Skatteudvalget 2013-14
L 79
Offentligt
1310833_0001.png
1310833_0002.png
1310833_0003.png
J.nr. 13-0203936Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 79 - Forslag til Lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lovom ansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 6. december 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, somfår som effekt, at besluttede og til Energistyrelsen indrapporterede investerin-ger inden 1. marts 2013 gives et kulbrintefradrag på 10 x 10 pct. for de inve-steringer, som afholdes efter den 1. januar 2014.
Svar
Et ændringsforslag som det nævnte kan se således ud:”Til § 1

1)I

den undernr. 13foreslåede affattelse af§27 Cindsættes efter stk. 7 somstk. 8:”Er investeringer besluttet og indrapporteret til Energistyrelsen inden 1. marts2013, indrømmes et årligt kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år for de udgifter,som afholdes den 1. januar 2014 eller senere.”[Supplerende overgangsordning for kulbrintefradrag]BemærkningerDer foreslås en supplerende overgangsordning, hvorefter der indrømmes etårligt kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år for investeringer, som afholdes den 1.januar 2014 eller senere, hvis investeringerne er besluttet og indrapporteret tilEnergistyrelsen inden den 1. marts 2013.Provenumæssige konsekvenserHvis der indføres en overgangsordning som foreslået, vil det mindske mer-provenuet fra harmoniseringen af kulbrintebeskatningen og dermed også re-ducere midlerne til udmøntning af Togfonden DK.Medtages investeringer indrapporteret inden 1. marts 2013, så disse udløser etårligt kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år fra året, hvor udgiften afholdes, vurde-res det samlet set at indebære et akkumuleretmindreprovenu på ca. 4 mia. kr.,når der er korrigeret for statens ejerandel i DONG og Nordsøfonden.”For god ordens skyld skal jeg understrege, at jeg ikke kan støtte et sådant æn-dringsforslag.I den forbindelse vil jeg nævne, at det anvendte kriterium - beslutningstids-punktet for en investering – er vanskeligt at håndtere. Det vil således værevanskeligt at vurdere, i hvilket omfang investeringer foretaget 1. januar 2014eller senere kan henføres til beslutninger truffet inden 1. marts 2013. Der vil fx2/3
kunne blive tale om at vurdere, om en beslutning truffet i2010 ligger til grundfor en investering, som først foretages i 2018.Jeg vil i øvrigt henlede opmærksomheden på, at regeringen med lovforslagetfølger anbefalingerne fraserviceeftersynet,herunder anbefalingen vedrørendeovergangsregler for de berørte selskaber.Lovforslagets overgangsregler sikrer en gradvis overgang til de nye regler forinvesteringer, der allerede er foretaget inden overgangen. Forslaget følger denmest lempelige af de to modeller for overgangsregler, somserviceeftersynetharpeget på.Overgangsordningen svarer i udgangspunktet til den ordning, som VK-regeringen fastsatte for selskaberne under eneretsbevillingen, da disse overgiktil beskatning efter de nye regler i 2004.I den foreslåede overgangsordning indgår tillige en særlig, gunstigere over-gangsregel, der sikrer, at de berørte selskaber får et kulbrintefradrag på i alt115 pct. for de investeringer, der er foretaget – og betalt – i perioden 2005-13,og som ved gældende regler ikke har udløst kulbrintefradrag, da de endnu ikkehar opfyldt betingelserne for at kunne afskrives.
3/3