Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006059
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædel-ser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Vil ministeren nærmere belyse, hvordan forslaget om betingetobjektivt ejeransvar gavner færdselssikkerheden?”
Svar:
Som anført under pkt. 1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger harAutomatisk Trafikkontrol (ATK) vist sig at være et fleksibelt redskab forpolitiet, når det handler om – som led i den samlede indsats over for trafi-kanter, som ikke overholder hastighedsgrænserne – effektivt at kunne fore-tage hastighedskontrol.Som led i trafiksikkerhedspakken fra august 2012 har regeringen bl.a. be-sluttet at udvide antallet af ATK-biler fra 26 til ca. 100. Det forventes, atde yderligere ATK-biler kan tages i brug inden udgangen af 2014. Fire-doblingen af antallet af ATK-biler betyder, at politiet i hele landet får langtbedre mulighed for at sætte ind med fartkontroller på de strækninger, hvorder er et færdselsmæssigt behov.I tilknytning hertil er der behov for at sikre, at ATK fortsat af befolkningenopfattes som et effektivt redskab i indsatsen mod hastighedsovertrædelser.Hvis det bliver den almindelige oplevelse, at en konstateret hastigheds-overtrædelse ikke strafforfølges, eller at sagerne ikke ekspederes med denfornødne hurtighed, kan dette have en negativ indvirkning på færdselssik-kerheden. Det har således stor betydning for færdselssikkerheden, at detsikres, at det nuværende ”kontroltryk” bevares også efter, at der i denkommende tid sker en markant udvidelse af antallet af ATK-vogne.Som anført under pkt. 4.3.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkningerkan det mere generelt bemærkes, at en mere konsekvent håndhævelse affærdselslovens regler om hastighedsoverskridelser på højst 30 pct. medindførelsen af et betinget objektivt ansvar må antages at ville kunne øge enejers (brugers) bevidsthed om vigtigheden af, at en fører, der anvender mo-torkøretøjet, overholder hastighedsgrænserne. Dette kan give anledning tildrøftelse af god trafikkultur både i familier og private relationer samt påarbejdspladser.2