Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 78 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 78
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2013
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser afstørre omfang og forskellige andre love(Præciseringer af kontanthjælpsreformen, undtagelse fra aktindsigt i varslingssager m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. november 2013 og vartil 1. behandling den 26. november 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-udvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 14.november dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag68. Den 25. november sendte beskæftigelsesministeren deindkomne høringssvar og den 26. november 2013 sendte be-skæftigelsesministeren et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlig henvendelse fra Esbjerg Kommune.[Beskæftigelsesministeren har overfor udvalget kommen-teret den skriftlige henvendelse til udvalget. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertal(udvalget med undtagelse af EL og LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af beskæftigelses-ministeren stillede ændringsforslag.Etmindretal(EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Etandet mindretal(LA) vil redegøre fin sin stilling tillovforslaget ved 3. behandling. ]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 89indsættes somstk. 3og4:»»Stk.3.Kommunen udbetaler uddannelseshjælp ellerkontanthjælp med satsen for en person, der forsørger egetbarn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud,
DokumentIdJournalnummer
2
hvis det er sandsynligt, at Udbetaling Danmark efterfølgen-de vil træffe afgørelse om, at en person har erhvervet ret tilekstra børnetilskud. I den situation udbetales hjælpen underforudsætning af, at ansøgningen om ekstra børnetilskudimødekommes af Udbetaling Danmark. Kommunen skal se-nest ved udbetalingen af hjælpen oplyse modtageren om, atden udbetalte hjælp er foreløbig og med hvilken begrundel-se, samt tage forbehold for tilbagebetaling.Stk. 4.Tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 3 sker efter §95.«««[Hjemmel til at træffe afgørelse om udbetaling af hjælp medforbehold for tilbagebetaling]Ny paragraf2)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 23.september 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 894 af 4. juli2013 og § 4 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgendeændringer:1.I§ 23 c, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter »§§ 54, 55 og 59om løn- og arbejdsvilkår«: », jf. dog stk. 4«.2.I§ 23 cindsættes somstk. 4:»Stk. 4.§ 75 a, stk. 5 og 6, i lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats om løn under tilbud om ansættelse med løntilskudhos offentlige arbejdsgivere finder tilsvarende anvendelsefor personer, der er omfattet af § 23, stk. 5.««[Løn til personer omfattet af integrationsprogrammet, der ik-ke er i beskæftigelse, og som ikke modtager kontanthjælpunder tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige ar-bejdsgivere]Til § 73)Istk. 1ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4]4)Efter stk. 2 indsættes somstk. 3:»Stk. 3.En person, som er omfattet af § 2, nr. 10, i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats eller af § 23, stk. 5, i inte-grationsloven, som før lovens ikrafttræden har fået tilbudom ansættelse med løntilskud hos en offentlig arbejdsgiver,som rækker ud over den 1. januar 2014, og hvor lønnen erfastsat efter den hidtil gældende § 55, stk. 4, bevarer denneløn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.«[Overgangsregel om løn for ledige selvforsørgerende efterlov om en aktiv beskæftigelsesindsats og integrationsloven]BemærkningerTil nr. 1Det følger af reglerne om uddannelses- og kontanthjælp ilov nr. 894 af 4. juli 2013, som trådte i kraft den 1. oktober2013 med virkning fra den 1. januar 2014, at hjælpen ydes
med satsen for enlige forsørgere, når en forsørger modtagerekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag.Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, at denne betin-gelse ændres fra at være modtager af ekstra børnetilskud tilen betingelse om, at den enlige forsørger skal have erhvervetretten til ekstra børnetilskud.Nogle forsørgersatser for uddannelses- og kontanthjælpvil således blive afhængige af, om ansøger har erhvervet rettil ekstra børnetilskud.Sagsbehandlingstiden i perioden, indtil der træffes afgø-relse, kan bevirke, at der sker et retstab for de pågældende.For at imødegå dette foreslås det, at der åbnes adgang til atudbetale hjælpen som et foreløbigt beløb, så der herved tag-es forbehold for tilbagebetaling. Som udgangspunkt vil dervære tale om, at hjælpen for en enkelt måned udbetales medforbehold.Kommunen vil i det fælles it-system for kommunerne ogUdbetaling Danmark over kontante ydelser og økonomisketilskud, som en borger modtager fra begge myndigheder,kunne se, om en person har erhvervet ret til ekstra børnetil-skud som enlig forsørger. Dette gælder både for de personer,der allerede modtager ekstra børnetilskud, og de personer,der har fået en afgørelse fra Udbetaling Danmark om, at dehar erhvervet ret til ekstra børnetilskud og vil modtage dettebørnetilskud fra næste kvartal. For restgruppen er der taleom oplysninger, som kommunen for størstedelensvedkommende allerede har, f.eks. oplysningen om samliv/ikke samliv, som kommunen skal bruge i forbindelse medansøgningen om uddannelses- eller kontanthjælp.Det foreslås, at hvis kommunen i disse situationer anserdet for sandsynligt, at Udbetaling Danmark træffer afgørelseom, at personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, skalkommunen på det grundlag udbetale satsen for enlige for-sørgere. Kommunen skal ved meddelelsen af afgørelsen tilpersonen oplyse, at der er tale om en foreløbig vurdering af,om personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud. Det erikke tale om en endelig afgørelse om ret til ekstra børnetil-skud, idet Udbetaling Danmark træffer selve afgørelsen omretten til ekstra børnetilskud.Det foreslås, at det skal være en gyldighedsbetingelse foradgang til tilbagebetaling, at kommunen senest ved udbeta-ling af hjælpen oplyser modtageren om, at hjælpen er forelø-big og begrundelsen herfor, samt at der tages forbehold fortilbagebetaling af uddannelseshjælpen/kontanthjælpen. Detvil sige, at kommunen tager forbehold for, at der kan ske til-bagebetaling af hjælpen som følge af Udbetaling Danmarksafslag på ekstra børnetilskud. Det er således en forudsæt-ning, at det står klart for personen, at hjælpen kan blive kræ-vet tilbagebetalt.Da der er tale om en afgørelse i forvaltningsretlig for-stand, skal kommunen i sin administration følge forvalt-ningslovens regler om bl.a. partshøring, begrundelse og kla-gevejledning. Reglerne om partshøring har sammenhængmed officialprincippet, idet partshøringspligten skal medvir-ke til at sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden kom-munen kan træffe afgørelse, herunder den foreløbige vurde-
3
ring af, om personen har erhvervet ret til ekstra børnetil-skud.Det foreslås, at et tilbagebetalingskrav gennemføres efter§ 95, i lov om aktiv socialpolitik. Krav på tilbagebetaling afuddannelseshjælp eller kontanthjælp udbetalt som foreløbi-ge beløb kan derved kræves tilbagebetalt på normal vis vedudsendelse af en opkrævning.Til nr. 2Efter gældende regler i § 23, stk. 5, i integrationslovenskal kommunalbestyrelsen give en flygtning eller familie-sammenført udlænding, der ikke er i beskæftigelse, og somikke modtager kontanthjælp, tilbud om vejledning og opkva-lificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med løntil-skud efter §§ 23a - 23c, hvis den pågældende anmoder her-om, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedreden pågældendes beskæftigelsesmuligheder.Efter gældende regler i § 23 c, stk. 3, i integrationslovenfinder regler om løn under ansættelse med løntilskud hos of-fentlige arbejdsgivere i lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats tilsvarende anvendelse for flygtninge eller familiesam-menført udlændinge, der ikke er i beskæftigelse, og som ik-ke modtager kontanthjælp.Ved lov nr. 895 af 4. juli 2013, som pr. 1. januar 2014ændrer visse regler om løntilskud, afskaffes minimumsløn-nen på 82 pct. af højeste arbejdsløshedsdagpenge efter fra-drag af arbejdsmarkedsbidrag for kontanthjælpsmodtagereunder tilbud om offentligt løntilskudsansættelse. Kontant-hjælpsmodtagere skal i stedet have en løn, der efter fradragaf arbejdsmarkedsbidrag svarer til deres kontanthjælp. Detindebærer, at disse regler også komme til at gælde for kon-tanthjælpsmodtagere omfattet af integrationsprogrammet ef-ter integrationsloven.Denne ændring indebærer også, at der ikke længere erfastsat en løn for personer, som er omfattet af § 23, stk. 5, iintegrationsloven, dvs. flygtninge eller familiesammenførtudlændinge, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke modta-ger kontanthjælp, og som deltager i tilbud om offentlig løn-tilskudsansættelse, da de ikke får nogen offentlig ydelse.Det foreslås derfor, at lønnen under ansættelse med løn-tilskud hos offentlige arbejdsgivere efter fradrag af arbejds-markedsbidrag for personer omfattet af § 23, stk. 5, i inte-grationsloven, som ikke er forsørgere, udgør 60 pct. af høje-ste dagpenge og 80 pct. af højeste dagpenge for forsørgere,svarende til henholdsvis 2.445 kr. pr. uge og 3.260 kr. pr.uge (2014-niveau). Det svarer til de foreslåede satser for le-dige selvforsørgere efter lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, jf. lovforslagets § 2, nr. 7.Satserne svarer også til de satser, som modtagere af sær-lig uddannelsesydelse, jf. lov om uddannelsesordning for le-
dige, som har opbrugt deres dagpengeret, samt de foreslåedesatser for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelsekan få, jf. lovforslag nr. L 70 om ændring af lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats og flere andre love (Midlertidig arbejdsmarkedsydelse,indsatsen for modtagere af midlertidige arbejdsmarkeds-ydelse, sikring af ret til syge- og barsels dagpenge, målret-ning af danskuddannelsestilbud mv.).Forsørgelsespligten er over for børn, og vil svare til denforsørgelsespligt, der gælder efter lov om aktiv socialpolitik.Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 7.Det foreslås endvidere, at udbetaling af løn som forsørgerover for børn er betinget af, at barnet/børnene opholder sig iDanmark. Det gælder dog ikke for EU/EØS borgere, hvisbørn opholder sig i et andet EU/EØS-land.Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiskekonsekvenser.Til nr. 3Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-dringsforslag nr. 4.Til nr. 4Efter gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelses-indsats får ledige selvforsørgerende under tilbud om offent-ligt løntilskudsansættelse en løn, som svarer til mindst 82pct. af højeste dagpenge. Det samme gælder efter integrati-onsloven for en flygtning eller familiesammenført udlæn-ding, som ikke er i beskæftigelse, og som ikke modtagerkontanthjælp, under tilbud om offentligt løntilskudsansættel-se.Det foreslås, at disse personer, som før lovens ikrafttræ-den har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos offent-lige arbejdsgivere, som rækker ud over 1. januar 2014, oghvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende § 55, stk. 4, ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bevarer denne løn,indtil løntilskudsansættelsen ophører. Lønnen efter hidtilgældende regler bevareskun, så længe denne løntilskudsan-sættelse varer. Hvis den forlænges efter 1. januar 2014, villønnen blive fastsat efter de nye regler. Det vil sige, at forpersoner, som ikke er forsørgere, vil lønnen udgøre 60 pct.af højeste dagpenge og 80 pct. af højeste dagpenge for for-sørgere, svarende til henholdsvis 2.445 kr. pr. uge og 3.260kr. pr. uge (2014-niveau). Der henvises til lovforslagets § 2,nr. 7, og § 3, nr. 2.Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre økonomiskekonsekvenser.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Anne Baastrup (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
4
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V)Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 78Bilagsnr.12345678TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar, fra beskæftigelsesministerenHøringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-ministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 6/12-2013 fra Esbjerg KommuneUdkast til betænkningÆndringsforslag, fra beskæftigelsesministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 78Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 6/12-13 fra Esbjerg Kommu-ne, til beskæftigelsesministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om præcisering af nytteindsatsen, til beskæftigelsesministeren,[og ministerens svar herpå]