Skatteudvalget 2013-14
L 79 Bilag 8
Offentligt
J.nr. 13-0203936Den 9. december 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 79 - Forslag til Lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov omansættelse og opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov ometablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.).Hermed sendes bemærkninger til henvendelse af 4. december 2013 fraPWC(bilag 3).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
1/3
HenvendelseHenvendelsen vedrører fortolkningen af begrebet ”betalt” i den foreslåedeo-vergangsbestemmelse i kulbrinteskattelovens § 27 C, stk. 4.PWC peger i denforbindelse på følgende to eksempler, som har givet anledning til tvivl.Betalinger i henhold til cash callsI et joint ventureer det operatøren, der bogfører og betaler for det faktisk ud-førte arbejde. Typisk vil alle partnerne, herunder operatøren, afregne til jointventuret ved en betaling (en såkaldt ”cash call”),før leverandøren får betalin-gen. Der stilles følgende spørgsmål:Giver en cash call betaling 15. december 2013 fra en rettighedshaver på etoliefelt, der ikke er operatør, til et joint venture bestående af rettighedsha-veren og andre, herunder operatøren, som administrerer joint venturet, rettil et 25 pct. kulbrintefradrag i indkomståret 2013? Operatøren har på jointventurets vegne bedt om betalingen for at kunne afregne en lang række be-talinger til leverandører og operatøren selv, hvoraf nogle afregnes i 2013og andre i senere år.Vil operatøren også kunne opnå 25 pct. kulbrintefradrag i 2013 for sinegen betaling til kontoen i joint venturet?
Betaling til deponeringskonto (escrow account)Det beskrives, at det ikke er unormalt, at olieselskaber indbetaler en købesumtil en deponeringskonto, når en leverandør eksempelvis skal betales for enboreplatform. På den måde sikrer olieselskabet sit udestående i det tilfælde, atleverandøren skulle blive insolvent inden levering af boreplatformen. Der stil-les følgende spørgsmål:Giver en indbetaling til en deponeringskonto før 1. januar 2014 grundlagfor et 25 pct. kulbrintefradrag i indkomståret 2013, når deponeringskonto-en alene anvendes som sikkerhed mod leverandørens insolvens eller mis-ligholdelse af anden art?
Hertil bemærkesOvergangsreglen i forslaget til kulbrinteskattelovens § 27 C, stk. 4, giveradgang til kulbrintefradrag for investeringer i aktiver, der ikke er påbegyndtafskrevetinden overgangen til beskatning efter de nye regler. Der giveskulbrintefradrag for den del af anskaffelsessummen, der er betalt iindkomstårene 2005-13.Anskaffelsessummen for et aktiv anses for at være betalt, når leverandøren afaktivet faktisk har modtaget sin betaling.2/3
Det betyder, at en betaling fra en partner i et joint venturetil operatøren ihenhold til en cash callikke anses for en betaling i bestemmelsens forstand, ogbetalingen giver derfor ikke adgang til kulbrintefradrag. Det skyldes, atbetalingen sker til joint venturets konto og ikke til leverandøren. Det sammegælder, hvor operatøren har sendt en cash call til sig selv og derefter harforetaget en betaling til kontoen i joint venturet.I PWCs første eksempel vil hverken partnerens eller operatørens betaling tiljoint venturet således være omfattet af overgangsreglen i kulbrinteskattelovens§ 27 C, stk. 4.Da en betaling til en deponeringskonto på tilsvarende måde ikke kan anses forat være en faktisk betaling til leverandøren, vil en sådan betaling heller ikkevære omfattet af kulbrinteskattelovens § 27 C, stk. 4.
3/3