Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 Bilag 7, L 74 A Bilag 7, L 74 B Bilag 7
Offentligt
Civilafdelingen
Dato:Kontor:FærdselskontoretSagsbeh: Sidsel Kathrine MøllerSagsnr.: 1064137
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser)
Afjustitsministeren,tiltrådt af …:Til § 2
1)
Stk. 1affattes således:»Stk.1.Loven træder i kraft den 1. april 2014, jf. dog stk. 2.«[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 4, 5og 6 (forslaget til færdselslovens § 118, stk. 5, og § 125, stk. 1, nr. 3, omskærpede sanktioner ved vejarbejde mv., og konsekvensændringer somfølge heraf).]
BemærkningerTil nr. 1Slotsholmsgade 101216 København K.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, træder loven i kraft den 1. marts 2014, jf.dog stk. 2. Det følger af lovforslagets § 2, stk. 2, at justitsministeren fast-
sætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 3 (forslaget til færdselslovens§ 118 c).Det foreslås med ændringsforslaget, at lovforslagets § 2, stk. 1, om lovensikrafttræden nyaffattes. Nyaffattelsen indebærer nærmere, at loven – bort-set fra § 1, nr. 3 – ikke træder i kraft den 1. marts 2014, men den 1. april2014. Baggrunden herfor er, at lovforslaget ikke forventes færdigbehandletinden den 1. marts 2014. Der foreslås ikke med ændringsforslaget nogenændring af lovforslagets § 2, stk. 2, hvorved justitsministeren fastsættertidspunktet for ikrafttræden af lovforslagets § 1, nr. 3 (forslaget til færd-selslovens § 118 c).De foreslåede bestemmelser, der omfattes af lovforslagets § 2, stk. 1, angårdels indførelsen af skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser vedvejarbejde mv., idet bøden for hastighedsovertrædelser på steder, hvor ha-stighedsgrænsen midlertidigt er fastsat i forbindelse med vejarbejde mv.,fordobles, og førerretten i sådanne tilfældes skal frakendes betinget, nårhastighedsgrænsen overskrides med mere end 40 pct. (60 pct. i dag), delsnogle konsekvensændringer som følge heraf.
2