Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
12. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611064152
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 48 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 48 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Vil det kunne lade sig gøre at lade andre end den reelle føreraf køretøjet påtage sig skylden for en hastighedsoverskridelsepå højst 30 pct. konstateret med ATK?”Svar:
Som anført under pkt. 4.3.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger vilden foreslåede ordning nærmere indebære, at ejeren (brugeren) i ATK-sager, der vedrører hastighedsoverskridelser på højst 30 pct., udfindes udfra ATK-billedet på baggrund af automatiseret nummerpladegenkendelig-hed. Politiet sender umiddelbart efter registreringen af hastighedsovertræ-delsen herpå en henvendelse til ejeren (brugeren) med en angivelse af, atvedkommende vil blive straffet (med bøde), medmindre en af ejeren (bru-geren) nærmere angivet person erkender at have været fører på gernings-tidspunktet, eller det godtgøres, at køretøjet enten uretmæssigt har været ien andens besiddelse på gerningstidspunktet eller var solgt eller på andenvis overdraget til en anden på gerningstidspunktet.Som anført under pkt. 4.3.4.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger vildet efter omstændighederne være strafbart efter straffelovens § 164, stk. 1,for ejeren (brugeren) over for politiet med urette at udpege en anden per-son som fører af køretøjet på gerningstidspunktet med forsæt til, at dennesigtes, dømmes eller undergives strafferetlig retsfølge for et strafbart for-hold. Dette gælder også, hvis den anden person har samtykket i at bliveangivet som fører, jf. herved straffelovens § 164, stk. 3. Det vil endvidereefter straffelovens § 164, stk. 3, kunne være strafbart over for politiet urig-tigt at angive sig selv som fører af køretøjet på gerningstidspunktet medforsæt til, at man selv derved bliver sigtet, dømt eller undergivet strafferet-lig retsfølge for et strafbart forhold, som man ikke har begået.Det bemærkes, at straffelovens § 164 efter omstændighederne også efterde gældende regler vil kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor ejeren (bru-geren) af et køretøj i strid med oplysningspligten i færdselslovens § 65,stk. 1, afgiver urigtige oplysninger om identiteten på personer, der som fø-rere har benyttet køretøjet.2