Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006065
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 30 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Ministeren bedes fremsende dokumentation for, at det er etstigende problem med hastighedsovertrædelser ved vejarbej-de.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst, at Vejdirektoratet ikkeforetager systematiske hastighedsmålinger ved vejarbejder.Det bemærkes, at lovforslaget ikke baserer sig på en forudsætning om, athastighedsovertrædelser ved vejarbejde udgør et stigende problem.Formålet med lovforslaget er at skabe et særligt incitament til at overholdehastighedsgrænserne ved vejarbejde mv., hvor arbejdere ofte befinder sigtæt på kørebanen under risikofyldte omstændigheder, og herved øge sik-kerheden for de personer, som udfører vejarbejde mv.Der henvises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 23 og 29 vedrørende lovforslaget.
2