Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322513_0001.png
1322513_0002.png
1322513_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611003084
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædel-ser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”I dag sender politiet altid fotodokumentation med ud førstegang, der sker henvendelse til bilens ejer, efter at bilen er foto-graferet i automatisk hastighedskontrol. Skal bemærkningernetil lovforslaget, side 15, forstås således, at der fremover ikkesendes foto med ud, medmindre bilens ejer beder om det?”

Svar:

Det er med ordningen i den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118c ikke hensigten, at et billede af et køretøj, der er registreret for en hastig-hedsoverskridelse på højst 30 pct. ved brug af automatisk hastighedskon-trol (ATK-billede), skal fremsendes ved den første henvendelse til ejeren(brugeren).Som anført under pkt. 4.3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkningerindebærer indførelsen af et betinget objektivt ansvar for ejeren (brugeren),at det som altovervejende hovedregel ikke ved efterforskning skal konsta-teres, hvem der rent faktisk førte køretøjet på gerningstidspunktet, idet eje-ren (brugeren) af køretøjet ifalder ansvar for hastighedsovertrædelsen,medmindre en af ejeren (brugeren) nærmere angivet fører erkender at haveført køretøjet på gerningstidspunktet.Med den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, stk. 8, skabesder hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler for be-handlingen af sager omfattet af den foreslåede bestemmelse i færdselslo-vens § 118 c, stk. 1, om straf på objektivt grundlag, jf. lovforslagets § 1,nr. 3.Sigtet med disse regler vil være, at kommunikationen, hvis det er muligtog rentabelt, foregår digitalt, og at der skal være så få postgange som mu-ligt, jf. bemærkningerne til den pågældende bestemmelse.Som det fremgår af pkt. 4.3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,vil det ATK-billede, der ligger lagret i it-systemet, og som lå til grund forudsendelse af et bødeforelæg til ejeren (brugeren), imidlertid kunne dannes2
til brug for anklagemyndigheden bevisførelse for retten i de tilfælde, hvorejeren (brugeren) ikke vedtager bødeforelægget, og anklagemyndigheden –ligesom det er tilfældet i dag – tager skridt til at indlevere anklageskrift tilretten med henblik på indenretlig prøvelse af sagen.Endvidere vil ejeren (brugeren) kunne få adgang til at se ATK-billedet,hvis han eksempelvis er i tvivl om, hvorvidt han på gerningstidspunktethar kørt på den pågældende strækning, eller er i tvivl om, hvem der kanhave ført køretøjet.
3