Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051426
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 34 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse i hvor stort et omfang bøder udskrevetpå baggrund af ATK, betales af andre end dem der har fået bø-den tilsendt?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Det er ikke er muligt at opgøre, i hvor stort omfang bøder udskrevetpå baggrund af ATK betales af andre end dem, som har fået bødentilsendt. Rigspolitiet registrerer således ikke afsenderens bankoplys-ninger eller lignende i politiets systemer.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at ejeren (brugeren) erfarings-mæssigt udpeges som den, der førte køretøjet, i omkring 55 pct. af sagerneom hastighedsovertrædelser konstateret med ATK, mens Rigspolitietskønner, at føreren i 50-70 pct. af de resterende ATK-sager tilhører sammehusstand som ejeren (brugeren), jf. pkt. 4.1.3.6 i lovforslagets almindeligebemærkninger.
2