Retsudvalget 2013-14
L 74 A Bilag 16
Offentligt
Til lovforslag nr.L 74 A
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget den 3. april 2014
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven(Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v.)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. november 2013 og vartil 1. behandling den 28. november 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.Udvalget afgav betænkning den 13. marts 2014. Lovforsla-get var til 2. behandling den 18. marts 2014, hvorefter detblev henvist til fornyet behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, DF, RV, SF, EL og SIU) indstil-ler lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsfor-slag.Etmindretali udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelse,men vil stemme for det stillede æn-dringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget ønsker naturligvis, at dem, der udfører vejarbejde,skal kunne gøre det uden risiko for at blive påkørt af denforbipasserende trafik. Det skal også være muligt at udførevejarbejde, uden at skulle frygte, at det går galt.Derfor er det kun rimeligt, at trafikanterne sætter fartenned til den skiltede hastighed, så der er tryghed på arbejds-pladsen.Det helt paradoksale i regeringens lovforslag er, at reg-lerne om dobbelt bøde for hastighedsoverskridelser ogsåskal gælde, når der ikke er nogen på arbejde.Dermed afslører regeringen selv, at forslaget ikke er forat beskytte dem, der udfører vejarbejde, men udelukkendefor at få flere penge i statskassen, hvilket aldrig må blive etmål i sig selv, når vi taler om trafiksikkerhed.Regeringen har forklaret sig med, at vejforløbet kan væreproblematisk, og derfor er det rimeligt med dobbelt bødedøgnet rundt. Men det argument holder ikke, for der er man-ge andre steder i trafikken, hvor hastigheden med god grunder reduceret.Sandheden er altså, at regeringen udelukkende er ude ef-ter at få flest mulige bødekroner i statskassen, og det kanVenstre og Det Konservative Folkeparti naturligvis ikkestøtte.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ik-ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-ske udtalelser i tilllægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 21)Paragraffen affattes således:»§ 2Loven træder i kraft den 15. april 2014.«[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet]
AX015974
2
BemærkningerTil nr. 1Ved 2. behandling den 19. marts 2014 af forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for ha-stighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v. og indførelse afbetinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøjfor visse hastighedsovertrædelser) (L 74) vedtog Folketin-get ændringsforslag nr. 1, hvorefter lovforslaget blev delt ifølgende to lovforslag:A.»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Skærpe-de sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejdem.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-6, og § 2.B.»Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Indfø-relse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et mo-
torkøretøj for visse hastighedsovertrædelser)« omfattende §1, nr. 3 og § 2.Det foreslås med dette ændringsforslag, at § 2 i forslag tillov om ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner forhastighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v.) (L 74 A) omlovens ikrafttræden nyaffattes. Nyaffattelsen indebærer nær-mere, at loven ikke træder i kraft den 1. april 2014, såledessom det var foreslået med ændringsforslag nr. 4 til L 74,som blev vedtaget ved 2. behandling, men den 15. april2014. Baggrunden herfor er, at lovforslaget ikke kan blivefærdigbehandlet i Folketinget i tide, til at det kan træde ikraft den 1. april 2014.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V)Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 74 ABilagsnr.12131415TitelBetænkning afgivet den 13. marts 2014Ændringsforslag fra justitsministerenUdkast til tillægsbetænkning2. udkast til tillægsbetænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74 ASpm.nr.73TitelSpørgsmålet er taget tilbage og stillet på L 74 - B