Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 78 Bilag 7
Offentligt
1311181_0001.png
1311181_0002.png
1311181_0003.png
1311181_0004.png
1311181_0005.png
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2013-0013726
Ændringsforslagtil 2. behandlingen afLov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omvarsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større omfang og forskellige andre love(Præciseringer af kontanthjælpsreformen, undtagelse fra aktindsigt i varslingssager, m.v.)Afbeskæftigelsesministeren:
Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nyt nr.:”8. I§ 89indsættes somstk. 3 og 4:
Stk. 3.Kommunen udbetaler uddannelseshjælp eller kontanthjælp med satsen for en person, derforsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, hvis det er sandsynligt, atUdbetaling Danmark efterfølgende vil træffe afgørelse om, at en person har erhvervet ret til ekstrabørnetilskud. I den situation udbetales hjælpen under forudsætning af, at ansøgningen om ekstrabørnetilskud imødekommes af Udbetaling Danmark. Kommunen skal senest ved udbetalingen afhjælpen oplyse modtageren om, at den udbetalte hjælp er foreløbig og med hvilken begrundelse,samt tage forbehold for tilbagebetaling.Stk. 4.Tilbagebetaling af hjælpen efter stk. 3 sker efter § 95.””[Hjemmel til at træffe afgørelse om udbetaling af hjælp med forbehold for tilbagebetaling]
Ny paragraf2)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:”§01I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 23. september 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 894 af4. juli 2013 og § 4 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 23 c, stk. 3, 1. pkt.,indsættes efter ”§§ 54, 55 og 59 om løn- og arbejdsvilkår”: ”, jf. dog stk. 4”.2.I§ 23 c,indsættes somstk. 4:”Stk.4.§ 75 a, stk. 5 og 6, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om løn under tilbud om ansættelse medløntilskud hos offentlige arbejdsgivere finder tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af § 23,stk. 5.”
[løn til personer omfattet af integrationsprogrammet, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke modtagerkontanthjælp under tilbud om ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere]
Til § 73)Istk. 1ændres ”jf. dog stk. 2” til: ”jf. dog stk. 2 og 3”.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4]4)Efter stk. 2 indsættes som nyt stk.:”Stk.3.En person, som er omfattet af § 2, nr. 10, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller af § 23, stk. 5,i integrationsloven, som før lovens ikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos en offentligarbejdsgiver, som rækker ud over den 1. januar 2014, og hvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende §55, stk. 4, bevarer denne løn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.”[overgangsregel om løn for ledige selvforsørgerende efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogintegrationsloven]
BemærkningerTil nr. 1Til nr. 8Det følger af reglerne om uddannelses- og kontanthjælp i lov nr. 894 af 4. juli 2013, som trådte ikraft den 1. oktober 2013 med virkning fra den 1. januar 2014, at hjælpen ydes med satsen forenlige forsørgere, når en forsørger modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag.Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, at denne betingelse ændres fra at være modtager af ekstrabørnetilskud til en betingelse om, at den enlige forsørger skal have erhvervet retten til ekstrabørnetilskud.Nogle forsørgersatser for uddannelses- og kontanthjælp vil således blive afhængige af, om ansøgerhar erhvervet ret til ekstra børnetilskud.Sagsbehandlingstiden i perioden, indtil der træffes afgørelse, kan bevirke, at der sker et retstab forde pågældende. For at imødegå dette foreslås det, at der åbnes adgang til at udbetale hjælpen som etforeløbigt beløb, så der herved tages forbehold for tilbagebetaling. Som udgangspunkt vil der væretale om, at hjælpen for en enkelt måned udbetales med forbehold.Kommunen vil i det fælles it-system for kommunerne og Udbetaling Danmark over kontanteydelser og økonomiske tilskud, som en borger modtager fra begge myndigheder, kunne se, om enperson har erhvervet ret til ekstra børnetilskud som enlig forsørger - dette gælder både for depersoner, der allerede modtager ekstra børnetilskud, og de personer, der har fået en afgørelse fraUdbetaling Danmark om, at de har erhvervet ret til ekstra børnetilskud og vil modtage dette
børnetilskud fra næste kvartal. For restgruppen er der tale om oplysninger, som kommunen forstørstedelens vedkommende allerede har, fx oplysningen om samliv/ikke samliv, som kommunenskal bruge i forbindelse med ansøgningen om uddannelses- eller kontanthjælp.Det foreslås, at hvis kommunen i disse situationer anser det for sandsynligt, at Udbetaling Danmarktræffer afgørelse om, at personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, skal kommunen på detgrundlag udbetale satsen for enlige forsørgere. Kommunen skal ved meddelelsen af afgørelsen tilpersonen oplyse, at der er tale om en foreløbig vurdering af, om personen har erhvervet ret til ekstrabørnetilskud. Det er ikke tale om en endelig afgørelse om ret til ekstra børnetilskud, idet UdbetalingDanmark træffer selve afgørelsen om retten til ekstra børnetilskud.Det foreslås, at det skal være en gyldighedsbetingelse for adgang til tilbagebetaling, at kommunensenest ved udbetaling af hjælpen oplyser modtageren om, at hjælpen er foreløbig og begrundelsenherfor, samt at der tages forbehold for tilbagebetaling af uddannelseshjælpen/kontanthjælpen. Detvil sige, at kommunen tager forbehold for, at der kan ske tilbagebetaling af hjælpen som følge afUdbetaling Danmarks afslag på ekstra børnetilskud. Det er således en forudsætning, at det står klartfor personen, at hjælpen kan blive krævet tilbagebetalt.Da der er tale om en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, skal kommunen i sin administrationfølge forvaltningslovens regler om bl.a. partshøring, begrundelse og klagevejledning. Reglerne ompartshøring har sammenhæng med officialprincippet, idet partshøringspligten skal medvirke til atsikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden kommunen kan træffe afgørelse, herunder denforeløbige vurdering af, om personen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud.Det foreslås, at et tilbagebetalingskrav gennemføres efter § 95, i lov om aktiv socialpolitik. Krav påtilbagebetaling af uddannelseshjælp eller kontanthjælp udbetalt som foreløbige beløb kan dervedkræves tilbagebetalt på normal vis ved udsendelse af en opkrævning.
Til nr. 2
Til nr. 1 og 2Efter gældende regler i § 23, stk. 5, i integrationsloven skal kommunalbestyrelsen give en flygtning ellerfamiliesammenført udlænding, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke modtager kontanthjælp, tilbud omvejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud efter §§ 23a - 23c, hvisden pågældende anmoder herom, medmindre tilbuddet ikke kan antages at ville forbedre den pågældendesbeskæftigelsesmuligheder.Efter gældende regler i § 23 c, stk. 3, i integrationsloven finder regler om løn under ansættelse medløntilskud hos offentlige arbejdsgivere i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats tilsvarende anvendelse forflygtninge eller familiesammenført udlændinge, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke modtagerkontanthjælp.Ved lov nr. 895 af 4. juli 2013, som pr. 1. januar 2014 ændrer visse regler om løntilskud, afskaffesminimumslønnen på 82 pct. af højeste arbejdsløshedsdagpenge efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag for
kontanthjælpsmodtagere under tilbud om offentligt løntilskudsansættelse. Kontanthjælpsmodtagere skal istedet have en løn, der efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag svarer til deres kontanthjælp. Det indebærer, atdisse regler også komme til at gælde for kontanthjælpsmodtagere omfattet af integrationsprogrammet efterintegrationsloven.Denne ændring indebærer også, at der ikke længere er fastsat en løn for personer, som er omfattet af § 23,stk. 5, i integrationsloven, dvs. flygtninge eller familiesammenført udlændinge, der ikke er i beskæftigelse,og som ikke modtager kontanthjælp, og som deltager i tilbud om offentlig løntilskudsansættelse, da de ikkefår nogen offentlig ydelse.Det foreslås derfor, at lønnen under ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere efter fradrag afarbejdsmarkedsbidrag for personer omfattet af § 23, stk. 5, i integrationsloven, som ikke er forsørgere, udgør60 pct. af højeste dagpenge og 80 pct. af højeste dagpenge for forsørgere, svarende til henholdsvis 2.445 kr.pr. uge og 3.260 kr. pr. uge (2014-niveau). Det svarer til de foreslåede satser for ledige selvforsørgere efterlov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 2, nr. 7.Satserne svarer også til de satser, som modtagere af særlig uddannelsesydelse, jf. lov om uddannelsesordningfor ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, samt de foreslåede satser for modtagere af midlertidigarbejdsmarkedsydelse kan få, jf. lovforslag nr. 70 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lovom en aktiv beskæftigelsesindsats og flere andre love (Midlertidig arbejdsmarkedsydelse, indsatsen formodtagere af midlertidige arbejdsmarkedsydelse, sikring af ret til syge- og barsels dagpenge, målretning afdanskuddannelsestilbud mv.).Forsørgelsespligten er over for børn, og vil svare til den forsørgelsespligt, der gælder efter lov om aktivsocialpolitik. Der henvises til bemærkningerne til lovforslaget § 2, nr. 7.Det foreslås endvidere, at udbetaling af løn som forsørger over for børn er betinget af, at barnet/børneneopholder sig i Danmark. Det gælder dog ikke for EU/EØS borgere, hvis børn opholder sig i et andetEU/EØS-land.Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.Til nr. 3Det er tale om en konsekvensændring som følge af forslag til nr. 4.Til nr. 4Efter gældende regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats får ledige selvforsørgerende under tilbud omoffentligt løntilskudsansættelse en løn, som svarer til mindst 82 pct. af højeste dagpenge. Det samme gælderefter integrationsloven for en flygtning eller familiesammenført udlænding, som ikke er i beskæftigelse, ogsom ikke modtager kontanthjælp, under tilbud om offentligt løntilskudsansættelse.Det foreslås, at disse personer, som før lovens ikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hosoffentlige arbejdsgivere, som rækker ud over 1. januar 2014, og hvor lønnen er fastsat efter den hidtilgældende § 55, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bevarer denne løn, indtilløntilskudsansættelsen ophører. Lønnen efter hidtil gældende regler bevareskun, så længe denneløntilskudsansættelse varer. . Hvis den forlænges efter 1. januar 2014, vil lønnen blive fastsat efter de nyeregler. Det vil sige, at for personer, som ikke er forsørgere, vil lønnen udgøre 60 pct. af højeste dagpenge og
80 pct. af højeste dagpenge for forsørgere, svarende til henholdsvis 2.445 kr. pr. uge og 3.260 kr. pr. uge(2014-niveau). Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 7, og § 3, nr. 2.Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser.