Skatteudvalget 2013-14
L 79
Offentligt
J.nr. 13-0203936Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 79 - Forslag til Lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lovom ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. december 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
Spørgsmål
Mener ministeren, at den øgede beskatning i Nordsøen er hensigtsmæssig set ilyset af, at Serviceeftersynsudvalget bekræfter i deres rapport på side 28, at denye skatteregler ikke er egnede til at tiltrække og understøtte selskaber på dendanske sokkel, som ikke har produktion og dermed indtægter (Der står: ”Nyeaktører står således med en risiko for et større tab end aktører, der allerede er iskatteposition. Med andre ord påtager staten sig en større del af risikoen for deaktører, der er i skatteposition, mens de nye aktører, i det omfang aktivitetenviser sig ikke at generere positiv indkomst, selv bærer risikoen.”), og at nuvæ-rende – større – investorer som Bayerngas vil sænke investeringsniveauet ifremtiden som konsekvens af den øgede beskatning? Mener ministeren her-under, at der er en klar sammenhæng mellem regeringens forventede provenuog Serviceeftersynsudvalgets konklusion om, at det bliver mere risikofyldt forkommende investorer at investere i Nordsøen, samtidig med at allerede nuvæ-rende investorer vil sænke niveauet?
Svar
Jeg mener bestemt, at det er hensigtsmæssigt, atregeringen nu harmonisererbe-skatningen i Nordsøen.Regeringen følger med lovforslaget anbefalingerne fraserviceeftersynet.Eftersy-net har peget på, at de gamle beskatningsregler bør ophæves, fordi de virkerstærkt forvridende i forhold til selskabernes investeringsbeslutninger. Forvrid-ningen betyder, at det samlede afkast, som selskaberne og staten opnår, blivermindre, end det kunne have været. De nye regler skønnes at indebære en mar-kant reduktion i forvridningstabet og dermed et større samlet afkast af res-sourcerne i Nordsøen.Samtidig harserviceeftersynetvist, at de nye regler, der blev indført i 2003, harværet både balancerede og holdbare.Det er ikke korrekt, når det anføres i spørgsmålet, atserviceeftersynetskulle be-kræfte, at de nye regler ikke er egnede til at tiltrække og understøtte nye sel-skaber på den danske sokkel.Serviceeftersynet konkluderersåledes i selv sammeafsnit, hvori den citerede passage indgår, at den kommende 7. udbudsrundebør tage udgangspunkt i vilkårene, som blev anvendt i 6. udbudsrunde – her-under de nye regler i kulbrinteskatteloven.Der er heller ikke ifølgeserviceeftersynetbelægfor, at harmoniseringen skulle føretil et lavere investeringsniveau i den danske del af Nordsøen.Serviceeftersynethar således overordnet peget på, at det høje afkast, der er for-bundet med indvindingsvirksomhed i Nordsøen–også efter 2004 hvor de nye2/3
regler blev indført–indikerer, at der fortsat vil kunne tiltrækkes investeringertil den danske del af Nordsøen.Jeg henviser i den forbindelse også til mit svar på SAU alm. del spørgsmål nr.435 af 7. maj 2013, hvoraf det blandt andet fremgår:”Samlet set vurderes regeringens forslag at øge incitamentet til at foretage investeringer, hvil-ket isoleret set vil medføre en stigning i produktionen.Det betyder ikke, at selskaberne ikke vil revurdere nogle af deres planer. Det vil de givetvis– særligt fordi de gamle regler, som beskrevet ovenfor, på en række punkter giver uhensigts-mæssige incitamenter. Men der er ikke belæg for at sige, at aktiviteten vil gå i stå.Siden 2006 er der investeret omkring 6 mia. kr. i efterforskning efter nye olie- og gasfelter oginvesteret mere end 38 mia. kr. i nye produktionsanlæg. Langt hovedparten af investeringer-ne er foretaget i tilladelser på nye skattevilkår. Den 6. udbudsrunde og ikke mindst for-håndsinteressen for den kommende 7. udbudsrunde bekræfter endvidere, at selskaberne –også med de nye skattevilkår – finder det attraktivt at investere i Nordsøen.Der blev i forbindelse med 6. udbudsrunde i 2006 givet 14 nye tilladelser, bl.a. til selska-ber, der også har tilladelser på gamle regler. Disse tilladelser beskattes alle efter de nye regler,dvs. de samme vilkår, som regeringen foreslår for de gamle tilladelser fra før 2004.Der er samtidig stor interesse for den kommende 7. udbudsrunde fra internationale oliesel-skaber. Tidligere var især små og mellemstore selskaber interesserede, men denne gang er deten blanding af store og små selskaber.”Jeg mener på baggrund af ovenstående, at der er en klar sammenhæng mellemserviceeftersynetskonklusioner og det akkumulerede merprovenu på ca. 28½ mia.kr., som regeringen forventer ved harmoniseringen.
3/3