Skatteudvalget 2013-14
L 79 Bilag 9
Offentligt
1311030_0001.png
1311030_0002.png
1311030_0003.png
J.nr. 13-0203936Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 79 - Forslag til Lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov omansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.).Hermed sendes bemærkninger til henvendelse af 4.december 2003 fra DanoilExploration A/S(bilag 5).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
HenvendelseDanoil Exploration A/S anfører, at selskabets andel i tilladelse 7/89 (Syd Arnefeltet)vil blive urimeligt belastetskattemæssigt som følge af lovforslaget, da derallerede nu betales mere skat fra tilladelsen end det, der foreslås under de nyeregler i kulbrinteskatteloven. Danoil Exploration A/S henviser i den forbin-delse til dettidligere fremsendte høringssvar med bilag.Det kritiseres, at ministeriet i kommentaren til høringssvaret har sammenholdtbetingelserne i tilladelse 7/89 med betingelserne i eneretsbevillingen. Det an-føres, at det ikke er og aldrig har været Danoil Exploration A/S’ påstand, atbetingelserne i tilladelse 7/89 skal holdes op mod vilkårene i Nordsøaftalen –hverken før eller nu.Danoil Exploration A/S forstår det således, at lovforslagets intention alene erat harmonisere et enkelt beskatningselement (kulbrinteskatten), men anfører,at forslaget samtidig ser bort fra alle andre beskatningselementer.
Hertil bemærkesDer henvises indledningsvist til kommentaren til Danoil Exploration A/S’høringssvar, jf.bilag 1 til lovforslaget.Det understreges, at formålet med lovforslaget er at gennemføre en harmoni-sering af reglerne om selskabsskat og kulbrinteskat, og at forslaget – som Da-noil Exploration A/Sogså konkluderer – ikke har til formål at harmonisere devilkår, der er fastsat i de enkelte tilladelser.Det bemærkes, at de vilkår, der indgår i de enkelte tilladelser, er balancerede iforhold til hinanden. Det kan derfor være vanskeligt at sammenligne ét vilkår ién tilladelse med et lignende vilkår i en anden tilladelse. Dette er også bag-grunden for, at der ikke ved ændringen af de generelle skatteregler kan tageshøjde for forskellene i de øvrige økonomiske vilkår, som selskaberne er under-lagt.Det bemærkesdesuden, at de enkelte selskaber – herunder Danoil ExplorationA/S – i forbindelse med de udbudsrunder, de har deltaget i, har bekræftet, atde ønskede at modtage tilladelserne med de vilkår, der indgik heri.Endelig bemærkes det, at der i alle tilladelser til efterforskning og indvinding,der er tildelt siden 1981, indgår følgende bestemmelse, som findes i § 39, stk.1, i de enkelte tilladelser:”Tilladelsen er undergivet de til enhver tid i Danmark gældende retsregler, herunder eventu-elle fremtidige ændringer i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, bekendtgørelser,2/3
anordninger og de til enhver tid gældende forpligtelser som følge af Danmarks medlemskab afDen Europæiske Union. Tilladelsen medfører således ingen begrænsninger i statens alminde-lige beskatningsret eller i adgangen til at fastsætte generelle bestemmelser om den nærmereudførelse af efterforsknings- og indvindingsvirksomheden.”Den citerede bestemmelse indebærer, at de enkelte tilladelsesindehavere alle-rede af denne grund ikke kan have en berettiget forventning om, at skattereg-lerne ikke kan blive ændret i løbet af tilladelsernes løbetid.
3/3