Jeg vil godt takke for debatten, som jeg er meget, meget tilfreds med, ikke mindst fordi den jo ligesom afspejler, at det her lovforslag vil blive vedtaget ved tredjebehandlingen, og det har været afgørende for regeringen, at vi får det her lovforslag vedtaget ved tredjebehandlingen.
Anledningen er jo, som det også er påpeget af flere ordførere, at Rigsrevisionen i august måned kom med en meget voldsom kritik af ejendomsvurderingssystemet, en kritik, som betød, at vi i regeringen var nødt til at reagere på det.
Den kritik, der blev rejst af Rigsrevisionen, angår perioden tilbage til 2003, da man indførte det nye vurderingssystem, og den forvaltning af systemet, som forskellige Venstreskatteministre havde håndteret.
Det er jo interessant, at der, selv om der i hele perioden var mange advarsler, så ikke var nogen af Venstreskatteministrene, der følte trang til at handle på det; der blev ikke gjort noget.
Man kan jo sige, at så kunne vi som regering ligesom stå og ryste det af os og sige, at det ikke er vores ansvar, at det er der forskellige borgerlige regeringer der har ansvaret for, og at vi derfor lægger det ansvar fra os, men det gjorde vi ikke.
For vi er jo fuldstændig klar over, at en eller anden diskussion om, hvem der har skylden for det og det, ikke hjælper de mennesker, der har behov for at få et ordentligt vurderingssystem, og derfor har vi så taget ansvaret på os og er gået i gang med at få ryddet op og få skabt et nyt ejendomsvurderingssystem.
Det kunne vi ikke gøre fra den ene dag til den anden.
For systemet var så misrøgtet af forskellige borgerlige ministre, at vi var nødt til at nedsætte et ekspertudvalg med den tidligere Nykreditdirektør Peter Engberg som formand, som nu skal gå i tænkeboks og fremlægge et udspil til et nyt vurderingssystem, som kommer næste år.
Det er så min forventning, at vi kan lave et bredt politisk forlig om et nyt vurderingssystem, helst inden sommerferien næste år, men i hvert fald, så vi kan være klar til lovgivningen i efteråret 2014, så det nye system kan fungere fra 2015.
For der er ganske mange ting på det tekniske plan, i forhold til it-systemer osv., som skal implementeres i SKAT, for at vi kan få det nye vurderingssystem til at fungere, og det betyder så også, at vi på baggrund af det nye system kan lave en tilbageregning i forhold til de boligejere, som måtte have betalt for meget i enten ejendomsværdiskat eller grundskyld.
Men vi stod så samtidig med det problem, at SKAT lige stod foran at skulle i gang med 2013-vurderingen.
Og der stod vi med et valg, nemlig om vi skulle lade 2013-vurderingen, som SKAT var i gang med og havde forberedt ganske grundigt, køre videre, eller om vi ligesom skulle sige, at det går ikke rigtig, for 2013-vurderingen vil være baseret på de samme principper som 2011-vurderingen, som jo havde fået en meget voldsom kritik fra Rigsrevisionen.
Det var i og for sig en lidt svær beslutning.
For i SKAT mente man, at man kunne gøre det bedre end i 2011, man havde fået nogle bedre systemer ind og kunne derfor foretage en bedre vurdering, men vi mente i regeringen, og jeg mente som skatteminister, at det ville være for risikabelt at lave en 2013-vurdering, som risikerede at have mange af de samme fejl, som også lå i 2011-vurderingen.
Det var derfor, vi så besluttede, om jeg så må sige, at forlænge 2011-vurderingen; at suspendere 2013-vurderingen og lade 2011-vurderingen køre videre frem til 2015 – i første omgang ville vi bare lade den køre videre, men efter at vi havde tænkt os om, ville vi så skære 2,5 pct.
af vurderingerne.
Der er stor forskel på de 2,5 pct., som vi skærer af vurderingerne, og de 10 pct., som V og K ville skære af.
For V og K ville skære 10 pct.
af grundskyldsloftet, og det er noget helt, helt andet end det, vi foreslår i det her lovforslag.
Det, vi foreslår, er rettet imod de boligejere, specielt i yderområderne, som kan være kommet i klemme, enten fordi de har betalt ejendomsværdiskat af en værdi, der ligger under niveauet for 2002, eller en grundskyld under grundskyldsloftet.
Det er ikke specielt mange, der gør det, men der er nogle, der gør det, og vi har så følt det rimeligt, at de, om jeg så må sige, fik en midlertidig hjælp, ikke en permanent hjælp, for der bliver jo afregnet til sin tid, når det nye vurderingssystem kommer i gang.
Så det er et spørgsmål om, om man skal være kassekredit i forhold til staten i en periode, og i hvilket omfang man skal være det.
Så der er ingen, der kommer til at betale for meget eller for lidt på grund af det her; det her er, om jeg så må sige, bare det, vi gør i den mellemliggende periode, frem til at vi får det nye vurderingssystem op at stå fra 2015.
Og vi fandt det rimeligt at skære de her 2,5 pct.
af vurderingerne, specielt i forhold til at hjælpe dem i yderområderne, der betaler ejendomsværdiskat af en værdi, der er faldet så meget i de seneste år, at man ligger under niveauet for 2002, eller en grundskyld, der ligger under grundskyldsloftet.
Så det er baggrunden for det, og det har været meget afgørende for os at få det her vedtaget, for det er en forudsætning for, at ekspertudvalget kan arbejde videre i fred og ro næste år, indtil vi kan få et nyt vurderingssystem.
Der er jeg så selvfølgelig tilfreds med, at Venstre og Konservative i forbindelse med aftalen om finansloven tilkendegav, at de ville stemme gult til det her.
Det betyder, at regeringen har en sikkerhed for, at det her lovforslag kan blive gennemført.
Jeg skal ikke komme ind på eller blande mig i den debat, der har været mellem de borgerlige partier her i dag, udelukkende udtrykke min meget, meget store tilfredshed med, at regeringen kan være sikker på at have et flertal for det her lovforslag.
Der har været rejst forskellige problemstillinger på forskellige områder, som jeg regner med at vi kan tage fat på under udvalgsbehandlingen, og vi er i regeringen og i Skatteministeriet selvfølgelig villige til at besvare alle de spørgsmål, der måtte komme fra Skatteudvalget.