Tak, fru formand.
Det Konservative Folkeparti kan ikke støtte lovforslaget om en ny beskatning af olieselskaberne i Nordsøen.
Vi er fast overbevist om, at det vil koste vækst, at det vil koste arbejdspladser i tusindvis på vestkysten – i Esbjerg og omegn – som ellers er et vækstområde i forbindelse med offshore og vind.
Vi synes, at man forsømmer en traditionelt god ting i dansk lovgivning:
at man adviserer i god tid, og at man forhandler osv., inden man indfører et nyt skatteregime, som i det her tilfælde bliver trukket ned over virksomhederne, kommer som en tyv om natten.
Det virker med tilbagevirkende kraft.
Vi ser i høringssvaret fra Advokatrådet, at de har modstand mod lovforslaget af samme grund.
Det samme kommer i høringssvar fra Dansk Erhverv og flere olieselskaber.
Vi har jo også allerede set en konsekvens fra olieselskabernes side.
Bayerngas – et norsk- tysk-ejet olieselskab – har leveret nogle af deres licenser tilbage, fordi de ikke længere mener, at man bliver behandlet ordentligt, når man oplever den her form for tilbagevirkende kraft.
Vi har et mindre olieselskab med dansk repræsentation, Dan Oil, som jo alene i forbindelse med de gældende regler har oplevet, at de må afgive 10 pct.
af deres dækningsbidrag til DONG, fordi der blev udviklet mere, end man havde regnet med.
Og selv om man har medvirket til efterforskningen med de udgifter, der er forbundet med det, mister man altså et provenu på omkring 42 mio.
kr., og så kommer der her en ny skattelovgivning, som rammer dem oven i det.
Bayerngas har i processen gjort opmærksom på, at man i forbindelse med den gamle aftale og de investeringer og de licenser, de allerede har, har foretaget investeringer, milliardbeløb, hvor overgangsordningen kun giver dem mulighed for at få fradrag og udnytte den overgangsordning i 2012 og 2013, mens man i 2014, 2015 og 2016 – altså når man betaler omkostninger for det, man har bestilt tidligere – ikke er omfattet af overgangsordningen, og det er rent faktisk 84 pct.
af de investeringer, der er gjort.
Det er et kæmpestort problem, og det er derfor, at vi er lodret modstandere af det her lovforslag.
Vi synes ikke, at staten opfører sig ordentligt.
Vi er helt sikre på, at det betyder, at virksomheder flytter til andre markeder, foretager deres investeringer der og finder udbyttet der.
Og så kan man jo godt henvise til syvende udbudsrunde og til, at der er stor interesse ved de møder, der har været, men det er jo ikke et faktuelt grundlag at satse på.
Ingen aner, hvad udbyttet bliver, og at der er interesse, er der jo ikke noget at sige til.
Men nu må vi se.
Vi er fast overbevist om, at det her koster dansk økonomi.
Vi burde have gjort, som man gør i Norge, hvor man, når man indfører et nyt skattesystem, siger:
Fra den 1.
januar næste år skal I vide, at når I handler med staten og indgår nye aftaler, er det inden for et nyt skattesystem, at så er det den her afregningsform, der gælder.
Det er jo fair and square – der går virksomhederne ind i det med åbne øjne og kan foretage alle deres kalkulationer på den baggrund.
Der er der ingen der kan sige at de er blevet snydt, der er ikke nogen ændrede vilkår, der er ingen tilbagevirkende kraft.
Det havde jo været den rigtige måde at gøre det her på.
Så det vil vi appellere til, og når vi nu skal sagsbehandle det her i udvalget mellem første- og andenbehandlingen, vil vi jo forsøge at rejse nogle af de her spørgsmål.
Men jeg er udmærket godt klar over, at det bliver ualmindelig vanskeligt, for skatteministeren har jo været fast i kødet i udtalelserne om, at der ikke bliver lavet noget om her.
Og Dansk Folkeparti vakler jo ikke.
Det er helt ubegribeligt for mig, at Dansk Folkeparti kan finde på at støtte en aftale af den her art med de mange negative konsekvenser – og oveni er der de skattemæssige konsekvenser, tabet af vækst, tabet af beskæftigelse – og også se fuldstændig bort fra, at Advokatrådet, den juridiske videnskab, siger, at det her er med tilbagevirkende kraft.
Jeg har da en overbevisning om, at Dansk Folkeparti er blevet snydt lidt i forhandlingerne, at de i forhandlingerne er blevet overbevist om, at det var det ikke.
Men nu viser det sig, at det er det, og så håber jeg da, at Dansk Folkeparti vil tage det alvorligt og sørge for, at det ikke sker, sådan at man gør det samme, som Bendt Bendtsen gjorde, da han lavede aftalen i 2003, altså den nuværende Nordsøaftale, hvor man gik ind i en forhandling, og hvor parterne frivilligt indgik en ny aftale.
Der kan man jo ikke sige at der er tilbagevirkende kraft eller noget som helst.
Men det har man altså ikke gjort i det her tilfælde.
Der er væsentlige forskelle, og andre har redegjort for de forskelle.
I forhold til dem, der har foretaget investeringer på mange milliarder kroner mange år tilbage – jamen så er der jo efterhånden afskrevet og betalt – har den jo ikke den samme virkning for mindre olieselskaber, som i høj grad er omfattet af det her lovforslag, og som opererer i vanskelige felter og bliver ramt hårdt på de investeringer, de har gjort.
Så det sidste, jeg vil sige, er, at man jo i England har forsøgt sig med et tilsvarende tiltag, nemlig at hæve skatter og afgifter, fordi der var nogle, der troede, at vi bare kan hæve indtægterne, omkostningerne, og så får vi et større provenu i statskassen, og at det går nok.
Men hvad skete der?
Investeringerne trak sig, virksomhederne fandt andre markeder at etablere sig på, og det kostede job og omsætning.
Så man måtte lave skattesystemet om igen.
Så der er en fuldstændig afvisning af forslaget fra Det Konservative Folkeparti.
Vi medvirker ikke til den slags, og vi synes, det er et skændigt lovforslag, som vi tager den største afstand fra.