Skatteudvalget 2013-14
L 79 Bilag 11
Offentligt
1313089_0001.png
Til lovforslag nr.
L 79
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og
opkrævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov om etablering og
benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat
(Harmonisering af beskatningen af kulbrinteindvinding m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-6, og Liberal
Alliances medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2013 og var
til 1. behandling den 26. november 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. oktober
2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 13.
Den 20. november 2013 sendte skatteministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bayerngas Petroleum,
Danoil Exploration A/S og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Bayerngas Petroleum mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Liberal
Alliance stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at V og KF stiller sig uforstående over for
indholdet af lovforslaget, som er den forkerte vej at gå i for-
hold til at fremtidssikre dansk olieproduktion og hermed og-
så dansk økonomi. Tværtimod sender lovforslaget et uhel-
digt signal om, at Danmark er et usikkert land at investere i,
da regeringen ser stort på behovet for stabile rammevilkår
og de facto beskatter med tilbagevirkende kraft.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at re-
geringen i forbindelse med fremlæggelsen af Vækstplan DK
klart slog fast, at det ikke var regeringens politik at komme
med nye generelle skatte- og afgiftsforhøjelser. Men dette
løfte bliver fuldstændig brudt med dette forslag. Lovforsla-
get hæver skatter og afgifter. Dermed understreger regerin-
gen, at der ikke er nogen garanti for, at regeringen ikke igen
vil øge skatter og afgifter. Det er skadeligt for Danmark som
investeringsland, og det sætter danske arbejdspladser på
spil.
Den danske del af Nordsøen er fremadrettet kendetegnet
ved mindre og teknisk mere krævende felter, som alt andet
lige gør det mere risikofyldt og omkostningstungt at produ-
AX015548
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0002.png
2
cere olie i Danmark. Det anerkendes, at lovforslaget inde-
holder en række bestemmelser, som gør det mere attraktivt
at investere i disse felter (ophævelse af bruttoskatten og
feltafgrænsningen), men disse forhold kommer særligt sel-
skaber, som allerede har produktion, til gavn. Skatteministe-
riet skriver selv i høringsnotatet, at det først er på længere
sigt, at de nye regler vil give selskaberne bedre investe-
ringsvilkår og dermed vil være med til at sikre, at både sel-
skaber og staten har indtægter fra Nordsøen. Selv på længe-
re sigt stiller Venstres og Det Konservative Folkepartis med-
lemmer af udvalget sig dog kritisk over for denne påstand,
da det fremgår af svar på KEB alm. del – spm. 21, at ingen
af de licenser, som blev tildelt ved 6. licensrunde i 2006,
endnu har resulteret i nogen olieproduktion, til trods for at 6.
licensrunde var en af de licensrunder, hvor der blev uddelt
flest licenser (dog overgået af 1. og 5. runde). Regeringen
har ligeledes ved flere lejligheder udtalt store forventninger
til interessen for den kommende 7. udbudsrunde, hvilket
dog, jf. 6. licensrunde, ikke er noget succesparameter, da
Danmark ikke er garanteret olieproduktion, blot fordi der til-
deles licenser. På denne baggrund vil Venstres og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget arbejde for, at
der udarbejdes en fyldestgørende evaluering af, hvorvidt der
med lovforslaget indstiftes en passende incitamentsstruktur,
der tager hensyn til den danske sokkels beskaffenhed, såle-
des at det også fremadrettet er tilpas interessant for oliesel-
skaber at lede efter og producere olie i den danske del af
Nordsøen. En sådan evaluering skal særlig tage udgangs-
punkt i resultaterne af 6. og 7. udbudsrunde.
Hovedelementer i lovforslaget sidestiller de beskatnings-
regler, som selskaberne uden for DUC i dag opererer under,
med de regler, som DUC er blevet beskattet efter siden den
1. januar 2004, som den daværende VK-regering forhandle-
de på plads med DUC i 2003. Netop det forhold, at den nu-
værende regering ikke har forhandlet med de berørte oliesel-
skaber, men blot trækker et nyt skatteregime ned over hove-
det på dem, illustrerer med al tydelighed, at regeringen ikke
har forståelse for, hvilke forhold der kendetegner olie-
branchen. Oliebranchen er kendetegnet ved meget langsigte-
de, kapitaltunge og risikofyldte investeringer, som derfor er
helt afhængige af stabile rammevilkår. Dette punkt gør Ser-
viceeftersynsudvalget også klart opmærksom på i sin rap-
port.
Det meste kritisable forhold i det fremsatte lovforslag er
dog den foreslåede overgangsordning, som ikke i tilstrække-
lig grad tager hensyn til, at en af de største investeringer i
nyere tid i den danske Nordsø er ved at blive gennemført.
Det er uforståeligt, at der ikke i udarbejdelsen af overgangs-
ordningen tages hensyn til, at investeringerne i Hejre-feltet
blev besluttet i 2012, men først for alvor realiseres efter den
1. januar 2014.
Af materiale fremlagt for Skatteudvalget fremgår det, at
langt størstedelen af investeringen i Hejre-feltet ikke får del
i en overgangsordning, men i stedet beskattes efter de nye
regler allerede fra den 1. januar 2014.
Endvidere fremgår det, at Dong Energy sammen med Ba-
yerngas i 2010 besluttede en platformsløsning for Hejre-fel-
tet, der aldrig var blevet valgt, hvis ikke det havde været for
de gunstige skatteregler. Endelig godkendte DONG Energys
bestyrelse beslutningen i 2012 med Finansministeriets re-
præsentant i bestyrelsen til stede. Med statens ejerskab af
DONG havde det været særdeles rimeligt, at der var blevet
gjort opmærksom på, at forudsætningerne for beslutningen,
der blev fremlagt, var væsentlig mere usikre, end de to virk-
somheder regnede med. Netop fordi oliebranchen er kende-
tegnet ved meget langsigtede, kapitaltunge og risikofyldte
investeringer, som derfor er helt afhængige af stabile ram-
mevilkår, er det også vigtigt at kunne stole på sine partnere i
branchen – især når disse er stater. Med dette lovforslag sen-
der regeringen ikke kun et signal om, at man ikke kan stole
på Danmark som partner i Nordsøen, men også om, at skat-
teregimet er ustabilt og kan ændres med de facto tilbagevir-
kende kraft.
Hermed er den foreslåede overgangsordning kun en over-
gangsordning af navn og ikke af gavn. Det er Venstres og
Det Konservative Folkepartis opfattelse, at regeringen med
dette lovforslag og de foregående politiske forhandlinger har
skabt maksimal usikkerhed om, hvorvidt det er sikkert som
olieselskab at investere i den danske sokkel.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 20 B, stk. 2,
ændres »§§ 4-10 B samt § 14, stk. 1, 2.
pkt.,« til: »§§ 4-10«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 3]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(V og KF):
2)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 27 C
indsættes som
stk.
8:
»Stk. 8.
Er investeringer besluttet og indrapporteret til
Energistyrelsen inden den 1. marts 2013, indrømmes et år-
ligt kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år for de udgifter, som
afholdes den 1. januar 2014 eller senere.«
[Supplerende overgangsordning for kulbrintefradrag]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
3)
I
nr. 1
ændres
»§ 1, stk. 3,«
til:
»§ 1, stk. 4,«.
[Redaktionel ændring]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0003.png
3
Til § 3
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 6,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 5« til: »stk.
4«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 1. ]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 6, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 2, stk. 5,« til: »§ 2, stk.
4,«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 1]
Til § 4
6)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
§ 2, stk. 4, i lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 957 af 9. september 2011, der ophæves med
denne lovs § 3, nr. 1, finder fortsat anvendelse for betaling
af afgifter vedrørende 2013. § 3, stk. 2, i lov om etablering
og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kon-
densat, jf. lovbekendtgørelse nr. 957 af 9. september 2011,
der ophæves med denne lovs § 3, nr. 2, finder ligeledes fort-
sat anvendelse for betaling af afgifter vedrørende 2013.«
[Præcisering af virkningstidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forhold til lovforslaget som fremsat indeholder æn-
dringsforslaget en konsekvensændring som følge af, at kul-
brinteskattelovens § 10 B foreslås ophævet i lovforslaget
som fremsat.
Efter ændringsforslaget udelades desuden som i det frem-
satte lovforslag en henvisning til kulbrinteskattelovens § 14,
stk. 1, 2. pkt., som følge af, at denne bestemmelse er en del
af kulbrinteskattelovens kapitel 3, som foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Der foreslås en supplerende overgangsordning, hvorefter
der indrømmes et årligt kulbrintefradrag på 10 pct. i 10 år
for investeringer, som afholdes den 1. januar 2014 eller se-
nere, hvis investeringerne er besluttet og indrapporteret til
Energistyrelsen inden den 1. marts 2013.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring som følge af, at
der i lovforslaget som fremsat ikke er taget højde for, at § 3 i
lov nr. 513 af 7. juni 2006 om ændring af opkrævningslo-
ven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Opkræv-
ning via én skattekonto) er sat i kraft ved bekendtgørelse nr.
577 af 30. maj 2013 med ikrafttræden den 1. august 2013.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovfor-
slagets § 3, nr. 1, hvorved § 2, stk. 4, i lov om etablering af
og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kon-
densat foreslås ophævet. Som følge heraf bliver det hidtidi-
ge § 2, stk. 5, til § 2, stk. 4.
Til nr. 6
Dispensations- og rørledningsafgifterne ophæves fra ind-
komståret 2013. Rørledningsafgift og dispensationsafgift for
december måned 2013 vil dog kunne beregnes og betales i
2014, ligesom de endeligt opgjorte afgifter for 2013 vil kun-
ne opgøres og betales i 2014.
Størrelsen af rørledningsafgift og dispensationsafgift for
december 2013 og de endeligt opgjorte afgifter for 2013 vil
først foreligge i 2014 og vil derfor først blive opkrævet i
2014. Opkrævningen af rørledningsafgiften og dispensa-
tionsafgiften er i dag reguleret gennem to bekendtgørelser –
bekendtgørelse nr. 797 af 25. juni 2010 og bekendtgørelse
nr. 796 af 25. juni 2010. Hjemmelen i rørledningslovens § 2,
stk. 4, til at udstede bekendtgørelse nr. 796 af 25. juni 2010
ophæves imidlertid med vedtagelsen af forslag til lov om
ændring af kulbrinteskatteloven, lov om ansættelse og op-
krævning m.v. af skat ved kulbrinteindvinding og lov om
etablering og benyttelse af en rørledning til transport af rå-
olie og kondensat (L 79). Opkrævningen af afgifter for de-
cember måned 2013 og opkrævningen af de endeligt opgjor-
te afgifter for 2013 vil med dette ændringsforslag kunne ske
i overensstemmelse med de to bekendtgørelser.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)
Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
45
22
16
15
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 79
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Henvendelse af 21/11-13 fra Bayerngas Petroleum
Henvendelse af 4/12-13 fra PwC
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 5/12-13 fra Danoil Exploration A/S
Henvendelse af 5/12-13 fra Bayerngas Petroleum vedrørende materiale
anvendt under foretræde for udvalget den 5. december 2013
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/12-13 fra PwC
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/12-13 fra Danoil
Exploration A/S
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 79
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den øgede beskatning i Nordsøen er hensigtsmæssig set i ly-
set af, at Serviceeftersynsudvalget bekræfter i deres rapport, at de nye
skatteregler ikke er egnede til at tiltrække og understøtte selskaber på
den danske sokkel, som ikke har produktion og dermed indtægter, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere materialet fra Bayerngas anvendt ved fore-
trædet i Skatteudvalget den 5. december 2013, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det rimeligt, at store dele af investeringen
besluttet i 2012 ikke får del i en overgangsordning fra 2014 og frem,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere, hvorfor regeringens lovforslag, herunder
forslag til overgangsordning, ikke lever op til hensigtserklæringen ud-
talt på pressemødet den 1. marts 2013, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om den i lovforslaget manglende udmøntning af ministerens
konklusion på Serviceeftersynsudvalgets rapport fremmer investe-
ringslysten og sender et signal om stabile rammevilkår, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at regeringens forventninger til stigningen i olie-
prisen i beregningerne af provenuet er 37 procentpoint større end det,
som Det Internationale Energiagentur regner med, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes de divergerende forventninger til fremtidens olie-
priser er i overensstemmelse med regeringens forsigtighedsprincip, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0006.png
6
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om at redegøre for, om skattestigningen vil føre til faldende in-
vesteringer og beskæftigelse i olie- og gasindustrien, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes ministerens udtalelse til »Bag Borgen« om den
øgede beskatning af nordsøolien vil give så mange milliarder til Tog-
fonden DK, som Skatteministeriet har beregnet, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes det er fordelagtigt for regeringens forventede pro-
venu fra skatteindtægterne fra olieudvindingen, at virksomheder som
Bayerngas og Hess som resultat af den øgede beskatning har meldt ud,
at de ikke længere har tillid til rammevilkårene for udvinding i den
danske Nordsø, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for logikken i decideret at beskatte investeringer,
når regeringen ønsker et højere provenu, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorledes det er hensigtsmæssigt at kopiere et skattesystem
fra Nordsø-aftalen i 2003, når Danmarks økonomiske situation og ud-
fordringer anno 2013 er ændret markant, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om Danmark står i en god konkurrencesituation set i forhold til
Norge, som – modsat den danske regering – har sikret en hensigts-
mæssig overgangsordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerens kommentar til, at Serviceeftersynsudvalget fore-
slår, at selskaber, der ikke allerede har kulbrinteindkomst, sidestilles
med selskaber, der er i skatteposition, ved at indføre adgang til udbe-
taling og/eller forrentning af underskud svarende til de regler, der er
indført i Norge, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er hensigtsmæssigt at øge beskatningen i Nordsøen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere udtalelsen fra adm. direktør i Rambøll Olie
og Gas, John Sørensen, til Jyllands-Posten den 6. maj 2013, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil tiltrække investeringer til Danmark at stramme be-
skatningen i den danske del af Nordsøen, når Storbritannien lemper
beskatningen i sin del af Nordsøen, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorledes det er i overensstemmelse med regeringens for-
sigtighedsprincip, når Serviceeftersynsudvalget flere steder fremhæ-
ver, at skønnet over produktionen og de 27,8 mia. kr. er »behæftet
med betydelig usikkerhed«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om regeringen styrker tiltroen til stabilitet omkring rammerne i
Nordsøen, når man laver denne type indgreb, som udmøntes i medfør
af L 79, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har undladt at indgå i et forhandlingsforløb med
olieselskaberne, som vi så det i forbindelse med Nordsø-aftalen i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313089_0007.png
7
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
2003, som for selskaberne dengang skabte stabile rammevilkår mange
år frem, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere, at statens foretrukne rådgiver på olie- og
gasområdet, det internationale konsulenthus Wood Mackenzie, har la-
vet beregninger, der oversat til regeringens opgørelsesmetode viser, at
gevinsten ved at stramme nordsøbeskatningen højst vil blive på 15,4
mia. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringens lovforslag vil påvirke beskæftigelsen i
olieindustrien, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af L
79 år for år sammenholdt med regeringens forventninger til beskæfti-
gelsen som følge af udmøntningen af Togfonden DK, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at beskrive og forholde sig til de konsekvenser, der fulgte i
kølvandet på Storbritanniens øgede beskatning af nordsøolien, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen ikke følger Kulbrinteudvalgets anbefa-
linger fra år 2000, når regeringspartierne gentagne gange har kritiseret
2003-aftalen for at være for lempelig, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at vurdere, om det, når regeringen ikke vælger et skatteregi-
me, der følger Kulbrinteudvalgets anbefalinger fra år 2000, skyldes, at
regeringen grundlæggende er uenig i disse anbefalinger, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om de ændrede skatteregler øger tiltroen til Danmark som inve-
steringsland, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om dette lovforslag indeholder en generel stigning af skatter og
afgifter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at beskrive provenuforløbet for lovforslaget fordelt på årstal,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange milliarder der vil være i togfonden, såfremt
man benytter Det Internationale Energiagenturs prognose for oliepri-
sen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange milliarder der vil være i togfonden, såfremt
man benytter prognosen fra U. S. Energy Information Administration
(EIA), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange milliarder der vil være i togfonden, såfremt
man benytter prognosen fra Storbritanniens svar på de økonomiske
vismænd – The Office for Budget Responsibility (OBR), til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå