EjendomsforeningenDanmark
Erhvervsstyrelsen
KL
7 / 10
KL foreslår, at man ændrer lovforsla-get, således at SKAT også vil kunneændre en 2011-vurdering til ugunst forborgeren.
Det vil ikke være muligt på nuværendetidspunkt at ændre en 2011-vurderingtil ugunst for borgeren. Som ovenfornævnt udløb tidsfristen den 1. juli2013. Hvis man i dag ændrede loven,så en 2011-vurdering kunne ændres tilugunst for borgeren, ville der være taleom skærpende lovgivning med tilba-gevirkende kraft.Svaret på dette spørgsmål er nej.Grundforbedringsfradraget løber i 30år, hvorefter det automatisk udløber.Grundforbedringsfradraget er en selv-stændig ansættelse, som fra og med2013 ansættes efter en skematisk for-mel. De 2011-ansættelser, der førersvidere til 2013, er ansættelser af ejen-domsværdier, grundværdier og even-tuelle fordelinger, jf. forslaget til vur-deringslovens § 42.Det er selvsagt vigtigt, at borgerneinformeres om konsekvenserne af denlovgivning, som vedtages. KL er vel-kommen til at rette henvendelse tilSKAT, hvis man mener, at der er be-hov for en fælles informationsindsats.SKAT er orienteret herom. KL erdesuden velkommen til at rette hen-vendelse til SKAT om de pågældendespørgsmål.
KL rejser spørgsmålet om behandlin-gen af grundforbedringsfradrag, derudløber. Spørgsmålet er, om et grund-forbedringsfradrag, som indgik i vurde-ringen i 2011, og som f.eks. udløber i2012, alligevel også skal gives i 2013som en del af den forlængede 2011-vurdering.
KL finder det vigtigt, at det kommuni-keres ud, at reduktionen af vurderin-gerne kun i et relativt begrænset antaltilfælde fører til en faktisk lavere skat-tebetaling. KL medvirker gerne hertil.
KL påpeger desuden forskellige tekni-ske forhold i forbindelse med udviklingaf nye systemer.Landbrug & FødevarerLandbrug og Fødevarer (L&F) finder,at den ”forlængede” 2012-vurdering aferhvervsejendomme, herunder land-brugsejendomme, som et minimumskal nedsættes med 2,5 pct., som det ertilfældet for ejerboliger. Alternativtønskes det gjort muligt for ejere aferhvervsejendomme, herunder land-brugsejendomme, at klage over vurde-ringen pr. 1. oktober 2014.L&F mener videre, at muligheden forat få foretaget en vurdering uden for dealmindelige vurderingsterminer børopretholdes for landbrugsejendomme,hvor der ofte er behov for at få foreta-get en sådan vurdering i forbindelsemed ejerskifte eller udstykning.
Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Dansk Ejendoms-mæglerforening.
Der henvises til kommentarerne tilhøringssvaret fra Andelsboligforenin-gernes Fællesrepræsentation.
8 / 10
Hvad tinglysningsafgiften angår, frem-hæver L&F, at tinglysningsafgiftenfremover skal betales af handelsprisen,bortset fra familiehandler, der falderind under en værnsregel. L&F ønsker iden forbindelse uddybet, hvor mangehandler de nye regler vil få betydningfor, herunder hvor mange familiehand-ler, der vil være omfattet værnsreglen.
Med lovforslaget foreslås det, at ting-lysningsafgift i forbindelse med handelmed ejerboliger skal beregnes på bag-grund af handelsprisen, undtagen nårder er tale om interesseforbundneparter, herunder familiehandler. For-slaget har betydning for beregningenaf tinglysningsafgift for de handlermed ejerboliger, hvor handelsprisen erlavere end ejendomsvurderingen. An-tallet af handler, der kan blive omfattetaf de ændrede regler, afhænger af enrække forhold, herunder prisudviklin-gen og ejendomssalget. Med en visusikkerhed skønnes, at ca. 25.000-30.000 handler med ejerboliger i 2014kan blive omfattet af ændringen aftinglysningsafgiftsloven. Endviderevurderes, at værnsreglen vil omfatte etpar tusinde familiehandler.
Rafn & Søn
Rafn & Søn (R&S) mener generelt, aten videreførelse af 2011- og 2012-vurderingerne som foreslået vil giveden fornødne ro til at skabe et nytejendomsvurderingssystem. R&S me-ner dog, at lovforslaget er en uberetti-get forskelsbehandling, hvor ejerboligertilgodeses i forhold til leje- og andels-boliger.Derudover peger R&S på to konkreteforhold:Det første forhold vedrører forældel-sesproblematikken. Det anføres såle-des, at ejendomsskat betalt primo 2013vil være forældet, når der i 2016 igenkan klages over vurderingerne.
Den ejendomsskat (grundskyld), der erbetalt primo 2013, er beregnet pågrundlag af vurderingen i 2011. 2011-vurderingen kan ikke længere påklages,hverken i 2016 eller på noget andettidspunkt. Der vil blive taget stilling tileventuelle forældelsesspørgsmål i for-bindelse med den tilbagebetalingsord-ning, som er bebudet i regeringensudspil. Der vil skulle lovgives herom iefteråret 2014.Hverken boligejere eller ejere af andreejendomme fratages muligheden for atklage over en ejendomsvurdering.Spørgsmålet er alene,hvornårder kanklages.Det er korrekt, at en omvurdering pr.1. oktober 2013 danner grundlag for
Det andet forhold vedrører omvurde-ringer i 2013 og 2014, hvor R&S me-ner, at det fortsat skal være muligt atklage efter de regler, der hidtil har væ-ret gældende. En omvurdering foreta-get pr. 1. oktober 2013 vil dannegrundlag for opkrævning af grundskyldfor 2015 og 2016, men borgeren vilikke kunne klage før i 2016. SKAT vil9 / 10
kunne ændre vurderingen i medfør afrevisionsbestemmelsen i skatteforvalt-ningslovens § 33 a, men borgeren harikke samme mulighed.
opkrævningen af grundskyld i 2015,men kun i det omfang, at der betalesgrundskyld af den aktuelle grundvær-di.Hvis en klage resulterer i tilbagebe-taling af skat for tidligere år, vil der skeen sædvanlig forrentning af beløbet.Der gælder de samme hensyn medhensyn til omvurderinger som medalmindelige vurderinger. Det vil sige,at klager først bør behandles, når etnyt og bedre vurderingssystem er etab-leret med udgangspunkt i ekspertud-valgets anbefalinger.
Realkreditforeningen
Realkreditforeningen finder nedslaget i2011-vurderingen på 2,5 pct. megetbeskedent i forhold til de stigninger påop til 80 pct., der skete ved 2011-vurderingen. Det ville ifølge Realkre-ditforeningen være mere fair at su-spendere 2011-vurderingen og i stedetbenytte en tidligere vurdering, ellershvis man fastlåste det nuværende skat-tebeløb, indtil man har et bedre op-krævningsgrundlag.Ældresagen finder det betænkeligt, atborgernes adgang til at klage indskræn-kes, som det sker med dette lovforslag,hvorefter vurderingen alene kan be-handles af vurderingsankenævnet.Ældresagen anfører videre, at en ned-sættelse af ejendomsvurderingen vilbegrænse muligheden for at yde lån tilpensionister til betaling af kommunalejendomsskat, da der skal stilles sikker-hed for lånet inden for den offentligeejendomsværdi. Ældresagen foreslår, atnedsættelsen af ejendomsvurderingenmed 2,5 pct. ikke medregnes ved opgø-relsen af ejendomsværdien ved ydelseaf sådanne lån.
Der er ingen grund til at tro, at 2009-vurderingen eller 2007-vurderingenville være et bedre udtryk for prisfor-holdene i 2013 end 2011-vurderingen.Valg af en tidligere vurdering end 2011ville ikke give et resultat, der var merepræcist end den ”forlængede” 2011-vurdering reduceret med 2,5 pct.
Ældresagen
Dette indgår ikke i lovforslaget. Derhenvises til kommentarerne til hø-ringssvaret fra Advokatsamfundet.
Lovforslaget indeholder ikke ændrin-ger afreglerne om lån til pensionistertil betaling af kommunal ejendoms-skat. Nedsættelsen af ejendomsvurde-ringerne som følge af dette lovforslagvil have samme betydning på detteområde som nedsættelser, der skyldesændringer af ejendommen eller fal-dende ejendomspriser.
10 / 10