Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 78 Bilag 9
Offentligt
1313057_0001.png
Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af
større omfang og forskellige andre love
(Præciseringer af kontanthjælpsreformen, undtagelse fra aktindsigt i varslingssager m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2013 og var
til 1. behandling den 26. november 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 14.
november dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
68. Den 25. november sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar, og den 26. november 2013 sendte
beskæftigelsesministeren et høringsnotat og en ligestillings-
vurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Esbjerg Kommune.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af
udvalgets spørgsmål og beskæftigelsesministerens svar her-
på er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling og vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling og vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af EL):
Til § 1
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 89
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Kommunen udbetaler uddannelseshjælp eller
kontanthjælp med satsen for en person, der forsørger eget
barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud,
AX015545
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313057_0002.png
2
hvis det er sandsynligt, at Udbetaling Danmark efterfølgen-
de vil træffe afgørelse om, at en person har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud. I den situation udbetales hjælpen under
forudsætning af, at ansøgningen om ekstra børnetilskud
imødekommes af Udbetaling Danmark. Kommunen skal se-
nest ved udbetalingen af hjælpen oplyse modtageren om, at
den udbetalte hjælp er foreløbig og med hvilken begrundelse
samt tage forbehold for tilbagebetaling.
Stk. 4.
Tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 3 sker efter §
95.««
[Hjemmel til at træffe afgørelse om udbetaling af hjælp med
forbehold for tilbagebetaling]
Ny paragraf
2)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 23.
september 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 894 af 4. juli
2013 og § 4 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 23 c, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 54, 55 og 59
om løn- og arbejdsvilkår«: », jf. dog stk. 4«.
2.
I
§ 23 c
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
§ 75 a, stk. 5 og 6, i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats om løn under tilbud om ansættelse med løntilskud
hos offentlige arbejdsgivere finder tilsvarende anvendelse
for personer, der er omfattet af § 23, stk. 5.««
[Løn til personer omfattet af integrationsprogrammet, der ik-
ke er i beskæftigelse, og som ikke modtager kontanthjælp
under tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige ar-
bejdsgivere]
Til § 7
3)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4]
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
En person, som er omfattet af § 2, nr. 10, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller af § 23, stk. 5, i inte-
grationsloven, som før lovens ikrafttræden har fået tilbud
om ansættelse med løntilskud hos en offentlig arbejdsgiver,
som rækker ud over den 1. januar 2014, og hvor lønnen er
fastsat efter den hidtil gældende § 55, stk. 4, bevarer denne
løn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.«
[Overgangsregel om løn for ledige selvforsørgende efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og integrationsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af reglerne om uddannelses- og kontanthjælp i
lov nr. 894 af 4. juli 2013, som trådte i kraft den 1. oktober
2013 med virkning fra den 1. januar 2014, at hjælpen ydes
med satsen for enlige forsørgere, når en forsørger modtager
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, at denne betin-
gelse ændres fra at være modtager af ekstra børnetilskud til
en betingelse om, at den enlige forsørger skal have erhvervet
retten til ekstra børnetilskud.
Nogle forsørgersatser for uddannelses- og kontanthjælp
vil således blive afhængige af, om ansøger har erhvervet ret
til ekstra børnetilskud.
Sagsbehandlingstiden i perioden, indtil der træffes afgø-
relse, kan bevirke, at der sker et retstab for de pågældende.
For at imødegå dette foreslås det, at der åbnes adgang til at
udbetale hjælpen som et foreløbigt beløb, så der herved tag-
es forbehold for tilbagebetaling. Som udgangspunkt vil der
være tale om, at hjælpen for en enkelt måned udbetales med
forbehold.
Kommunen vil i det fælles it-system for kommunerne og
Udbetaling Danmark over kontante ydelser og økonomiske
tilskud, som en borger modtager fra begge myndigheder,
kunne se, om en person har erhvervet ret til ekstra børnetil-
skud som enlig forsørger. Dette gælder både for de personer,
der allerede modtager ekstra børnetilskud, og de personer,
der har fået en afgørelse fra Udbetaling Danmark om, at de
har erhvervet ret til ekstra børnetilskud og vil modtage dette
børnetilskud fra næste kvartal. For restgruppen er der tale
om oplysninger, som kommunen for størstedelens vedkom-
mende allerede har, f.eks. oplysningen om samliv/ikkesam-
liv, som kommunen skal bruge i forbindelse med ansøgnin-
gen om uddannelses- eller kontanthjælp.
Det foreslås, at hvis kommunen i disse situationer anser
det for sandsynligt, at Udbetaling Danmark træffer afgørelse
om, at personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, skal
kommunen på det grundlag udbetale satsen for enlige for-
sørgere. Kommunen skal ved meddelelsen af afgørelsen til
personen oplyse, at der er tale om en foreløbig vurdering af,
om personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud. Der er
ikke tale om en endelig afgørelse om ret til ekstra børnetil-
skud, idet Udbetaling Danmark træffer selve afgørelsen om
retten til ekstra børnetilskud.
Det foreslås, at det skal være en gyldighedsbetingelse for
adgang til tilbagebetaling, at kommunen senest ved udbeta-
ling af hjælpen oplyser modtageren om, at hjælpen er fore-
løbig og begrundelsen herfor, og at der tages forbehold for
tilbagebetaling af uddannelseshjælpen/kontanthjælpen. Det
vil sige, at kommunen tager forbehold for, at der kan ske til-
bagebetaling af hjælpen som følge af Udbetaling Danmarks
afslag på ekstra børnetilskud. Det er således en forudsæt-
ning, at det står klart for personen, at hjælpen kan blive kræ-
vet tilbagebetalt.
Da der er tale om en afgørelse i forvaltningsretlig for-
stand, skal kommunen i sin administration følge forvalt-
ningslovens regler om bl.a. partshøring, begrundelse og kla-
gevejledning. Reglerne om partshøring har sammenhæng
med officialprincippet, idet partshøringspligten skal medvir-
ke til at sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden kom-
munen kan træffe afgørelse, herunder den foreløbige vurde-
ring af, om personen har erhvervet ret til ekstra børnetil-
skud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313057_0003.png
3
Det foreslås, at et tilbagebetalingskrav gennemføres efter
§ 95 i lov om aktiv socialpolitik. Krav på tilbagebetaling af
uddannelseshjælp eller kontanthjælp udbetalt som foreløbi-
ge beløb kan derved kræves tilbagebetalt på normal vis ved
udsendelse af en opkrævning.
Til nr. 2
Efter gældende regler i § 23, stk. 5, i integrationsloven
skal kommunalbestyrelsen give en flygtning eller familie-
sammenført udlænding, der ikke er i beskæftigelse, og som
ikke modtager kontanthjælp, tilbud om vejledning og opkva-
lificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med løntil-
skud efter §§ 23a - 23c, hvis den pågældende anmoder her-
om, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre
den pågældendes beskæftigelsesmuligheder.
Efter gældende regler i § 23 c, stk. 3, i integrationsloven
finder regler om løn under ansættelse med løntilskud hos of-
fentlige arbejdsgivere i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats tilsvarende anvendelse for flygtninge eller familiesam-
menførte udlændinge, der ikke er i beskæftigelse, og som ik-
ke modtager kontanthjælp.
Ved lov nr. 895 af 4. juli 2013, som pr. 1. januar 2014
ændrer visse regler om løntilskud, afskaffes minimumsløn-
nen på 82 pct. af højeste arbejdsløshedsdagpenge efter fra-
drag af arbejdsmarkedsbidrag for kontanthjælpsmodtagere
under tilbud om offentligt løntilskudsansættelse. Kontant-
hjælpsmodtagere skal i stedet have en løn, der efter fradrag
af arbejdsmarkedsbidrag svarer til deres kontanthjælp. Det
indebærer, at disse regler også komme til at gælde for kon-
tanthjælpsmodtagere omfattet af integrationsprogrammet ef-
ter integrationsloven.
Denne ændring indebærer også, at der ikke længere er
fastsat en løn for personer, som er omfattet af § 23, stk. 5, i
integrationsloven, dvs. flygtninge eller familiesammenførte
udlændinge, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke modta-
ger kontanthjælp, og som deltager i tilbud om offentlig løn-
tilskudsansættelse, da de ikke får nogen offentlig ydelse.
Det foreslås derfor, at lønnen under ansættelse med løn-
tilskud hos offentlige arbejdsgivere efter fradrag af arbejds-
markedsbidrag for personer omfattet af § 23, stk. 5, i inte-
grationsloven, som ikke er forsørgere, udgør 60 pct. af høje-
ste dagpengesats og 80 pct. af højeste dagpengesats for for-
sørgere svarende til henholdsvis 2.445 kr. pr. uge og 3.260
kr. pr. uge (2014-niveau). Det svarer til de foreslåede satser
for ledige selvforsørgere efter lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, jf. lovforslagets § 2, nr. 7.
Satserne svarer også til de satser, som modtagere af sær-
lig uddannelsesydelse, jf. lov om uddannelsesordning for le-
dige, som har opbrugt deres dagpengeret, kan få, og de fore-
slåede satser for modtagere af midlertidig arbejdsmarkeds-
ydelse, jf. lovforslag nr. L 70 om ændring af lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats og flere andre love (Midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
indsatsen for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydel-
se, sikring af ret til syge- og barselsdagpenge, målretning af
danskuddannelsestilbud m.v.).
Forsørgelsespligten er over for børn og vil svare til den
forsørgelsespligt, der gælder efter lov om aktiv socialpolitik.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 7.
Det foreslås endvidere, at udbetaling af løn som forsørger
over for børn er betinget af, at barnet/børnene opholder sig i
Danmark. Det gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, hvis
børn opholder sig i et andet EU-/EØS-land.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Efter gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats får ledige selvforsørgende under tilbud om offentlig
løntilskudsansættelse en løn, som svarer til mindst 82 pct. af
højeste dagpengesats. Det samme gælder efter integrations-
loven for en flygtning eller familiesammenført udlænding,
som ikke er i beskæftigelse, og som ikke modtager kontant-
hjælp under tilbud om offentlig løntilskudsansættelse.
Det foreslås, at disse personer, som før lovens ikrafttræ-
den har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos offent-
lige arbejdsgivere, som rækker ud over 1. januar 2014, og
hvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende § 55, stk. 4, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bevarer denne løn,
indtil løntilskudsansættelsen ophører. Lønnen efter hidtil
gældende regler bevares kun, så længe denne løntilskudsan-
sættelse varer. Hvis den forlænges efter 1. januar 2014, vil
lønnen blive fastsat efter de nye regler. Det vil sige, at for
personer, som ikke er forsørgere, vil lønnen udgøre 60 pct.
af højeste dagpengesats og 80 pct. af højeste dagpengesats
for forsørgere svarende til henholdsvis 2.445 kr. pr. uge og
3.260 kr. pr. uge (2014-niveau). Der henvises til lovforsla-
gets § 2, nr. 7, og § 3, nr. 2.
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
Eigil Andersen (SF) Anne Baastrup (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313057_0004.png
4
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
45
22
16
15
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313057_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 78
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 6/12-2013 fra Esbjerg Kommune
Udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 78
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/12-13 fra Esbjerg Kommu-
ne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om præcisering af nytteindsatsen, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1313057_0006.png
6
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Venstre.
Spørgsmål 2:
»Ministeren bedes som opfølgning på debatten i Folketingssalen og vedrørende behandlingen af L 78
og det efterfølgende møde mellem aftalepartierne bag kontanthjælpsreformen præcisere indholdet af nyt-
teindsatsen til at være samfundsnyttige opgaver, der ligger ud over det almindelige normerede niveau for
opgaveløsningen hos de pågældende offentlige arbejdsgivere og dermed afspejler ekstraordinær opgave-
løsning, f.eks. inden for vedligeholdelse.«
Endeligt svar:
Jeg kan bekræfte, at det i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats vil blive præciseret i § 61,
stk. 1, at: »Virksomhedspraktik i form af nytteindsats består af udførelse af samfundsnyttige opgaver hos
offentlige arbejdsgivere. Indholdet af opgaverne skal ligge ud over det normerede niveau for opgaveløs-
ningen hos de pågældende offentlige arbejdsgivere.«