Retsudvalget 2013-14
L 8
Offentligt
1302246_0001.png
1302246_0002.png
1302246_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. november 2013PolitikontoretSamina Munir Lanewala2013-0037-0051948397
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 8), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 (L 8) fra Folketingets Retsudvalg:

”Den forhøjede strafferamme på 6 års fængsel udformes somen såkaldt overbygningsbestemmelse i forhold til den eksiste-rende strafferamme for dopingkriminalitet, der er på 2 årsfængsel. Tanken er, jf. bemærkningerne til lovforslaget, at denforøgede strafferamme skal tages i anvendelse overfor formid-ling af stofferne til et større antal personer eller andre skær-pende omstændigheder, herunder formidling af særligt farligedopingmidler. Kan ministeren bekræfte, at forhøjelsen af straf-ferammen ikke vil kunne komme til at finde anvendelse i sagermod almindelige brugere og besiddere af dopingstoffer, f.eks.de der bruger de ulovlige stoffer i forbindelse med deres egenstyrketræning?”

Svar:

Den foreslåede forhøjede strafferamme for dopingkriminalitet vil finde an-vendelse, når der foreligger særligt skærpende omstændigheder. Det følgersåledes af den foreslåede § 191 a, stk. 1, at bestemmelsen skal gælde i til-fælde, hvor der er tale om overdragelse af dopingmidler til et større antalpersoner, mod betydeligt vederlag eller under andre særligt skærpende om-stændigheder.Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, at der med den fo-reslåede § 191 a,stk. 2,sker en særskilt kriminalisering af forskellige for-mer for forberedelseshandlinger, der udføres med henblik på en senere ud-bredelse af den i det foreslåede stk. 1 nævnte karakter.Det fremgår af pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt afde specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, at der ved vurderingen af, om derforeligger særligt skærpende omstændigheder, bl.a. vil kunne lægges vægtpå, om der er tale om en mere systematisk overtrædelse af dopinglovgiv-ningen og herunder, om forholdet har karakter af et illegalt erhverv, f.eks.hvor den kriminelle fungerer som fast leverandør af ikke ubetydeligemængder af dopingmidler til aftagere i et større antal motions- og fitness-centre (grossistlignende virksomhed). Endvidere kan udbredelse af særligtfarlige dopingmidler anses som særligt skærpende omstændigheder.Det følger endvidere af pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger samt af despecielle bemærkninger til § 1, nr. 1, at bestemmelsen særligt tager sigtepå organiseret og omfattende dopinghandel, herunder med internationaleforgreninger, og på enkeltstående særligt grove tilfælde.2
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1., samtde specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, tilsigtes der ikke i øvrigtnogen skærpelse i forhold til de straffe, der i dag udmåles for dopingkri-minalitet.
3