Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332532_0001.png
1332532_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051529
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 39 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for forudsætningerne bag svaret påspm. 25?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet skal oplyse, at der for så vidt angår 2014 er foretaget etskøn på baggrund af niveauet fra 2013 sammenholdt med den plan-lagte færdselsmæssige indsats på området i 2014.For så vidt angår 2015 har Rigspolitiet lagt det skøn til grund, somoprindeligt blev foretaget i forbindelse med firedoblingen af ATK-indsatsen.Rigspolitiet skal på ny understrege, at der er en betydelig usikkerhedforbundet med at skønne over de samlede bødeindtægter, da det somnævnt bl.a. afhænger af adfærdseffekten hos bilisterne.”
2