Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 75
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,Sagsnr.: 23657Dok.nr.: 609384
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2, L 75, stillet den 6. december 2013
efter ønske fra Vivi Kier (KF)
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes oplyse, hvad de aktuelle omkostninger udgør for erhvervet i absoluttetal, og hvad udgifterne i form af gebyrer i fremtid en forventes at være for erhvervet iabsolutte tal samt en oversigt over de nutidige og forventede fremtidige gebyrsatser.”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg kanhenholde mig:”I 2013 har erhvervet ingen aktuelle omkostninger til overvågningsprogrammerne foraviær influenza (AI) og kogalskab/BSE i kvæg samt scrapie i får og geder (TSE), daFødevareministeriet ekstraordinært har finansieret disse to overvågningsprogrammer.Det skyldes, at EU-Kommissionen har meddelt Fødevareministeriet, at det skal væremedlemsstaten og ikke erhvervet, der afholder alle omkostningerne til disseovervågningsprogrammer, for at kunne hjemsøge EU-medfinansiering.Fødevareministeriets omkostninger til overvågningsprogrammer for AI og TSE i 2013svarer til niveauet for 2014.Det gebyr, som landmændene vil blive opkrævet til finansiering af udgifterne i Veterinærfonden,svarer i udgangspunktet til de udgifter, som erhvervet tidligere har afholdt i forbindelse medovervågning og bekæmpelse af husdyrsygdomme. Dertil kommer en udgift til administration affonden.Hvis Veterinærfondens bestyrelse beslutter, at fonden i 2014 skal finansiere overvågnings-programmerne vedrørende AI og TSE, vil der skulle opkræves gebyrer svarende til ca. 4,3 mio. kr.De estimerede gebyrsatser pr. besætning for 2014 fremgår nedenfor:Beskrivelse
Kvæg:- Alle besætninger- Alle besætningerFjerkræ:- Alle besætninger- Alle besætningerGebyr pr. besætning
med 10 - 40 dyrmed flere end 40 dyrmed 100 - 2.000 dyrmed flere end 2.000 dyr150 kr.300 kr.1.100 kr.2.200 kr.
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
Det bemærkes, at grundlaget for beregningen af gebyrsatserne bl.a. afhænger af antallet afhenholdsvis besætninger og dyr registreret i det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR), der eromfattet af den lovpligtige overvågning eller bekæmpelse. Beregningsgrundlaget kan derfor ændresig fra år til år, idet der løbende sker opdateringer af besætningsdata i CHR.De årlige gebyrsatser fastsættes desuden på baggrund af niveauet af overvågning og bekæmpelseaf dyresygdomme og zoonoser samt niveauet af EU-medfinansiering for et givent år. I 2014 drejerdet sig som nævnt om overvågningsprogrammerne for AI og TSE, hvor EU-medfinansieringenudgør ca. 50 % af udgifterne. Det vides ikke, hvad niveauet af overvågning og bekæmpelse bliver i2015, herunder niveauet af EU-medfinansiering, og der kan således ikke beregnes gebyrsatser forflere år frem.Gebyret fastsættes så udgifterne til overvågning og bekæmpelse for en given dyreart kun afholdesaf landmænd med den pågældende dyreart, og gebyret vil blive fastsat, så der tages højde forantallet af dyr i besætningerne, således at besætninger med få dyr betaler et mindre gebyr endbesætninger med mange dyr. Det vil imidlertid være alle besætninger – med minimum 10 dyr(kvæg) eller 100 dyr (fjerkræ) – der er omfattet af et overvågnings- eller bekæmpelsesprogram,som skal betale et gebyr, uanset om der et givent år udtages prøver fra dyr fra den pågældendebesætning. Den enkelte landmand kan således komme til at opleve enten en stigning eller et fald iudgifterne til den aktuelle overvågning eller bekæmpelse. Over en årrække forventes detimidlertid, at udgifterne vil nogenlunde balancere, således at den enkelte landmand ikke vil opleveøgede udgifter til bekæmpelse eller overvågning på grund af Veterinærfonden.”
Karen Hækkerup
/Charlotte Røgild Knudsen
2